کوشش برای ثبت جهانی پنج اثر صنایع دستی ایرانی

به گزارش کنفرانس هکا، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کوشش ها برای ثبت پنج رشته صنایع دستی ایران در لیست میراث جهانی اطلاع داد.

کوشش برای ثبت جهانی پنج اثر صنایع دستی ایرانی

به گزارش خبرنگاران، مریم جلالی عصر دوشنبه در حاشیه سفر به شهرستان آستارا در جمع خبرنگاران گفت: ارزیابان جهانی تا به امروز برای آنالیز چهار پرونده مربوط به آثاری از شهرهای رشت از استان گیلان، دشتی از بوشهر، دزفول از خوزستان و شهر کاشان از استان اصفهان آمده اند و پرونده منطقه وردشت در استان اصفهان هم کامل شده ولی هنوز فرستاده نشده است.

وی با بیان اینکه صادرات صنایع دستی بایستی یک کنش خردمندانه محسوب گردد و ما تمام کوشش مان این است که مشوق های صادراتی را برای صنایع دستی ایجاد کنیم، تاکید نمود: برطرف پیمان سپاری ارزی که با کوشش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رخ داد و برای صادرکنندگان صنایع دستی هم خیلی سخت بود، مصوبه آن تصویب و ارسال شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: امیدواریم مشوق های مالیاتی و صادراتی برای صنایع دستی ایجاد و از سوی دیگر توجه بخش سرمایه گذاری با عددهای بزرگ نسبت به صنایع دستی جلب گردد، این سرمایه گذاری هم زودبازده و هم ارزش اضافه نموده ایجاد می نماید زیرا مشتری بالفعل ما در حوزه صنایع دستی در آن سوی مرزهاست.

وی با اشاره به اینکه جهان، هنر ایرانی را به رسمیت می شناسد و خواهان هنر ایرانی است، یادآور شد: جهان قدر اصالت هنر ایرانی را به درستی می داند و ما باید خودمان برنامه ریزی کنیم که آن را به ادبیات توسعه متصل کنیم، در این راستا سال گذشته پنج هزار و 800 میلیارد ریال از محل تبصره 18 و حدود 6 هزار و 500 میلیارد ریال نیز از محل تبصره 16 که اعتبارات استانی است، تسهیلات پرداخت شده است.

جلالی اظهار کرد: براساس برنامه ریزی های به عمل آمده سعی داریم تا در برنامه هفتم توسعه در حوزه های گوناگون ردیف بودجه بگیریم تا پس از اعلام بودجه بتوانیم تخصیصات لازم را بدهیم، البته تسهیلاتی که داده می گردد در حوزه های مختلف است و نهادهای همکار مانند بنیاد علوی و برکت به همراه کمیته امداد را داریم که آنها هم به حوزه های صنایع دستی توجه دارند.

وی با اشاره به هفته بزرگداشت صنایع دستی، یادآور شد: 20 خردادماه، روز جهانی صنایع دستی است و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، هر روز این هفته با یک عنوان و شعار نام گذاری شده که روز دوشنبه / امروز /، روز تعاملات فرهنگی است.

به گفته معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کوشش کردیم تا نشان دهیم که صنایع دستی می تواند موید تعاملات فرهنگی بین کشورها، شهرها و مردمان باشد.

وی با اشاره به اینکه هر خانه ایرانی می تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد، اضافه نمود: بر این اساس، برنامه ریزی با همراهی سعد القدومی، رییس شورای جهانی صنایع دستی از عنبران استان اردبیل به عنوان شهر ملی گلیم تا عنبران محله شهرستان آستارا بازدید به عمل آمد تا نشان دهیم صنایع دستی می تواند در ساحت های فرهنگی، اجتماعی، مالی، سیاسی نقش آفرینی کند.

جلالی افزود: گلیم عنبران، چه عنبران اردبیل چه عنبران محله آستارا نمادی از فرهنگ، هنر، تاریخ، سلیقه و هوش تاریخی، به خصوص زنان و نقش آفرینی آنها در حوزه خانواده بوده و بنابراین مبتنی بر اقتصاد هویت بنیان بازدیدی از خانه هایی که هر کدام یک کارگاه صنایع دستی است، انجام شد.

وی افزود: جای خوشحالی دارد که همه دستگاه ها نظرشان نسبت به صنایع دستی جلب شده است و صنایع دستی امروز می تواند در ادبیات توسعه جایی داشته باشد و فصل اختصاصی در برنامه هفتم را به خود اختصاص دهد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: امیدواریم این سیاست گذاری ها، هفته ها و نام گذاری ها به یک جریان سازی در ظرفیت هایی که وجود دارد، منجر گردد تا ما از یک ادبیات توصیفی در حوزه صنایع دستی فاصله بگیریم و بپردازیم به اینکه عملیات توسعه در حوزه اش انجام گردد.

وی اظهار کرد: گلیم یکی از آن نمودهاست اما سفال، چوب و قلم زنی، شیشه گری و چرم به خصوص در استان های گیلان و اردبیل خیلی مورد توجه است و امید می رود که نظر رییس شورای جهانی صنایع دستی را هم به خود جلب کند.

جلالی با اشاره به اینکه ارزیابان شورای جهانی بهمن ماه سال گذشته از شهر رشت بازدید به عمل آوردند، اضافه نمود: امروز که میزبان رییس شورای جهانی صنایع دستی هستیم، نظر آنها در حال دسته بندی است و امید می رود نواقص پرونده ها هم کامل گردد تا به نتیجه خوبی برسیم.

سعد القدومی، رییس شورای جهانی صنایع دستی عصر امروز / دوشنبه / با همراهی جمعی از مسوولان استانی در حاشیه سفر به استان اردبیل، در سفری کوتاه به شهرستان آستارا از چند کارگاه فراوری گلیم در روستای عنبران محله و ساحل سفیر امید شهر آستارا تماشا کرد و یک اثر رشتی دوزی نفیس از آثار یکی از هنرمندان صنایع دستی گیلان به عنوان یادگاری از این سفر از سوی مسوولان به وی اعطا شد.

شورای جهانی صنایع دستی به عنوان یک تشکل غیردولتی و غیرانتفاعی است که با هدف برپایی جنبش صنایع دستی و آینده بهتر هنرمندان یا فراوریکنندگان صنایع دستی در سال 1964 میلادی در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا تاسیس شد.

ایران با بیش ترین تنوع در رشته های صنایع دستی، یکی از سه قطب صنایع دستی جهان به شمار می رود که از جمله آن ها می توان به رشتی دوزی، شال بافی، سفالگری سنتی، گلیم بافی و چوب تراشی در نقاط مختلف شهری و روستایی استان گیلان اشاره داشت.

شهرستان آستارا با جمعیت حدود 95 هزار نفر، در غربی ترین نقطه استان گیلان و در فاصله 173 کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 26 خرداد 1402 بروزرسانی: 26 خرداد 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14087

به "کوشش برای ثبت جهانی پنج اثر صنایع دستی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای ثبت جهانی پنج اثر صنایع دستی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید