ایستگاه فضایی چین هم مقدار 50 زمین فوتبال!، عکس

به گزارش کنفرانس هکا، چین ایستگاه فضایی زمینی خود را که به وسعت 50 زمین فوتبال است، افتتاح کرد. این تاسیسات موسوم به SESRI دارای چهار آزمایشگاه اصلی است که امکان شبیه سازی محیط های مختلف فضایی را فراهم می نماید.

ایستگاه فضایی چین هم مقدار 50 زمین فوتبال!، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران و براساس گزارش ایسنا، بزرگترین شبیه ساز محیط فضایی دنیا که به ایستگاه فضایی زمینی نیز معروف است، آزمایشات خود را به خاتمه رسانده و به شکل رسمی عملیات خود را در چین شروع نموده است.

به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست(SCMP)، این تاسیسات که زیرساخت شبیه سازی و تحقیقات محیطی فضایی(SESRI) نامیده می گردد، در شهر هاربین در شمال شرقی چین واقع شده است.

جاه طلبی های رو به رشد چین در فضا فقط به وسایل نقلیه پرتابی یا ایستگاه فضایی محدود نمی گردد، این کشور می خواهد تا خاتمه این دهه خود را به عنوان یکی از قدرت های اصلی هوافضای دنیا تثبیت کند و تا سال 2045 به یک قدرت فضایی بزرگ تبدیل گردد.

چین پروژه های جاه طلبانه ای را در حوزه های مختلف مرتبط با فضا در راستای این هدف، از جمله ایجاد ایستگاه فضایی مستقل و احداث پایگاه روی ماه راه اندازی نموده است.

چین برای اطمینان از ایمنی فضانوردان خود احتیاج به درک بهتری از محیط های پیچیده و خشن فضا دارد، شرایطی که فضاپیماهای چینی تحت آن کار خواهند کرد.

چین ابتکار جالبی در این مورد به خرج داده است. این کشور به جای پرتاب فضاپیماهای آزمایشی به مدار زمین برای جمع آوری این داده های حیاتی، یک ایستگاه زمینی ساخته است که به شکل ارزان محیط فضا را شبیه سازی می نماید.

در خصوص SESRI چه می دانیم؟

این تاسیسات برای اولین بار در سال 2015 تایید شد و به وسیله موسسه فناوری هاربین و شرکت علوم و فناوری هوافضای چین ساخته شد.

این تاسیسات در پارک نوآوری علم و فناوری هاربین واقع شده است و دارای چهار آزمایشگاه اصلی است که کل مساحت تحت پوشش آن معادل 50 زمین فوتبال است.

هر یک از این آزمایشگاه ها برای مطالعه جنبه خاصی از فناوری های فضایی مانند محیط فضا، علم پلاسما، محیط های مغناطیسی و پرورش حیوانات طراحی شده اند.

این آزمایشگاه ها شبیه سازهایی دارند که شرایط مختلف فضایی مانند ریزگرانش، دمای بسیار پایین، گرد و غبار فضایی و تابش خورشیدی را شبیه سازی می نمایند.

به عنوان مثال، اتاق شبیه سازی غبار ماه دو متر مکعب حجم دارد و می تواند برای مطالعه تأثیر گرد و غبار بر فضاپیماها، فضانوردان و لباس های فضایی آنها استفاده گردد یا آزمایشگاه محیط مغناطیسی می تواند یک میدان مغناطیسی نزدیک به صفر برای آزمایش تجهیزات قبل از پرتاب ایجاد کند.

یک همکاری بین المللی

تاسیسات SESRI سال گذشته عملیات آزمایشی خود را شروع کرد که این آزمایشات این هفته به خاتمه رسید. بر اساس گزارش ها از ژوئن گذشته تا به امروز تمامی اجزای سیستم به طور پیوسته در حال انجام و آزمایش بوده اند.

اکنون این تاسیسات به محققان اجازه می دهد تا پارامترهای خود را تنظیم نمایند و آزمایش هایی را مطابق با احتیاجهای علمی و مهندسی انجام دهند.

چینی ها می گویند، مؤسسات شریک در این پروژه قبلاً فعالیت خود را در این مرکز شروع نموده اند و روی فناوری ها و نوآوری های کلیدی آن کار می نمایند.

به گزارش خبرگزاری دولتی شین هوا، 110 دانشگاه و مؤسسه علمی و فناوری از بیش از 30 کشور در حال حاضر توافق نامه هایی را برای استفاده از این تاسیسات امضا نموده اند. این تاسیسات احتمالاً نخبگان دنیای و بهترین موسسات علمی را از سراسر دنیا به این مرکز جذب خواهد نمود.

این تاسیسات علاوه بر یاری به سفرهای فضایی، امکان پرورش کشاورزی و آزمایش های علوم زیستی را نیز فراهم می نماید و راه را برای آینده نگری هموار می نماید که در آن بشریت سفرهای فضایی را به امری طبیعی تبدیل نموده و در حال ایجاد مستعمرات در سیارات دیگر است.

به گفته مقامات چین، مرکز SESRI به توسعه دستگاه های الکترونیکی برای کاربردهای هوافضا و درک پدیده هایی مانند امواج گرانشی نیز یاری خواهد نمود.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 اسفند 1402 بروزرسانی: 13 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15629

به "ایستگاه فضایی چین هم مقدار 50 زمین فوتبال!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایستگاه فضایی چین هم مقدار 50 زمین فوتبال!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید