ارتقای کیفیت زندگی با احیای محله های مرکزی پایتخت

به گزارش کنفرانس هکا، توسعه زندگی شهری در سایه توجه به محله های شهر از اولویت های مدیریت شهری تهران در سال 1399 است که به عنوان یک دستورالعمل در شهرداری منطقه 12 مورد توجه قرار گرفته است.

ارتقای کیفیت زندگی با احیای محله های مرکزی پایتخت

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری منطقه 12 در گفت وگو با خبرنگار ما در این باره گفت: در شهرداری منطقه 12 برنامه ارتقای کیفیت زندگی از سال 1394 تا به امروز در حال اجراست. برنامه ای که در حوزه های تخصصی گوناگونی از جمله عمران و شهرسازی، زیرساخت های شهری، حمل ونقل و ترافیک شهری، اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری و محیط زیست دنبال می شود و در این راستا پروژه هایی نیز مطابق نیازهای محلی تعریف و اجرا شده است.

مصطفی حسینی کومله با اشاره به سیاست های مدیریت شهری پایتخت در سال جاری، افزود: برنامه ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12، محله محور بوده و با هدف تثبیت و تقویت سکونت در محله های مرکزی شهر در طول این سال ها اجرا شده است.

او با بیان اینکه متأسفانه در طول سال های اخیر برخی کاربری های ناسازگار با محله های مسکونی در منطقه نفوذ کرده و این مسئله موجب مهاجرت افراد بومی منطقه به مناطق دیگر تهران شده است، گفت: تبدیل خانه های قدیمی در راسته های تجاری به انبارهای کالا و مهاجرت شهفرایندان بومی منطقه موجب تغییر شکل و شمایل بافت محله ها به ویژه در حوالی بازار شد. این مسئله ما را بر آن داشت تا با تمرکز بر توسعه محلی منطقه و احیای بافت مسکونی در آن، زمینه بازگشت زندگی به محله های تاریخی و ارزشمند پایتخت را فراهم کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری منطقه 12 در ادامه با ابراز خرسندی از سیاست کاری شهرداری تهران در سال جدید، گفت: برنامه های توسعه محلی در محله های 14 گانه منطقه 12 در قالب پروژه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، دنبال می شود و اولویت مهم در اجرای این پروژه ها نگاه محلی به آنها خواهد بود.

حسینی کومله با اشاره به تنوع پروژه های توسعه محلی پیش بینی شده برای منطقه 12 در سال 1399، افزود: تأمین نیازهای محلی از جمله ساخت بازارچه های میوه و تره بار، رفع مشکل دفع آب های سطحی در محله ها، جمع آوری کارگاه های آلاینده، توجه به مسائل ترافیکی در محله های منطقه و توسعه زیرساخت های شهری از جمله پروژه هایی خواهد بود که سال جاری در منطقه 12 دنبال می شود.

او در ادامه صحبت های خود به مهم ترین پروژه های شهرداری منطقه 12 در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: ساماندهی شرایط معابر و جمع آوری کارگاه های طلاسازی در محله سنگلج، ایجاد گذر گالری در خیابان ارباب جمشید به عنوان یکی از خیابان های دارای ارزش معماری و تاریخی در محله بهارستان و فردوسی، تقویت محور فرهنگ، ادب و مشاهیر ملی ایران در خیابان قائدی و تقوی در محله فردوسی و بهارستان در کنار تکمیل پروژه ساماندهی لاله زار نو از مهم ترین پروژه های ما در سال 1399 هستند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری منطقه 12 در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر ادامه فرایند توسعه شهری در منطقه هم گفت: شیوع این بیماری تا به امروز تأثیرات منفی خود را بر فرایند اجرای پروژه های شهری گذاشته و تعطیلی کارگاه های عمرانی در نوروز سال جاری مصداق این سخن است.

  • توسعه محلی با بودجه محلی

حسینی کومله در ادامه یکی از تفاوت های سال کاری 1399 را نسبت به سال های پیش، بودجه شهرداری و مشخص باکس بودجه محلی در زیرمجموعه بودجه سنواتی شهرداری برشمرد و گفت: در بودجه سنواتی سال 1399 شهر تهران، باکس ویژه ای برای پروژه های محله محور و کوچک مقیاس در نظر گرفته شده است که این مسئله نویدبخش ما در تسهیل امور محلی خواهد بود.

او ادامه داد: علاوه بر این بخشی از برنامه های منطقه در قالب بودجه ای ویژه با عنوان کاهش شکاف برخورداری مناطق و فاصله طبقاتی که در خاتمه سال 1398 پیش بینی شد، دنبال می شود.

  • استقبال از سرمایه گذاران در احیای بافت تاریخی

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری منطقه 12 در ادامه از احیای بافت تاریخی و ارزشمند منطقه 12 به عنوان یکی دیگر از اولویت های کاری منطقه در سال 1399 خبر داد و گفت: در این جهت مشتاقانه از مشارکت بخش خصوصی استقبال و حمایت می کنیم.

حسینی کومله با اشاره به تصویب قانون احیای بافت های تاریخی در مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای شهر در این بخش، گفت: بخش خصوصی می تواند با توجه به انگیزه و هدف گذاری مشخص، پیروز تر از بخش دولتی در این حوزه عمل کند و ما با حمایت از سرمایه گذاران این بخش و تسهیل امور، تلاش می کنیم فرایند احیای بافت های تاریخی و بناهای ارزشمند مرکز تهران که تا کنون ضربه ها و خسارت های زیادی دیده اند، سریع تر دنبال شود.

او یادآور شد: خوشبختانه سال جاری، حضور بخش خصوصی برای احیای بافت تاریخی خیلی پررنگ تر است. در گذشته باید برای جلب نظر سرمایه گذاران بسته های حمایتی آماده می کردیم اما امروز شاهد حضور داوطلبانه سرمایه گذاران برای فعالیت در این بخش هستیم.

مجله آیرخ: مجله گردشگری و مسافرتی

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10254

به "ارتقای کیفیت زندگی با احیای محله های مرکزی پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای کیفیت زندگی با احیای محله های مرکزی پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید