تهران و مازندران و خراسان رضوی در صدر پر شکایت ترین استانهای کشور قرار دارند
به گزارش کنفرانس هکا، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تهران و مازندران و خراسان رضوی در صدر پر شکایت ترین استانهای کشور قرار دارند.
یحیی نقی زاده محجوب (مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری) درخصوص نظارت بر بسته های سفر و قیمت تاسیسات گردشگری که به مسافران نوروزی خدمات ارائه خواهند داد، گفت: با توجه به آیین نامه ای که به وسیله هیات وزیران به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شده، قیمت تاسیسات گردشگری در قالب تعرفه ای سالانه آنالیز می شود و با هماهنگی تشکل ها مشخص و ابلاغ می شود. پس از ابلاغ این تعرفه، هیچ کدام از تاسیسات گردشگری دارای مجوز از وزارتخانه میراث و گردشگری حق افزودن بر قیمت ها را نخواهند داشت. این موضوع به وسیله نظارت های مستقیم و غیر مستقیم و درخواستها و شکایات مردمی قابل رصد، پایش، رسیدگی و برخورد است.
او ادامه داد: همه تاسیسات گردشگری موظف هستند نرخ های ابلاغی را در معرض دید عموم قرار دهند تا بر مبنای نرخ های مصوب قیمت ها تطبیق داده شود. این مهم یکی از موضوعات بازرسی محسوب می شود.
نقی زاده درخصوص تماس ها و شکایاتی که از تاسیسات گردشگری طی 10 ماه گذشته اجرا شده، گفت: در میان تمام تماس های اجرا شده با سامانه 09629، حدود 3 و نیم درصد مربوط به شکایات است. از این میان حدود 20 درصد مربوط به شکایت از تعرفه ها و نرخ هاست. بیشتر آنها نیز به تاسیسات رسمی مانند هتل و...ارتباطی ندارد و در بیشتر مواقع مربوط به تاسیسات کوچک مانند خانه مسافرها و ویلاها و…است که بخصوص از ما مجوز ندارند. از این رو میتوان گفت بحث قیمت ها در مورد مراکز اقامتی مجاز خیلی مورد شکایت نبود. البته در حوزه کمی و کیفی خدمات حتی در حوزه رزرواسیون اشکالاتی وجود داشت.
مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به آنکه عموما پیک سفرهای نوروزی از 15 اسفند شروع می شود، درخصوص پیک های موردی که تا خاتمه سال خواهیم داشت و احتمال افزایش شکایات گفت: عموما در طول سال در زمان های پر مسافر و تعطیلات چند روزه ای که پیش می آید، با افزایش مقدار شکایات روبرو می شویم. در واقع در ایام مشخصی از سال تعداد شکایات و تماس ها افزایش می یابد. برای مثال، از 230 هزار تماسی که در طول امسال در سامانه 09629 ثبت شده، 100 هزار تماس فقط در یک ماه آن هم فروردین ثبت شد. سایر تماس ها در ایام تابستان که پیک تابستانی سفر را شاهد هستیم، حاصل می شود. تعداد کمی از تماس ها نیز بین سایر ماههای سال توزیع می شود.
او گفت: سازوکاری که در نظر گرفته ایم که قبل از آنکه مورد پیش آمده منجر به شکایت شود، این امکان را ایجاد می نماید تا شکایت مسافران به صورت آنلاین دریافت و مورد پیگیری قرار گیرد. علاوه بر مرکز، معاونان گردشگری و کارشناسان گردشگری استانهای کشور نیز در جریان این نقدها و شکایات قرار می گیرند. در کارتابل اختصاصی استان وارد می شود و ما نیز امکان رصد داریم. همین امر سبب شده تا در بسیاری از استانها بیش از 90 درصد و حتی 100 درصد موارد شکایت رسیدگی و برطرف شود. به طور میانگین بیش از 80 درصد موارد شکایت رسیدگی شده است و سایر موارد نیز در حال رسیدگی است.
نقی زاده در پاسخ به این سوال که بیشترین شکایات گردشگران در کدام استانهای کشور ثبت شده ، گفت: بیشترین شکایت متعلق به استان تهران است. بعد از آن مازندران و خراسان رضوی در صدر پر شکایت ترین استانهای کشور قرار می گیرند. در تهران 3142 مورد ثبت شده که تا به امروز به 97 درصد آنها پاسخ داده شد.
با این وجود مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری به عدم دسترسی منطقه ها آزاد به سامانه شکایات و به تبع عدم رسیدگی به شکایات گردشگران و مسافران اشاره نمود و گفت: منطقه ها آزاد به علت قوانین خود به این سامانه دسترسی ندارند و قرار است بزودی این دسترسی برای معاونان گردشگری این منطقه ها فراهم شود تا شکایات مسافران از این طریق آنالیز و برطرف شود.
او درخصوص کمترین و بیشترین نرخ اقامت که در کشور تعریف شده است، گفت: چنین لیستی را نمیتوان ارائه داد که بر حسب محل اقامت، اتاق، شهر و…قیمت ها فرق دارد حتی قیمت اتاق های مختلف در یک مرکز اقامتی فرق دارد و این تفاوت ها در مراکز اقامتی مختلف بیشتر است.
منبع: همگردی