تبلیغات آنلاین ویدیو؛ راهی که باید رفت
به گزارش کنفرانس هکا، تبلیغات آنلاین در حال فراگیر شدن است. تبلیغات آنلاین ویدیو یکی از راههای اصلی است که روشی برای رساندن پیام هدف دار به مخاطب است. تبلیغات باید هم جذاب باشد وهم به گونه ای باشد که انگیزه های خرید را در افراد ایجاد کند یا بالا ببرد. راه های زیاد و متنوعی برای تبلیغات وجود دارد. یکی از پرکاربردترین و جذاب ترین راه های بازاریابی، تبلیغات ویدیویی است. طبق گزارش جهانی، در سال 2020، ویدیوهای آنلاین بیش از 80 درصد از ترافیک اینترنت را تشکیل می دهند. نزدیک به 50 درصد از کاربران اینترنت قبل از آنکه برای خرید به فروشگاه های آنلاین مراجعه کنند، به دنبال ویدیوهای تبلیغاتی معرفی محصول مورد نظر خود هستند. طبق بررسی های اجرا شده، 51 درصد از تمام نمایش های ویدیویی در موبایل اتفاق می افتد. بنابراین، می توان گفت تاثیر ویدیو در میان کاربران موبایل بیشتر از کاربران سایر دستگاه ها است. بنایراین، تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشن های موبایل تاثیر زیادی بر کاربران دارد و به خوبی می تواند محصول را معرفی کند.
اما سوال اصلی این است که کجا تبلیغ کنیم که بیشتر دیده شویم؟ برای جواب دادن به این سوال به سراغ مدیران شرکت های آجیل مانی، مبین نت و کافه بازار (برنامه بازار) رفتیم.
تبلیغات آنلاین، ارزان تر و پرطرفدارتر
مجید رویگر حقرو، معاونت بازاریابی آجیل های بسته بندی مانی، معتقد است شبکه های اجتماعی به علت در دسترس تر بودن، طیف گسترده ای از افراد را در مخاطبین خود دارد و تبلیغات آنلاین نسبت به روش های سنتی، هم ارزان تر است و هم فرصت های بیشتری را برای شرکت ها فراهم می کند تا به جامع هدف خود دست پیدا کنند.
او با اشاره به این نکته که مخاطبین تلویزیون قشر خاصی از جامعه هستند، می گوید: در چند سال اخیر تلویزیون بیننده های جوان خود را از دست داده است. قشر جوان بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند و با توجه به اینکه گوشی های هوشمند جزو جدا نشدنی زندگی مردم شده اند، این امکان را برای مردم فراهم می کنند تا هر ساعت از روز با روشن کردن گوشی موبایل خود، به تبلیغات در قسمت های مختلف دسترسی داشته باشند. از طرفی دیگر تعرفه های تلویزیون نسبت به تبلیغات ویدیوی آنلاین با تفاوت زیادی گران تر هستند. اما ویدیوی آنلاین هم ارزان تر و هم در دسترس تر است، در نتیجه می توان گفت تبلیغات آنلاین بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
رویگر درباره اعتماد پذیر بودن تبلیغات در فضای مجازی، چنین توضیح می دهد: از آن جایی که بیشترین مخاطب فضای مجازی، جوانان هستند، اعتماد برای آن ها راحت تر است. با اینکه نمی توان از مسائل آن هم چشم پوشی کرد اما برندهایی که در بازار شناخته شده اند، عملکرد مشخصی دارند و درصد خطا و کلاه برداری کردن در آن بسیار پایین است.
معاون بازاریابی آجیل های بسته بندی مانی، الزام به داشتن مجوز برای ساخت وپخش تیزرهای تبلیغاتی، محدودیت های فرهنگی را از محدودیت های تبلیغات تلویزیونی نسبت به آنلاین می داند و اضافه می کند: بعضی از محصولات مخاطب عام دارند کسانی که مخاطب هدفشان 85 میلیون نفر است، بهتر است از تبلیغات تلویزیونی استفاده کنند. زیرا که تلویزیون، رسانه فراگیر تری است و اگر شرکتی قصد برندسازی داشته باشد در مدت کوتاهی می تواند به آن دست پیدا کند.
می توان گفت یکی از دلایلی که تبلیغات ویدیویی بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می گیرد این است که در تبلیغات متنی، اطلاعات زیادی را در مدت زمان کمتری منتقل می کنند. طبق آمار شرکت hubspot که خدمات آن برای ارائه ابزار برای بازاریابی رسانه های اجتماعی، مدیریت محتوا، تجزیه و تحلیل وب و بهینه سازی موتورهای جستجو است، حدود 78 درصد از مردم در هر هفته، ویدیوهای آنلاین تماشا می کنند و 55 درصد از آنها هر روز این کار را انجام می دهند.
تبلیغات آنلاین ویدیویی قابلیت بهینه شدن دارد
مینا چراغ، مدیر بازاریابی بخش ویدیو کافه بازار (برنامه بازار) با تمایز قائل شدن میان تبلیغات آنلاین و تلویزیونی، به سه مزیت تبلیغات آنلاین اشاره می کند، به عقیده مینا چراغ، اولین رجحان تبلیغات آنلاین، ارائه گزارش مشخصی از دفعات نمایش تبلیغ، تعداد تماشاگران، میزان استقبال از تبلیغ و... است که در مدیای تلویزیون در دسترس نیست. او می گوید: در تبلیغات آنلاین گزارش ها به شکلی دقیق در دسترس است و می توان راجع به رفتار مشتری بینش و شناخت لازم را به دست آورد. مینا چراغ، دومین ضعف تبلیغات تلویزیونی را فقدان هدف گذاری عمیق می داند و می افزاید: در تبلیغات آنلاین امکان هدف گذاری به انواع مختلف انجام پذیر است و بر اساس نیاز هر بیزینس، می توان قابلیت های جدیدی نیز به سیستم هدف گذاری اضافه کرد که جای پیشرفت زیادی دارد. سومین رجحان تبلیغات آنلاین از نظر مدیر بازاریابی کافه بازار، تفاوت قیمت هاست که در تبلیغات تلویزیونی به مراتب گران تر از تبلیغات آنلاین است.
مدیر بازاریابی بخش ویدیو کافه بازار، با تاکید بر کیفیت اعتماد برندها به تبلیغات آنلاین می افزاید: با اینکه برندها همواره بودجه زیادی به تبلیغات آنلاین اختصاص می دهند، همچنان بخش بزرگی از بودجه صرف تبلیغات آفلاین می شود. برندهای زیادی در حال طی کردن جهت اعتماد به تبلیغات آنلاین هستند و این تغییر رویه به طور ناگهانی اتفاق نمی افتد. به مرور و با بهتر شدن و بهینه شدن تبلیغات آنلاین، این اعتماد شکل می گیرد. اگر برندها مخاطب خود را بشناسند و علاقه مند به دریافت اطلاعات و بینش رفتاری از کاربر خود هستند و بخواهند تبلیغات بهینه ای را به مخاطب خود عرضه کنند، فضای آنلاین این امکان را برایشان فراهم میکند.
مینا چراغ با اشاره به این موضوع که در فضای آفلاین، هدف گذاری بر اساس اطلاع رسانی به عموم صورت می پذیرد، خاطرنشان می کند: تنها زمانی که قصد ما اطلاع رسانی همگانی باشد و سنجش دقیقی از اثر تبلیغات مد نظر نباشد، بهتر است که از تبلیغات آفلاین استفاده کنیم. اما اگر ما جامعه مخاطبان خود را بشناسیم، تبلیغ را به شخص درست و در زمان و مکان درست نمایش می دهیم. تبلیغات آفلاین توانایی بهینه سازی شدن را ندارند اما تبلیغات آنلاین می توانند کاملا بهینه و دقیق عمل کنند و گزارشات دقیقی نیز ارائه دهند.
مدیر بازاریابیبخش ویدیو کافه بازار درباره تفاوت کاربران این فروشگاه خرید و فروش اپلیکشن و ویدیو با صدا و سیما توضیح می دهد: کاربران بخش ویدیو بازار از افرادی تشکیل شده است که با اینترنت و فضای آنلاین آشنایی دارند و به همین دلیل با تبلیغات آنلاین تعاملات بیشتری نسبت به تبلیغات سنتی دارند. این در صورتی است که آمار مشخصی از تعامل کاربر تلویزیون با تبلیغات در دسترس نیست. با وجود کمتر بودن کاربران این فضا، تاثیرگذاری می تواند به مراتب بهتر و هدفمندتر از فضای آفلاین باشد.
مینا چراغ درباره دلایل رجحان تفاوت تبلیغات کافه بازار و صدا و سیما توضیح می دهد: در تبلیغات کافه بازار امکان اندازه گیری بازخورد تبلیغات و ارائه آمار وجود دارد که این سبب می شود تبلیغ دهندگان آنلاین و برندها دانش و شناخت جدید از رفتار مخاطبان در این فضا کسب کنند. از طرفی می توان با اجرای هدفمندی های متفاوت بازخورد کمپین را بهبود بخشید. بستر تبلیغات کافه بازار این امکان را دارد تا بر اساس خواسته تبلیغ دهندگان توسعه پیدا کند و راه چاره های جدید و نوینی هر روزه به کاربردهای این فضا اضافه می شود.
اما چرا مزیت تبلیغات آنلاین بیشتر است؟
این سوالی است که عباس ایروانی، مدیر فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین نت درباره آن نظرات جالبی را بیان می کند. مدیر فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین نت با اشاره به متفاوت بودن تاثیرگذاری تبلیغات ویدیویی و تلویزیون، می گوید: مهم ترین تفاوت تبلیغات در تلویزیون و آنلاین بعد از هزینه ها، ساعت و میزان تاثیرگذاری این دو است. برای مثال تلویزیون در بازه زمانی 7 تا 11 شب بیشترین مخاطب را دارد اما مردم در هر ساعت از از طریق گوشی همراه خود، به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند. همچنین تلویزیون دیگر مخاطبین جوان را به سوی خود جذب نمی کند.
عباس ایروانی، آزادی عمل را یکی دیگر از مزایای تبلیغات آنلاین می داند، و اضافه می کند: در تلویزیون شما حق انتخابی به جز تماشا کردن تبلیغات نداری تا برنامه موردنظر شروع شود. اما در شبکه های مجازی فرد می تواند به راحتی آن را رد کند.
مدیر فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین نت در ادامه با تاکید بر این موضوع که شرکت هایی با جامع هدف بزرگتر باید به تلویزیون مراجعه کنند گفت: بزرگ ترین مزیت تبلیغات آنلاین، قیمت آن نسبت به تبلیغات تلویزیونی است؛ شرکت های بزرگ با سرمایه کلان با جامعه هدف عام می توانند از آن استفاده کنند اما استارتاپ ها و شرکت های رو به رشد که درآمد آنچنانی ندارند، از تبلیغات آنلاین استفاده می کنند و پس از مدتی هم به این روش عادت می کنند. به نظر من تلویزیون نمی خواهد سیاست های قدیمی خود را تغییر دهد و تبلیغات را ارزان تر در اختیار افراد قرار دهد. در نهایت مردم به صدا و سیما خوش بین نیستند و از تبلیغات تاثیر نمی گیرند.
2121
منبع: خبرآنلاینمجله آزات وب: مجله آموزشی توسعه اسکریپت های تحت وب
دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری