برترین شهرها برای دوچرخه سواری در جهان کدامند؟

به گزارش کنفرانس هکا، خودرو ها، حجم قابل توجهی از جاده ها را به خود اختصاص داده اند و با اینکه رفت و آمد با آن ها سریع تر و راحت تر است، اما هنوز هم در بسیاری از شهر های دنیا، استفاده از دوچرخه برای رفت و آمد در لیست اولویت های زندگی مردم قرار گرفته است.

برترین شهرها برای دوچرخه سواری در جهان کدامند؟

در بسیاری از شهر های جهان به خصوص شهر های پیشرفته یکی از محبوب ترین راه های حمل و نقل، استفاده از دوچرخه است. البته در این شهر ها به تامین زیر ساخت های لازم، یعنی در نظر گرفتن جهت و خطوط مخصوص دوچرخه سواران توجه ویژه ای شده است. دوچرخه سواری نه تنها یک ورزش محبوب است، بلکه راهی مناسب و بدون آلودگی برای رفت و آمد های روزانه است. در جایی که بیشتر حجم خیابان و اتوبان ها با خودرو ها پر شده، استفاده از دوچرخه کمی نا امن است، اما برخورد مناسب با این موضوع احتیاج به زمان دارد. حال با برترین شهر های جهان که دوچرخه سواری در آن ها از محبوبیت ویژه ای برخوردار است، آشنا می شویم.

1. آمستردام

از لحاظ فراهم آوردن شرایط مناسب برای دوچرخه سواری، هیچ شهر دیگری در جهان نمی تواند با آمستردام رقابت کند، زیرا ایده آل ترین شرایط را برای دوچرخه سواران فراهم آورده است. سالیان سال است که برنامه ریزان شهری، از آمستردام به عنوان مدلی کامل در این حیطه یاد می نمایند. در عین حال، این شهر پر تکاپو، دارای پارکینگ های مختص دوچرخه سواران نیز هست. فراهم بودن تمامی شرایط مناسبی که گفتیم، باعث ایجاد میل بیشتر در مردم برای استفاده از دوچرخه شده است.

2. کپنهاگ

همچون هلند، اسکاندیناوی نیز دارای برترین شهر ها از لحاظ دارا بودن شرایط مناسب و امنیت لازم برای استفاده از دوچرخه و بعلاوه استقبال خوب مردم از آن بوده است. در بسیاری از شهر های موجود در قلمرو اسکاندیناوی، از دوچرخه برای رفت و آمد روزانه استفاده می گردد، اما در این میان برترین مثال، شهر کپنهاگ است. طبق آمار گرفته شده در سال 2016، تعداد دوچرخه ها بیشتر از خودرو ها بود و بعلاوه بیش از 62 درصد از ساکنان کپنهاگ برای رفتن به کار از دوچرخه استفاده می کردند.

3. برلین

شاید در خصوص برلین، مرکز آلمان در رابطه با اندازه محبوبیت دوچرخه سواری صحبت چندانی نشده باشد و به خوبی شهر هایی است که در خصوص آن ها صحبت کردیم. در این شهر خیره نماینده و تاریخی نیز همچون آمستردام بیش از 500 مایل جهت مختص به دوچر خه سواری ساخته شده است. نکته قابل توجه این است که دوچر خه در برلین نسبت به سایر وسایل نقلیه در اولویت است و جالب تر اینکه خیابان شیب داری در هیج کجای شهر در جهت دوچرخه سواران وجود ندارد.

4. مونترال

مونترال، دومین شهر بزرگ کانادا در آمریکای شمالی است که طراحی و زبان فرانسه در آن بیشتر حاکم است. در این شهر بیش از 1000 مایل جهت مخصوص دوچرخه سواری وجود دارد و بیش از 5 هزار دستگاه دوچرخه برای اجاره اختصاص داده شده است. این شهر عمدتا دارای جهت های مسطحی است که حین دوچرخه سواری، از تماشای اطراف هم قطعا لذت خواهید برد.

5. توکیو

توکیو نیز همچون شهر های آمریکایی در رابطه با دوچرخه سواری در سراسر جهان، چندان شناخته شده نیست، اما بزرگ ترین کلان شهر جهان است که به جرات می توان گفت یکی از برترین ها در این سیاره است. در توکیو به اندازه قابل توجهی جهت ویژه برای دوچرخه سواران در نظر گرفته شده، بعلاوه جهت پیاده روی از دوچرخه سواری هم جدا است. به علت همین ویژگی های ایده آل، دوچرخه سواری در توکیو از سوی بازدید نمایندگان نیز مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

6. بوئنوس آیرس

بوئنوس آیرس، مرکز آرژانتین و شهری که بیشترین آمار بازدید در آمریکای جنوبی را دارد، به تازگی با پیشرفت های موجود توانسته چندین پله ارتقاء پیدا کند. حدود 200 مایل جهت ویژه به دوچرخه سواران اختصاص داده شده است. علاوه بر این، در این شهر بندری، دوچرخه به صورت رایگان به دوچرخه سواران اجاره داده می گردد تا برای این موضوع بهتر فرهنگ سازی گردد. در این شهر زیبا که بیشتر جهت ها با درختان نخل پوشانده شده، زمانی که دوچرخه های رنگارنگ در سطح شهر به حرکت در می آید، حال و هوایی شبیه به بوستون به خود می گیرد.

7. لیوبلیانا

لیوبلیانا، مرکز با شکوه اسلوونی که یکی از برترین شهر ها برای تماشا دوچرخه سواران است. در این شهر نه تنها 150 مایل خط ویژه برای دوچرخه سواران وجود دارد، بلکه در مرکز زیبای آن، خودرو ها حق تردد ندارند. در مرکز این شهر مجذوب کننده، فقط دوچرخه ها، افراد پیاده و تاکسی های برقی حق رفت و آمد دارند. بعلاوه در سطح شهر 20 ایستگاه اجاره دوچرخه وجود دارد که هزینه 30 دقیقه اول به صورت رایگان محاسبه می گردد.

8. سان فرانسیسکو

اگر چه شهر های سیاتل و پورتلند به عنوان شهر های بزرگ دوچرخه سواری شناخته شده اند، اما در این میان سان فرانسیسکو از نظر تاریخ و فرهنگ در رتبه بسیار بالا تری نسبت به دو شهر دیگر واقع شده است. در دهه گذشته این شهر بیش از 100 میلیون دلار برای ایجاد زیر ساخت های دوچرخه سواری سرمایه گذاری کرد و از سال 2010 تا به امروز بیش از 200 مایل از خط ویژه دوچرخه سواران درست و به بهره برداری رسیده است.

9. پاریس

اگر چه رتبه دوچرخه سواری در بوردو و استراسبورگ نسبت به پاریس به طرز قابل توجهی بالا تر است، اما همچنان پاریس بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر توجه نموده باشید، زیر ساخت های این شهر از ابتدا برای پیاده روی ساخته شده بودند، پس اختصاص آن به دوچرخه یا فراهم آوردن شرایط مناسب برای دوچرخه سواری، کار اصلا سختی نیست، به همین علت است که دوچرخه سواری به سرعت در این شهر زیبا رونق پیدا کرد و چهره شهر را زیبا تر از قبل کرد.

10. ریو دو ژانیرو

ریو دو ژانیرو، دومین شهر برزیل که دارای چشم اندازی نفس گیر است و به جرات می توان گفت که یکی از زیبا ترین شهر های این سیاره خاکی است. در این شهر بیش از 275 مایل جهت ویژه به دوچرخه سواران اختصاص داده شده که برترین راه برای تماشا زیبایی های آن، استفاده از دوچرخه است. تنها با پرداخت کمی بیشتر از یک دلار برای یک روز می توانید یکی از 4 هزار دوچرخه ای که در بیش از 400 ایستگاه دوچرخه در سراسر ریو دو ژانیرو وجود دارد را اجاره کنید و از سفر یک روزه خود نهایت لذت را ببرید.

منبع: کجارو / nationalgeographic.com
انتشار: 25 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13159

به "برترین شهرها برای دوچرخه سواری در جهان کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین شهرها برای دوچرخه سواری در جهان کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید