برای مقابله با بیماری حرکت در سفر چه کنیم؟

به گزارش کنفرانس هکا، سرگیجه و حالت تهوع هنگام مسافرت از آزاردهنده ترین حالاتی است که می تواند سفری خوب را به خاطره ای تلخ تبدیل کند. به رغم وجود بیماری کرونا و وقفه ای چند ماهه که در سفرها صورت گرفت، با سرانجام یافتن امتحانات مدارس، بسیاری راه سفر را در پیش گرفته اند تا خستگی ماه ها در خانه ماندن را از تن به در نمایند.

برای مقابله با بیماری حرکت در سفر چه کنیم؟

کاری که شاید خطرناک باشد اما عده ای سختی و خطرات آن را به جان خریده اند. یکی از مسائل سفر برای بعضی افراد، ایجاد سرگیجه و حالت تهوع در خودرو، هواپیما یا اتوبوس و غیره است که کام سفر را تلخ می نماید. به این حالت بیماری حرکت می گویند که در مسافران هنگام سفر با خودرو، قطار، هواپیما، اتوبوس یا کشتی دیده می گردد.

معمولا برای خلاص شدن از این حالت آزاردهنده، می توانید کارهایی را انجام دهید تا این حالت به سراغ تان نیاید یا اگر دچار آن شُدید، بتوانید آن را کنترل کنید.

بیماری حرکت ناگهانی و با حالت تهوع و عرق سرد آغاز می گردد و در ادامه ممکن است به سرگیجه و تهوع بینجامد.

در این حالت، مغز با دریافت سیگنال هایی از گوش داخلی، چشم ها، ماهیچه ها و مفاصل، احساس حرکت می نماید در حالی که شما در یک جا نشسته اید و حرکتی ندارید.

زمانی که این سیگنال ها به مغز می رسند، با واقعیتی که شما در آن هستید، هماهنگی ندارد و به همین دلیل دچار بیماری حرکت می شوید.

به عنوان مثال، اگر هنگامی که در اتوبوس نشسته اید مشغول کار با تلفن همراه خود هستید، چشم هایتان روی چیزی تمرکز می نماید که حرکت نمی نماید اما گوش داخلی شما حرکت را احساس می نماید حتی نقطه ای که در آنجا نشسته اید، می تواند متغیر باشد.

بیماری حرکت معمولا باعث به هم خوردگی معده می گردد. بیمار احساس گیجی و عرق سرد می نماید. فرد رنگ پریده شده و معمولا از سردرد شکایت دارد. در چنین فردی، حالت تهوع، استفراغ و کاهش تعادل به دنبال احساس گیجی بسیار معمول است.

سیگنال ها، آغاز اغتشاش

تعادل بدن شما به وسیله سیگنال هایی برقرار می گردد که از سوی بخش های مختلف بدن مانند چشم ها و گوش داخلی به مغز فرستاده می گردد.

دیگر گیرنده های حسی در پاها، به سیستم عصبی می رساند که کدام قسمت های بدن در تماس با زمین هستند.

سیگنال های متناقضی که به مغز ارسال می شوند، عامل اصلی بروز بیماری حرکت هستند. برای مثال، زمانی که در هواپیما نشسته اید، شما متوجه بروز اغتشاش و تلاطم نیستید، اما بدن شما آن را احساس می نماید.

این احساس گیجی حالت تهوع و استفراغ را به دنبال دارد. نبود تهویه کافی در وسیله نقلیه، استرس هنگام سفر و ندیدن محیط بیرون از جمله عواملی هستند که ممکن است شما را بیشتر مستعد بیماری حرکت کند.

درمان دارویی و جایگزین

درمان های مختلفی برای درمان بیماری حرکت وجود دارند که بیشتر آنها از آغاز بیماری جلوگیری می نمایند.

همچنین، بسیاری از این داروها خواب آور هستند بنابراین، اگر احتیاج به انجام کاری با دقت بالا دارید یا در حال رانندگی هستید، از این داروها استفاده نکنید.

معمول ترین داروهایی که برای بهبود بیماری حرکت مورد استفاده قرار می گیرد، هیوسوبرومید هیوسین است که عامه مردم آن را به هیوسین می شناسند. اما داروی دیمن هیدرینات دارویی است که بدون نسخه هم می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

علاوه بر این درمان های دارویی، می توانید از روش های خانگی هم برای تسکین علائم بیماری بهره ببرید.

درمان های جایگزین هم تأثیر چشمگیری بر کاهش علائم دارند. متخصصان توصیه می نمایند نعنا و زنجبیل در این زمینه یاری نماینده هستند.

اگرچه این درمان های گیاهی از نظر علمی هنوز به اثبات نرسیده اند اما مصرف تجربی آنها مؤثر بودن شان را در بعضی موارد تأیید نموده است.

علاوه بر این، تنفس عمیق و تکرار آن از دیگر راه های درمانی موجود برای بیماری حرکت است. اما در بسیاری از موارد تهویه هوای داخل وسیله نقلیه، پایین آوردن شیشه ماشین یا حتی پیاده شدن از خودرو و قرار دریافت در معرض هوای تازه می تواند تا حد زیادی شرایط جسمی شما را بهبود بخشد.

به اندازه کافی بخوابید

نکته قابل توجهی که باید مدنظر داشته باشید، این است که شب قبل از مسافرت بهتر است خوب بخوابید و به اندازه کافی آب و مایعات مصرف کنید، چرا که کم آب شدن بدن، سردرد و استرس شما را در معرض بروز بیماری حرکت در طول سفر قرار می دهد.

گرسنه نمانید

به خاطر داشته باشید که اگر موقع سفر شکم تان گرسنه باشد، سرگیجه و حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت بیشتر به سراغ تان می آید بنابراین برنامه سفرتان را به گونه ای برنامه ریزی کنید که غذا خورده باشید و شکم تان گرسنه نباشد. قبل و حین سفر از خوردن غذاهای چرب و اسیدی پرهیز کنید زیرا شما را مستعد بیماری حرکت می نماید.

چشم هایتان را نبندید

یکی از بدترین کارهایی که هنگام بروز این بیماری می توانید انجام دهید، این است که چشم هایتان را ببندید. این کار، حالت تهوع شما را تشدید می نماید.

در طول راستا سعی کنید به خودروهایی که در حرکت هستند و نیز سوژه های متحرک در راستا نگاه نکنید. در عوض، به یک نقطه ثابت و کمی بالاتر از افق خیره شوید.

روی جایگاه های جلویی بنشینید

بیماری حرکت به طور ناخودآگاه به سراغ تان می آید اما اگر حواس تان به محیط اطراف تان و جایی که می نشینید، باشد راحت تر می توانید آن را کنترل نموده و از بروز آن جلوگیری کنید. برای سفر خود از قبل برنامه ریزی کنید.

اگر می خواهید هوایی سفر کنید، موقع تهیه بلیت از مسؤول آن بخواهید که جایگاه شما را کنار پنجره یا روی بال هواپیما معین کند.

اگر با قطار، قایق، کشتی یا اتوبوس به سفر می روید، سعی کنید روی جایگاه های روبه جلو بنشینید و موقع حرکت به سمت عقب برنگردید. در داخل کشتی، از مسؤول مربوطه بخواهید جایگاه شما را نزدیک به قسمت جلویی یا وسط کشتی قرار دهد و سعی کنید رو به جلو یا افق و به نقطه ای ثابت خیره شوید تا حرکت قایق را کمتر حس کنید.

سعی کنید در طول سفر پنجره یا منفذی را برای تبادل هوا باز بگذارید و هوای تازه تنفس کنید و در طول سفر هم از کتاب خواندن یا حتی نگاه به تلفن همراه تان خودداری کنید. علاوه بر این، موقع مسافرت با خودرو یا اتوبوس، سعی کنید یا خودتان راننده باشید یا روی جایگاه های جلویی خودرو یا اتوبوس بنشینید.

اگر دقت نموده باشید، افرادی که سابقه بیماری حرکت دارند، با نشستن در جایگاه های جلویی خودرو یا اتوبوس کمتر این حالت ناخوشایند را تجربه می نمایند.

بیماری در کمین بچه ها و زنان باردار

هر شکل مسافرتی، چه زمینی، چه هوایی و چه آبی ممکن است بیماری حرکت را در فرد مستعد القا کند. گاهی حتی با سوار شدن بر چرخ و فلک و بازی های بچه هاه که معمولا در شهربازی وجود دارد این حالت ایجاد می گردد.

این مشکل در هر فردی ممکن است رخ دهد، اما بیش از همه، بچه ها و افرادی که داروهای خاص مصرف می نمایند در معرض آن هستند.

بچه ها دو تا 12 سال و نیز زنان بارداری که احتمال بروز اختلالات گوش داخلی در آنها بیشتر است، بیش از دیگران در معرض این عارضه هستند.

ندا اظهری - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: medlineplus

رپورتاژ آگهی: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 11021

به "برای مقابله با بیماری حرکت در سفر چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مقابله با بیماری حرکت در سفر چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید