ایده های طراحی استخرهای کوچک

به گزارش کنفرانس هکا، استخرهای کوچک مکان های خوبی برای گذراندن اوقات فراغت و ریلکس کردن در ایام تابستان محسوب می شوند. وجود چنین فضایی این امکان را برای شما به وجود می آورد که در اطراف آن قدیم بزنید، نوشیدنی بنوشید و تنها به تعطیلات تابستانی خود فکر کنید. بچه ها نیز شنا و بازی در استخر را دوست دارند. اگر خانه شما حیاط خلوت دارد و تمایل به استفاده از آن حیاط برای برپایی مهمانی دارید، وجود یک استخر کوچک و یک باربیکیو، تمام آن چه که شما برای یک تفریح هیجان انگیز احتیاج دارید را فراهم می نماید. اگر طراحی این فضا به خوبی صورت گیرد تماشای آن در هر زمانی از سال لذت بخش می باشد. با این حال نکته ای که در این جا باید به آن توجه کرد، اندازه حیاط می باشد. حیاطی که قصد ساخت استخر در آن را دارید باید بزرگ باشد. ساخت چنین فضایی برای بیش تر افرادی که در حومه شهر زندگی می نمایند، امکان پذیر نیست. با این وجود اگر حیاط کوچکی هم دارید شاید بتوانید یک استخر کوچک در آن بسازید و به همراه دوستان و آشنایان خود از تفریح در کنار آن لذت ببرید. نکته کلیدی برای ساخت استخر در حیاط های کوچک اندازه آن ها نیست، بلکه در مقابل چونگی طراحی، فرم و عملکرد آن حائز اهمیت می باشد.

ایده های طراحی استخرهای کوچک

وجود چنین فضایی همراه با نیمکتی نزدیک به استخر یا در گوشه ای از حیاط که مشرف به آن باشد، مکان مناسبی برای تفریح همه اعضای خانواده به حساب می آید. استخرهای کوچکی که در حیاط وجود دارند، احتیاج به طراحی کاربردی و زیبا، با در نظر دریافت یک سری اصول دارند. برای ساخت چنین فضایی باید شکل و عملکرد آن را در نظر بگیرید. اگر استخر اندازه کوچکی دارد اما احتیاج و خواسته شما را برآورده می نماید، اندازه آن دیگر مهم نیست. در ابتدا باید به این فکر کنید که هدف شما از احداث این استخر چیست و چه طراحی برای آن مد نظر گرفته اید. هم چنین به یاد داشته باشید که بر اساس بودجه خود دست به چنین کاری بزنید. حتی ساخت استخرهای کوچک نیز احتیاج به هزینه زیادی دارند، بنابراین درانتخاب نوع طراحی دقت نمایید. نکته مثبتی که در خصوص استخرهای کوچک وجود دارد، این است که ساخت آن ها احتیاج به صرف هزینه کم تری دارد. در مقابل ساخت انواع بزرگ آن هزینه زیادی در بر خواهد داشت. در این جا راهکارهایی برای ساخت استخر در حیاطی کوچک ارائه می دهیم.

از یک متخصص حرفه ای یاری بگیرید

در حالی که به نظر می رسد طراحی یک استخر بر اساس بودجه مورد نظر ایده هوشمندانه ای باشد، استفاده از دانش یک فرد متخصص برای رضایت در سرانجام کار نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طراحی یک استخر کوچک چالش بزرگ تری را در مقابل طراح قرار می دهد، چرا که در طراحی آن باید از فضا استفاده بهینه گردد و هر اشتباه کوچکی بیشتر به چشم می آید. یک فرد متخصص به خوبی می داند که چگونه از فضا بهترین بهره را ببرد و هم چنین از تجربه کافی برای طراحی فضاهای کوچک برخوردار است. با این حال،می توانید با تکیه بر توانایی خود و در نظر دریافت تمامی جوانب، طراحی آن را خود به عهده بگیرید. این کار مقرون به صرفه تر است و هم چنین با این کار می توانید خود را به چالش بکشید.

یکی از انواع استخرهای فایبرگلاس یا بتنی را انتخاب کنید

برای انتخاب نوع استخر دو گزینه در مقابل شما واقع شده است: نمونه های از پیش ساخته شده از جنس فایبرگلاس که به طور آماده آن را خریداری می کنید و استخرهای کوچکی که به وسیله بتن در محل مورد نظر ساخته می گردد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. استخرهای کوچکی که از جنس فایبرگلاس هستند از قیمت کم تری برخوردار بوده و نصب آن ها آسان تر می باشد. این امکان وجود دارد که این گونه استخرها را به راحتی از فروشگاه ها خریداری نموده و یا به وسیله اینترنت سفارش دهید. استفاده از چنین استخرهایی در برخی مناطق غیر قانونی و خطرناک می باشند. هم چنین استخرهای فایبرگلاس می توانند باعث ایجاد مسائلی در مکانی که قرار گرفته اند شوند و استفاده از آن ها محدودیت هایی خواهد داشت. نصب این گونه استخرها احتیاج به جرثقیل و دیگر تجهیزات حمل دارد. استخرهای فایبرگلاس با توجه به هزینه ای که پرداخت می کنید ارزش زیادی دارند اما انواع آن بسیار محدود می باشد. برای سفارش آن ها باید به کارخانه ای که از طراحی های استانداردی برخوردار هستند رجوع کنید.

استخرهای بتنی گزینه های بیشتری برای اندازه، شکل و ساختار پیش روی شما خواهند گذاشت. در ساخت چنین استخرهایی می توان از ویژگی های ساختاری استفاده کرد و یا از طراحی های ویژه ای مانند ساخت یک آبنما بهره گرفت. در طراحی آن ها ایده های بیشتری را می توان به اجرا در آورد. برای ساخت این گونه استخرها احتیاج به چند کارگر دارید و انجام این کار ممکن است چند روزی طول بکشد. انجام چنین کاری در حیاط های کوچک کمی دشوارتر می باشد. زمانی که تصمیم به ساخت استخر در یک حیاط کوچک می گیرید باید با توجه به بودجه خود و فضایی که در دسترس دارید یکی از انواع استخرها را انتخاب نمایید. استفاده از استخرهای بتنی گزینه های طراحی زیادی را پیش رو شما خواهد گذاشت.

به تناسب و مقیاس حیاط فکر کنید

در زمان طراحی استخرهای کوچک، از تناسب و تعادل مقیاس حیاط اطمینان حاصل کنید. طراحی چنین فضایی باید به این گونه باشد که به طور کامل با فضا همخوانی داشته باشد. این قاعده تنها برای استخرهای کوچک نیست و حتی اجرای چنین فضایی در حیاط های بزرگ نیز باید از این قاعده پیروی نمایند.

مکان استخر را مشخص کنید

بهتر است از قسمت های کناری حیاط که در طول عصر نیز آفتاب گیر می باشند برای ساخت استخر استفاده نمایید. با این کار قسمت میانی حیاط خالی می ماند و می توان از آن برای کارهای دیگر استفاده کرد. زمانی که تصمیم به ساخت استخر در قسمت های کناری حیاط می گیرید باید مواردی مهندسی را در نظر داشته باشید. در این گونه شرایط باید مراقب باشید که ساخت استخر به خانه همسایگان صدمه ای وارد نکند. قانون کلی به این گونه است که فاصله 10000 میلیمتری با حاشیه دیوار، مسئله ای ایجاد نمی نماید. اگر قصد ساخت استخر در درون زمین را دارید، محل عبور لوله های گازی و یا دیگر زیرساخت ها را در نظر بگیرید.

نصب حصار در اطراف استخر را از قلم نیاندازید

استفاده از حصار در اطراف استخر حائز اهمیت می باشد، اما ممکن است فضای بیشتری در حیاط اشغال کند. اگر استخرهای کوچک کمی بالاتر از سطح زمین ساخته شوند، دیگر احتیاجی به ساخت حصار در اطراف آن ها نیست. حصارهای استفاده شده در اطراف استخر باید به قدری بلند باشد که از افتادن بچه ها در آب جلوگیری به عمل آید. اطمینان حاصل کنید که دست بچه ها به قفل حصار نمی رسد و با این کار از ایجاد هرگونه خطر جلوگیری نمایید.

از طراحی های پیچیده بپرهیزید

یک استخر ساده باید از طراحی ساده ای نیز برخوردار باشد. این بدان معنا نیست که هیچ گونه طراحی برای آن ها در نظر نگیرید. استفاده از یک آبنمای کوچک و یا به کارگیری نمایی زیبا برای دیوار پشت استخر از ایده هایی است که می توان به کار گرفت. اگر استخر در محل آفتاب گیری واقع شده است، یک سایبان تهیه کنید تا بتوانید از بعد از ظهرهای آفتابی نیز در کنار استخر لذت ببرید.

از استخر مراقبت و نگهداری کنید

اگر قصد ساخت استخری در حیاط خانه خود دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که احتیاج به یک برنامه دقیق برای نگهداری از آن خواهید داشت. پیروی از این برنامه، این امکان را به شما می دهد که علاوه بر حفظ ظاهر استخر، از خطر بروز بیماری نیز دور بمانید.

به طور مرتب استخر را تمیز کنید

هر روزه تعدادی برگ درخت بر روی سطح آب می افتند. ممکن است مشغله های روزانه باعث گردد که از وجود آن ها بر روی آب غافل شویم. به همین خاطر بهتر است روزانه آن ها را جمع آوری کنید. هم چنین تمیز کردن دیواره های آن نیز حائز اهمیت می باشد. این کار از رشد جلبک ها جلوگیری می نماید. انجام این کار یک بار در هفته کافی است. به خاطر داشته باشید که برای ایجاد ظاهری تمیز، در لایروبی جلبک ها دقت عمل داشته باشید. برای پاکسازی قسمت هایی که به خوبی تمیز نشده اند، می توان جورابی کهنه را از کلر پر کرد و با استفاده از آن و مالیدن در نقطه ای که به خوبی تمیز نشده است، به پاکسازی آن محل پرداخت. کلر خاصیت از بین بردن جلبک ها را دارد. اگر توانایی صرف هزینه دارید می توانید از روبات های مکنده استفاده نمایید. طول عمر این گونه دستگاه ها زیاد است اما در گذر زمان ممکن است برخی از قسمت های آن احتیاج به تعویض داشته باشد، چرا که کلر آب می تواند به آن ها آسیب بزند.

از فیلترهای مخصوص در استخر بهره ببرید

فیلترها فعالیتی مشابه به کلیه های بدن انسان دارند. استفاده از آن ها برای از بین بردن آلودگی های آب اهمیت ویژه ای دارد. این امکان وجود دارد که برای پاکسازی فیلتر آن را خاموش نموده، سبد آن را خالی کنید و فضای سبد را از هرگونه آشغال یا وسیله ای که ممکن است در آن گیر نموده باشد پاک کنید. این کار باید هر یک ماه یک بار انجام گردد. از زیاد روشن و خاموش کردن فیلترها اجتناب کنید. این کار باعث می گردد عملکرد دستگاه پایین بیاید. فیلتر را بر روی تایمر قرار دهید. بهتر است زمان آن را هر 6 ساعت یک بار تنظیم کنید تا استخر تمیز و چشم نوازی داشته باشید.

میزان سطح آب را کنترل کنید

سطح آب در استخرها متفاوت می باشد. ممکن است بارش باران و یا بازی بچه ها به طور طبیعی باعث تغییر این میزان آب گردد. این مسئله امری طبیعی است ولی این نکته ای است که باید به آن توجه کرد. سطح آب باید کمی بالاتر از فیلترها قرار گیرد. اگر سطح آب پایین تر از حد لازم بود باید آب استخر پر گردد. اگر سطح آب خیلی بالا بود باید آن را خالی کنید. با اجاره یک پمپ از فروشگاه های مربوطه می توانید این کار را انجام دهید. اگر از استخرهای فایبرگلاس استفاده می کنید، مطمئن شوید وزن پمپ به آن صدمه ای وارد نمی نماید.

از توپ تنیس برای جذب چربی موجود در سطح آب استفاده نمایید

هنگام استفاده از استخر، آب آن چرب می گردد. این چربی ها از لوسیون ها و روغن های برنز نماینده و چربی طبیعی پوست انسان به وجود می آید. اگر سگی دارید که دوست دارد در استخر بازی کند، باید در نظر داشته باشید که موهای بدن او چربی بیشتری فراوری می نماید. الیاف توپ تنیس این چربی ها را جذب نموده و از به وجود آمدن لایه ای چربی روی سطح آب جلوگیری می نماید. به این خاطر تنها ضروری است چند توپ تنیس را درون آب انداخته و آب را از هرگونه چربی پاک کنید.

برنامه ای سالانه برای سرویس استخر در نظر بگیرید

ساخت استخر هزینه زیادی در بر دارد و مراقبت از آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به این خاطر بهتر است سالانه هزینه ای برای آنالیز مکانیکی آن در نظر بگیرید. این کار از ایجاد مسائل بیش تر در آینده جلوگیری می نماید. خدمات سرویس دهی استخرها شامل آنالیز چکه کردن لوله ها، مسائلی که ممکن است در دیواره ها وجود داشته باشد و ضعف های ساختاری می باشد. این مسائل قابل برطرف بوده و فرد سرویس دهنده پیشنهادهایی برای جلوگیری از به وجود آمدن دوباره این مشکل به شما ارائه خواهد داد.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی استخر در فصل زمستان آمادگی داشته باشید

نگهداری از استخر در فصل زمستان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از روکشی برای آن از جمله کارهایی است که می توان در فصل زمستان انجام داد. در فصل زمستان چک کردن دائم لوله ها بسیار مهم می باشد. در سرانجام فصل زمستان روکش را برداشته و از شنا در استخر خود لذت ببرید.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: ساختمانچی
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7604

به "ایده های طراحی استخرهای کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های طراحی استخرهای کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید