اگر دوستشان دارید به دیدنشان نروید

به گزارش کنفرانس هکا، تنهایی، این سخت ترین بحران سالمندی، این روزها راه نجات افراد مسن خانواده، یعنی مهمترین قشر آسیب پذیر در برابر ویروس کرونا است. پس اگر بزرگترهای خود را دوست دارید بهتر است به دیدنشان نروید.

اگر دوستشان دارید به دیدنشان نروید

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، ویروس کرونا روز گذشته چهارمین قربانی را هم در شاهرود گرفت. این بار هم یک سالمند و دارای بیماری زمینه ای زورش به کووید-19 نرسید و تسلیم شد. به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در استان سمنان، از ابتدای شیوع ویروس کرونادر محدود زیر پوشش این دانشگاه، تا پنجشنبه بیش از 396 نفر با علائم عفونت های حاد تنفسی به اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود مراجعه کردند و از این تعداد 209 نفر بستری شدند.

نخستین مورد فوتی این دانشگاه شنبه دهم اسفند گزارش شد و متأسفانه یک خانم 73 ساله با سابقه بیماری قلبی و عروقی و فشار خون بالا درگذشت. در آن روز تعداد موارد قطعی ابتلا به ویروس در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه هفت تن اعلام شده بود. آمار فوت شدگان اما روز دوشنبه به 2 تن افزایش یافت و این بار هم یک خانم 67 ساله دارای بیماری دیابت درگذشت.

تا این روز جواب 19 نمونه ارسالی این دانشگاه مثبت بود. با همین ترتیب روز چهارشنبه کووید-19 سومین قربانی خود را نیز گرفت و مردی 76ساله با سابقه بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون وپارکینسون دار فانی را وداع گفت. تا آن موقع تعداد موارد مثبت کرونا در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود 22 نفر بود. این تعداد روز بعد به 33 تن افزایش یافت و مردی 98 ساله دارای سابقه بیماری مزمن تنفسی و دیابت به جمع قربانیان اضافه نموده شد.

نگاهی به این اعداد در شاهرود به عنوان جامعه آماری کوچک نشان می دهد همان گونه که از ابتدا اعلام شد، این ویروس سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای را هدف اصلی خود قرار داده است. از این رو، توجه به حفظ سلامتی افراد مسن جامعه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به رابطه مستقیم افزایش سن و شدت بیماری کرونا، گفت: علاوه بر این باید دید آیا فرد به بیماری های قلبی و عروقی، نارسایی کلیه، دیابت، فشار خون و یا بیماری های ریوی مبتلا بوده است یا خیر؟ چرا که هر یک از این عوامل می تواند به بروز شدید عوارض بیماری یاری کند.

حسین شیبانی شرایط ایمنی فرد را دومین عامل مهم در ابتلا به کرونا برشمرد و توضیح داد: روزانه چندین عامل بیماری زا وارد بدن می گردد و هربار سیستم ایمنی آن را خنثی می نماید اما سیستم ایمنی بعضی افراد به دلیل ابتلا به بیماری های خود ایمن مانند روماتیسم، لوپوس و ام اس ضعیف است و بعضی دیگر نیز مانند مبتلایان به سرطان به دلیل مصرف دارو دارای ایمنی کمی هستند و به همین دلیل در معرض خطر قرار می گیرند.

وی افزود: یکی از عواض کرونا کاهش فشار خون است و ممکن است شوک و آسب مغزی ویا نارسایی کلیوی را در پی داشته باشد و بناراین برای افراد مسن دارای فشار خون بالا بیشتر از دیگران خطرناک است.

این متخصص قلب و عروق همچنین با اشاره به خطر ویروس کرونا برای خانم های باردار، تأکید کرد: گروه های پرخطر به مواظبت بیشتری نیاز دارند و باید در هیچ شرایطی از خانه بیرون نفرایند، با افرادی که نمی شناسند و یا مشکوک هستند تماس نزدیک نداشته باشند و اگر مجبورند در جلسه ای شرکت نمایند از ماسک استفاد نمایند.

شیبانی تب، بدن درد، سرفه و تنگی نفس را از علائم این بیماری برشمرد و افزود: اگر بتوان بیماری را در مراحل نخست شناسایی کرد احتمال دستیابی به درمان پیروز بیشتر است. گاهی ممکن است افراد این علائم را به سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا نسبت دهند اما فقط پزشک می تواند این مورد را تشخیص دهد.

وی همچنین توصیه ای به فرزندان خانواده ها داشت و گفت: درست است که در ایام عید همه ما وظیفه داریم به دست بوسی عظیم ترها برویم اما سال جاری به خاطر حفظ سلامتی آنان باید از این دست بوسی صرف نظر کنیم، می توانیم به صورت تلفنی و یا از راه فضای مجازی به عظیمترهای خود عرض ارادت نموده و دیدارشان را به وقت دیگری موکول کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به مرخص شدن تعداد زیادی از مبتلایان از بیمارستان امام حسین (ع) این شهر، یادآور شد: این افراد تا 14 روز ناقل بیماری هستند و باید در جامعه حضور نداشته و در منزل بمانند اما متأسفانه شاهدیم عده ای به عیادت آنان می فرایند در حالی که این بیماری با رسوم عادی ما سازگار نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و دارای دکترای سالمندی نیز، با اشاره به توصیه های وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت درباره پیشگیری از ابتلا به کرونا، ابراز کرد: سال جاری عیدی استثنایی پیش رو داریم و باید با ماندن در خانه از فضای مجازی و تلفن برای دید و بازدیدهای خود استفاده کنیم.

علی دادگری با بیان اینکه حضور افراد در کنار هم شانس انتقال ویروس را افزایش می دهد، افزود: باید به منظور حفظ سلامت اعضای خانواده به ویژه عظیمترها خود را موظف کنیم برای انجام یک کار عظیم که اشاعه سلامت در جامعه است، کم تر به دید و بازدید برویم.

وی به آمارهای سازمان جهانی بهداشت درباره میزان احتمال ابتلا به ویروس کرونا در سنین مختلف، توضیح داد: این ارقام نشان می دهند افزایش سن برای افراد 60 سال به بالا خطرات بیماری را افزایش می دهد اما تنها عامل خطرزایی نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه ضعف سیستم ایمنی و بیماری های زمینه ای در بین سالمندان کم نیست، گفت: فشار خون بالا و دیابت به تنهایی خطرناک و آزاردهنده هستند و کیفیت زندگی سالمندان را تحت تأثیر قرار می دهند و مزید بر علت هم می شوند که مسائل ابتلا به کووید-19 افزایش یابد.

دادگری با تأکید بر لزوم توجه خانواده ها به مراقبت از سالمندان، یادآور شد:خوشبختانه به دلیل سبک زندگی ما ایرانیان بیشتر سالمندان در خانه و در کنار خانواده های خود زندگی می نمایند و اعضای خانواده باید با رعایت موازین بهداشتی شرایط زندگی سالم را برای آنان فراهم نمایند.

وی به خانواده ها توصیه کرد برای اطلاع از روش های پیشگیری و مبارزه با بیماری اخبار را فقط از منابع معتبر دنبال نمایند و گفت: کوچکترین داروی سنتی و گیاهی که به صورت اشتباه در اختیار سالمند قرار گیرد می تواند عامل خطر باشد و شرایط را بدتر کند.

دادگری همچنین تأکید کرد: ضروری است تعداد افراد در تماس با سالمندان در خانه کم گردد و تنها یک نفر با رعایت موازین بهداشتی با آنان در ارتباط باشد و سالمندانی نیز که در تخت بستری هستند بهتر است برای مراقبت بیشتر از ماسک استفاده نمایند.

وی ادامه داد: سالمندان مستقل باید شیوه صحیح شستن دست ها را بیاموزند و درباره سالمندان وابسته نیز باید دیگران مراقب رعایت بهداشت باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود همچنین با بیان اینکه بیشتر سالمندان فوت شده بر اثر ابتلا به کرونا نقص ایمنی داشتند، افزود: باید با نظارت و دستور پزشک خوردن ویتامین دی را در رژیم دارویی خود وارد نمایند چون نقش بسیاری در افزایش سطح ایمنی بدن دارد.

وی افزود: 90 درصد ویتامین دی از نور خورشید دریافت می گردد و به همین دلیل بهتر است سالمندان در اتاق هایی باشند که نور کافی داشته باشد و بتوانند قسمت هایی از بدن خود را در معرض نور خورشید قرار دهند.

این استاد دانشگاه بر ضرورت سالم بودن رژیم غذایی افراد سالمند نیز تأکید کرد و گفت: نوشیدن مایعات کافی و گرم از جمله چای کم رنگ و شیر و عسل در صبح و شب می تواند اثرات کشنده ای بر ویروس داشته باشد و حلق و ابتدای مجاری تنفسی آنان را ضد عفونی کند.

دادگری یادآور شد: علاوه بر این مصرف کافی مواد غذایی نقش تأثیرگذاری در افزایش ایمنی فرد سالمند دارد.

در نهایت باید توجه داشت یکی از مهمترین راه های ابتلا به این بیماری تماس با فرد بیمار و یا ناقل است و ازآن جایی که 2 مناسبت مهم روز پدر و عید نوروز در پیش است، خطر ابتلای عظیم تر های خانواده به بیماری نیز افزایش می یابد. از این رو اگر دوستشان داریم باید به دیدنشان نرویم.

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9046

به "اگر دوستشان دارید به دیدنشان نروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر دوستشان دارید به دیدنشان نروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید