بوم گردی می تواند به اشتغال محلی و حفظ محیط طبیعی منجر گردد

به گزارش کنفرانس هکا، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، بوم گردی می تواند به اشتغال محلی و حفظ محیط طبیعی منجر گردد.

بوم گردی می تواند به اشتغال محلی و حفظ محیط طبیعی منجر گردد

امروزه جهانگردی روستایی به یکی از مهمترین بخش های مالی در بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شده است و دولت ها سیاست های مختلفی را به منظور توسعه جهانگردی روستایی در مقیاس های گوناگون از سطوح محلی تا سطح ملی به کار گرفته اند.

بوم گردی یکی از شاخه های جهانگردیست که در چند دهه اخیر بدان توجه شده است، بومگردی فعالیتی است که از قرن بیستم به بعد مورد توجه کارشناسان و متخصصین امر قرار گرفته و از شاخه های اصلی جهانگردی محسوب می گردد که به مبحث جهانگردی روستا و اشتغال زایی افراد ساکن روستا می پردازد، به لحاظ مالی عامل درآمدزایی و به لحاظ اجتماعی و فرهنگی یک عامل مؤثر برای پیشرفت زندگی جامعه روستایی است.

منطقه بابلکنار و بندپی بابل به علت ظرفیت های طبیعی بیشمار، آداب و رسوم غنی، صنایع دستی و...یکی از برترین مکان های شهرستان بابل جهت اقامتگاه بومگردی است. از مهمترین و ملموس ترین اثرات ظهور اقامتگاه های بومگردی در هر مکان آثار مالی آن است.

منطقه تیرکن بابلکنار یکی از روستاهای بسیار زیبای شهرستان بابل با مردمی زحمتکش است که در حوزه دامداری و کشاورزی فعالیت دارند اما اقتصاد مردم منطقه ضعیف است. با احداث بومگردی در این منطقه شاهد تحول مالی در منطقه به لحاظ فروش محصولات دامی و صنایع دستی به جهانگردان هستیم.

در این خصوص گفت و گویی داشتیم با یکی از مدیران بومگردی در شهرستان بابل که نقش عمده ای در بهبود اقتصاد مردم منطقه داشته است.

عادل عابدی فیروزجایی متولد سال 1370 کارشناس مهندسی کشاورزی از روستای تیرکن بابل است که برای کارآفرینی حوزه بومگردی را انتخاب نموده است.

وی که قهرمان رشته کشتی است، یک دوره قهرمانی دانشجویان کشور، قهرمانی کارگران کشور و هشت دوره قهرمان استانی را در کارنامه خود دارد که با قهرمانی استانی در سال 1394 به حرفه خود در ورزش انتها داد و وارد عرصه کار و کارآفرینی شد.

این جوان بابلی که در شهر زندگی میکرد، بعد از تحصیلات دانشگاهی روند معکوس را در پی گرفت و از شهر به روستا مهاجرت کرد و در زمین آباء و اجدادی کسب و کار حلال راه اندازی و در روند بهبود اقتصاد مردم منطقه تاثیرگذار شد.

بوم گردی کلبه عادل که نخستین مجوز بومگردی شهرستان بابل را اخذ نموده است، سال گذشته به عنوان اقامتگاه نمونه استان انتخاب شد و تقریبا بیشترین ضریب اشغال در این حوزه را به خود اختصاص داده و سالانه پذیرای تعداد زیادی جهانگردان خارجی است.

این جوان کارآفرین پیروز بابلی انگیزه اصلی خود را برای ورود به حوزه جهانگردی، علاقه به طبیعت و طبیعت گردی دانست و گفت: بارها به عنوان راهنما در حوزه طبیعت گردی با جهانگردانی که برای تماشا جنگلهای هیرکانی که ثبت سازمان یونسکو و میراث دنیای شد و بعلاوه به هفت آبشار تیرکن می آمدند همراه بودم در همین حین متوجه احتیاج اساسی آنها برای داشتن مکان مناسب برای استراحت شدم.

عابدی گفت: از همان زمان این ایده ساخت اقامتگاه بومگردی و خانه مسافر برای جذب و آسایش جهانگرد به ذهنم خطور کرد و بعد از تحصیلات در زمین پدری با مجوز از میراث جهانگردی وارد این عرصه شدم.

وی با اشاره به اینکه یکی از معروف ترین بومگردی منطقه را راه اندازی کردم که از همه نقاط ایران و دنیا جهانگرد داریم، یادآور شد: در حال حاضر این مجموعه خدماتی چون اقامتگاه، بومگردی، طبیعت گردی، پرنده نگری، تورآفرود، توراسب سواری، زندگی با دامداران را برای جهانگردان مهیا نموده که با استقبال گسترده ای همراه است.

این کارآفرین بابلی با اشاره به اینکه هرساله در نمایشگاه بین المللی جهانگردی حضور داریم، گفت: بیشترین حضور مسافران ما در 6 ماه نخست سال است که باهمکاری سایت جاباما رزرو آنلاین داریم، سال جاری 90 درصد مکان ما به صورت آنلاین رزرو شده است.

عابدی با اشاره به اینکه برای مجتمع خود تمام المان های بومی را در حد ممکن رعایت کردیم، اضافه کرد: تمام پرسنل ما از خدمه تا آشپز و همه دست اندرکاران ما بومی منطقه هستند.

وی با اشاره به اینکه بومگردی ما یکی از مکان های جهانگردی بابل شده، ادامه داد: در راستای حفظ و نگهداری جنگل و محیط زیست در این بومگردی نهال کاری کردیم، مدیریت زباله داشته و به مهمانان آموزش مدیریت زباله برای حفط محیط زیست را ارائه می دهیم.

عابدی با اشاره به اینکه سال 1392 اقامتگاه بومگردی را شروع و در سال 1397 به بهره برداری رسید، توضیح داد: واحدهای ما دو نفره، چهار نفره و شش نفره است.

وی با اشاره به اینکه فقط در سال 1396 بود که 60 میلیون از تسهیلات بانکی استفاده کردم، اضافه کرد: گرچه برای 10 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد اما برای بهبود اقتصاد مردم کل روستا و روستاهای اطراف موثر بودیم.

این کارآفرین توضیح داد: 6 واحد اقامتی، بخش لاندری، رستوران، کافه و احداث استخر در مراحل انتهای است و بعلاوه درحال احداث پارکینگ مسقف برای مسافران هستیم.

عابدی گفت: با طراحی استخر پرورش ماهی شبیه دریاچه زیر اقامتگاه به عمق یک متر ماهی کپور به شکل تزئینی احداث کردیم، اما بخش اعظم کار ما مرتع داری است که گاو، گوسفند، اسب و حیوانات خانگی هم داریم.

وی با اشاره به اینکه مراتع منطقه در اختیار مردم قرار گرفته تا بتوانند مرتع و جنگل داری نمایند، توضیح داد: ما بیش از این ظرفیت توسعه طرح نداریم و در حال حاضر در صدد بهسازی این واحدها بوده که برآورد هزینه ما بیش از سه میلیارد است.

این کارآفرین گفت: یکی از اثرات بسیار مهم این اقامتگاه ها و خانه مسافر جذب جهانگرد از اقصی نقاط کشور و حتی دنیا است کسانیکه وارد این منطقه می شوند یعنی پول وارد منطقه شده و اقتصاد مردم رونق می گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا ماهانه 15 میلیون تومان عسل از زنبورداران این منطقه برای جهانگردان خریداری می کنم؛ این گذشته از لبنیات و غذاهای محلی و صنایع دستی و بومی است که نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای این روستا و اطراف این روستا دارد.

عابدی گفت: از مسئولان هیچ انتظار حمایت و تسهیلات ندارم تنها خواسته بسیار مهم ما فراهم کردن زیرساختهای ضروری برای جذب جهانگرد است، بسیاری از مسیرهای منتهی به این اقامتگاه جاده در حال رانش دارد شکستگی آسفالت و نداشتن دست اندازهای ایمنی در کناره جاده ها سبب فراری جهانگرد می گردد.

وی ادامه داد: انتظار داریم جهانگردانی که به اقامتگاه ما می آیند دوباره با جهانگرد تازه برگردند اما نبود جاده مناسب و خطراتی که ممکن است این جهانگردان را تهدید کند و عدم مهیا بودن زیرساختهای دیگر بسیاری از این جهانگردان برای بار دوم مراجعه ننموده و شهرهای دیگر را انتخاب می نمایند که ضربه بزرگی به اقتصاد شهرستان است.

منبع: همگردی
انتشار: 25 دی 1402 بروزرسانی: 25 دی 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14249

به "بوم گردی می تواند به اشتغال محلی و حفظ محیط طبیعی منجر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوم گردی می تواند به اشتغال محلی و حفظ محیط طبیعی منجر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید