تجهیز بمب افکن غول پیکر B، 52 به موتورهای رولزرویس ، غول جنگ سرد تا 100 سال پرواز خواهد نمود

به گزارش کنفرانس هکا، بمب افکن های نو B-52J نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به موتورهای رولز رویس مجهز شد. با این ارتقا انتظار می رود که این بمب افکن نمادین تا یک قرن به پرواز ادامه دهد.

تجهیز بمب افکن غول پیکر B، 52 به موتورهای رولزرویس ، غول جنگ سرد تا 100 سال پرواز خواهد نمود

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، بمب افکن های B-52، موتورهای رولزرویس F130 را دریافت می نمایند. این ارتقاء طول عمر آن را افزایش می دهد. B-52 ها با این موتورهای تازه با نام B-52J شناخته می شوند.

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا آزمایش این موتورها را که به علت قابلیت اطمینان و کارایی سوخت آنها انتخاب شده بودند، در مرکز فضایی استنیس ناسا شروع کرد. موتورهای F130 که از خانواده رولز رویس BR گرفته شده اند، B-52 را تا دهه 2040 تامین می نمایند.

این موتورها در ایندیاناپولیس فراوری خواهند شد و انتظار می رود اولین بمب افکن های ارتقا یافته در اواخر این دهه وارد خدمت شوند.

بمب افکن B-52 کادیلاک بمب افکن های استراتژیک دوربرد است؛ حداقل در ایالات متحده، اصطلاح The Cadillac of… به این معنی است که آن را با بالاترین کیفیت ساخته اند. از بسیاری جهات، هواپیماهای تازهتر و پیشرفته تر به وجود آمده اند، اما B-52 استاندارد طلایی بمب افکن ها به جای مانده است که همین موضوع توضیحی است برای اینکه این بمب افکن می تواند یک قرن دیگر در خدمت باشد.

موتورهای تازه این بمب افکن تنها خوب نیستند بلکه باید گفت که آن ها واقعا به وسیله رولزرویس ساخته شده اند. در مارس 2023، نیروی هوایی ایالات متحده آزمایش رولزرویس F130 را شروع کرد که در سال 2021 برای جایگزینی موتورهای موجود به عنوان بخشی از برنامه جایگزینی موتور تجاری (CERP) در کوشش نوسازی Stratofortress انتخاب شد.

آزمایش موتورها در مرکز فضایی ناسا استنیس در می سی سی پی در حال اجرا است. F130 از خانواده موتورهای تجاری Rolls-Royce BR گرفته شده است که در انواع هواپیماها در سراسر دنیا استفاده می گردد. این موتورها تجربه بیش از 30 میلیون ساعت کار را دارند و علاوه بر قابلیت اطمینان بالا، F130 به علت طراحی کم مصرف نیز مورد توجه قرار گرفته است.

هر فروند هواپیمای B-52 از هشت موتور در چهار غلاف نیرو می گیرد. انتظار می رود بیش از 600 موتور به نیروی هوایی ایالات متحده تحویل داده گردد و این نیروگاه های کوچک، این بمب افکن ها را تا دهه 2040 و پس از آن به پرواز در آورند. این موتورها به وسیله رولزرویس آمریکای شمالی در کارخانه خود در ایندیاناپولیس، ایندیانا فراوری خواهد شد.

موتورهای جایگزین مدت زیادی است که عرضه شده اند. بوئینگ، سازنده B-52، از دهه 1970 در پی جایگزینی موتورهای اصلی پرت اند ویتنی TF-33 بوده است. نیروی هوایی این ایده را رد کرد و استدلال کرد که تعویض موتورها بیشتر از حفظ موتورهای موجود هزینه دارد. با این حال، انتخاب ها تغییر مسیر دادند و تا حدی به این علت که مقامات نیروی هوایی نتوانسته بودند افزایش هزینه سوخت را در نظر بگیرند. در سال 2021 رولزرویس قرارداد CERP را به ارزش 2.6 میلیارد دلار دریافت کرد تا در نهایت موتورهای قدیمی جایگزین گردد.

B-52 در سال های اخیر شاهد ارتقاء های متعددی بوده است، اما هیچ کدام آنقدر عالی نبودند که تغییر نام بمب افکن را تضمین کند. با این حال، CERP در واقع به مقدار کافی مهم تلقی شده است که این سرویس سال گذشته خاطرنشان کرد که پس از تکمیل، هواپیما B-52J دوباره طراحی خواهد شد.

منبع: nationalinterest

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 خرداد 1403 بروزرسانی: 10 خرداد 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 17171

به "تجهیز بمب افکن غول پیکر B، 52 به موتورهای رولزرویس ، غول جنگ سرد تا 100 سال پرواز خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیز بمب افکن غول پیکر B، 52 به موتورهای رولزرویس ، غول جنگ سرد تا 100 سال پرواز خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید