تایتانیک؛ برخورد با کوه یخ یا شلیک زیردریایی؟!
به گزارش کنفرانس هکا، البته ممکن است کسانی که این طور فکر می نمایند تایتانیک را با لوسیتیانا اشتباه گرفته باشند، اما به این حقیقت که آلمانی ها در دوره ای از تاریخ به هدف قرار دادن کشتی ها در اقیانوس ها علاقه مند بودند، کمترین شکی وارد نیست.

فاطمه کرمی| صدونه سال پیش در چنین روز هایی عملیات ساخت یکی از عظیم ترین کشتی های مسافربری دنیا در بلفاست پایتخت ایرلند شمالی شروع شد. نطفه تایتانیک و خواهر دوقلویش المپیک دقیقا در یک روز بسته شد، هرچند این دو سرنوشتی متفاوت از هم یافتند.
به لطف صنعت سینما و شخص جیمز کامرون، دیگر کمتر کسی است که از جزئیات شب دهشت بار پانزدهم آوریل 1912 که این غول آهنی با 1514 نفر به زیر آب های سرد اقیانوس اطلس رفت، خبر نداشته باشد. شبی که تایتانیک با کوه یخ برخورد کرد، بدنه اش شکافت و پس از پر شدن مخازن کشتی از آب، غرق شد.
نابودی تایتانیک داستانی سرراست دارد، اما به نظر می رسد بعضی فرضیه ها - هرچند دور از ذهن - برای سال ها نادیده گرفته شده اند. فرضیه هایی که اکنون بعضی از آن ها را در ادامه با شما مرور می کنیم.
علاقه کاپیتان اسمیت به سبقت دریافت: ظاهرا کاپیتان ادوارد جان اسمیت هنگام عبور از آب های سرد اقیانوس اطلس کشتی اش را با سرعتی فوق العاده می راند و همین مسأله حتی تا بعد از غرق شدن تایتانیک باعث شده بود بسیاری خیال نمایند او تصمیم داشت از کشتی المپیک پیشی بگیرد!
تا اینکه در سال2004 انجمن زمین شناسی آمریکا در یک مقاله دانشگاهی نظریه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه دلیل سرعت بالای تایتانیک تصمیم کاپیتان برای سوزاندن زغال سنگ ها در سریع ترین زمان ممکن - پیش از خاموش شدن آن ها در کوره - بوده است.
آتش سوزی در موتورخانه: این طور که از شواهد پیداست، تایتانیک سه هفته پیش از به آب انداختن، در اثر آتش سوزی ناشی از اشتعال زغال سنگ شدیدا آسیب می بیند. همین حادثه باعث می گردد بدنه فلزی کشتی ضعیف شده، هنگام برخورد با کوه یخ سریعا شکاف بردارد و در نتیجه غرق شدن آن تسریع گردد.
درواقع اگر فرصت یا اصولا قصدی برای تعویض آن بخش از بدنه که در تماس با آتش مقاومت خود را از دست داده بود، وجود می داشت، شاید هنگام برخورد با کوه یخ بدنه استقامت بیشتری از خود نشان می داد و آن اتفاق نمی افتاد.
دو نیم شدن بدنه کشتی: در سپتامبر 1985 پژوهشگران بقایای تایتانیک را در کف اقیانوس مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که کشتی مورد نظر قبل از غرق شدن از وسط شکسته است.
تا پیش از این همه فکر می کردند تایتانیک با سرعتی باورنکردنی در حال عبور از جریان آب های سرد بوده است و ناگهان با یک کوه یخ غول پیکر برخورد می نماید و غرق می گردد. پژوهشگران فوق این استدلال تاریخی را نقض نمی نمایند، اما عقیده دارند دو نیم شدن کشتی، نتیجه نقص طراحی و عدم نظارت درست روی انتخاب مصالح باکیفیت توسط صاحبان و سازندگان بوده است.
برخورد اژدر با تایتانیک: شاید باور نکنید، اما عده ای هم هستند که فکر می نمایند احتمالا یک زیردریایی آلمانی به تایتانیک شلیک نموده است. شاید کمی دور از ذهن باشد، اما در سال 1915 (سه سال بعد از حادثه تایتانیک) یک زیردریایی آلمانی، کشتی مسافربری لوسیتیانا را در اقیانوس اطلس مورد هدف قرار داد.
البته ممکن است کسانی که این طور فکر می نمایند تایتانیک را با لوسیتیانا اشتباه گرفته باشند، اما به این حقیقت که آلمانی ها در دوره ای از تاریخ به هدف قرار دادن کشتی ها در اقیانوس ها علاقه مند بودند، کمترین شکی وارد نیست.
گم شدن دوربین های شکاری: اکنون ثابت شده است که اگر خدمه تایتانیک دوربین در اختیار داشتند، می توانستند به موقع کوه یخ را مشاهده و برای تغییر جهت اقدام نمایند. اما ظاهرا دوربین ها داخل یک انباری بوده اند و خدمه پیروز نشده اند در آن را باز نمایند!
یکی از خدمه کشتی که دقیقا پیش از حرکت کشتی، کلید های انبار را به همراه داشته است، بعد ها مدعی شد فراموش نموده آن ها را تحویل دهد. آیا او واقعا فراموش نموده بود یا عمدا کلید ها را پیش خودش نگه داشت؟
بی توجهی به هشدار رادیویی: شاید اگر کسی تکنیسین کشتی را از خطر برخورد با کوه یخ مطلع می کرد، زمان برای تغییر جهت از دست نمی رفت. مسأله این است که ساعتی پیش از تصادف تایتانیک با کوه یخ، یک کشتی در همان نزدیکی ها از طریق رادیو هشدار می دهد که حجم عظیمی از یخ متراکم را بر پهنه اقیانوس مشاهده نموده است.
هشداری که از قضا توسط تایتانیک هم دریافت می گردد، اما اپراتور بی سیم کشتی تصمیم می گیرد سر موضوع به این کوچکی خاطر کاپیتان را مکدر نکند. البته بعضی معتقدند این پیغام عمدا به کاپیتان اسمیت منتقل نشد.
منبع: فرادیدسبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید
طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی