بیماران مغزواعصاب با مشورت پزشک روزه بگیرند

به گزارش کنفرانس هکا، تهران- خبرنگاران- استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به افرادی که مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب مانند صرع، ام اس، میگرن و سکته مغزی هستند، توصیه کرد با مشورت پزشک خود اقدام به روزه داری نمایند.

بیماران مغزواعصاب با مشورت پزشک روزه بگیرند

دکتر منصوره تقا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی خبرنگاران درباره روزه دریافت افراد مبتلا به بیماری صرع اضافه نمود: روزه داری برای افراد مبتلا به صرع که دچار تشنج هستند مناسب نیست.

وی ادامه داد: روزه داری سبب کاهش قند خون می گردد و این موضوع می تواند سبب بروز تشنج در آنان گردد از این رو به این افراد توصیه می گردد، روزه نگیرید.

تقا در پاسخ به این سوال که بیماران مبتلا به ام اس می توانند روزه بگیرند؟ گفت: مطالعات صورت گرفته، نظرات متخصصان این حوزه و کار تحقیقاتی که با حضور جمعی از متخصصان انجام دادیم نشان می دهد افرادی که بیماری ام اس شدیدی ندارند و در زمان حمله ام اس نیستند یا داروی کورتونی مصرف نمی نمایند، پس از مشورت با پزشک خود می توانند روزه بگیرند.

وی تاکید نمود: کسانی که ام اس پیشرفته دارند و ناتوان هستند و روزه داری مشکلاتی برای آنان به وجود می آورد یا داروهایی مصرف می نمایند که ضروری است چند بار در روز استفاده گردد، نمی توانند روزه بگیرند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه نمود: کسانی که مستعد سکته مغزی هستند مانند افراد مبتلا به فشارخون بالا، دیابت یا کسانی که سابقه سکته مغزی دارند برای روزه دریافت باید به پزشک خود مشورت نمایند.

تقا گفت: افراد دارای سابقه سکته مغزی که مبتلا به دیابت هستند، احتمال اینکه در روزهای طولانی با نوساتی درقند خون روبرو شوند، وجود دارد و پزشکان معمولا به این فرد اجازه روزه داری نمی دهند.

وی تاکید نمود: کسانی که به دلیل ابتلا به انعقادپذیری خون دچار لخته در سیستم سیاهرگی شدند یا به عبارتی ترومبوز وریدی پیدا نموده اند، با کم آبی بدن ممکن است دوباره دچار این بیماری شوند و اگر زمینه انعقادپذیری آنها از بین نرفته باشد در روزهای طولانی تابستان نمی توانند روزه بگیرند مگر اینکه پزشک آنها با تجویز دارو و تنظیم شرایط به آنها مجوز دهد.

علمی1201 ** 9014

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

tafreh.ir: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: ایرنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 3111

به "بیماران مغزواعصاب با مشورت پزشک روزه بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماران مغزواعصاب با مشورت پزشک روزه بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید