ارتباط مصرف فست فود و کاهش حافظه کوتاه مدت

به گزارش کنفرانس هکا، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انجام یک مطالعه ارتباط مصرف فست فود و حافظه کوتاه مدت را در دانشجویان ساکن خوابگاه آنالیز کردند.

ارتباط مصرف فست فود و کاهش حافظه کوتاه مدت

به گزارش ایسنا، غذا های فوری یا فست فودها؛ غذا هایی هستند که به سرعت طبخ و آماده شده و در رستوران ها و کافه ها به عنوان یک وعده کامل و یا یک میان وعده غذایی عرضه می شوند و شامل انواع ساندویچ، برگرها، مرغ، ماهی و میگو سوخاری، هات داگ، سیب زمینی سرخ نموده، ناگت مرغ، انواع پیتزاها، سوسیس، کالباس، فلافل و سمبوسه هستند. در سال های اخیر مصرف غذا های فوری یا فست فود ها در سراسر دنیا افزایش قابل توجهی داشته است.

مطالعات اخیر حاکی از آن است که مصرف فست فود، با ابعاد مختلف عملکرد شناختی مغز مرتبط است. بر همین اساس، پژوهشگران با انجام یک مطالعه ارتباط مصرف فست فود با حافظه کوتاه مدت دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز را آنالیز کردند.

در این مطالعه 182 دانشجوی مقطع کارشناسی به روش تصادفی از خوابگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز انتخاب شدند. با استفاده از پرسش نامه، اطلاعات جمعیت شناختی، قد، وزن و شاخص BMI و مقدار مصرف فست فود، سالاد، نوشابه و دوغ آن ها جمع آوری شد. بعلاوه برای ارزیابی حافظه کوتاه مدت در دانشجویان، از تست حافظه استاندارد وکسلر استفاده شد.

آنالیز های این مطالعه نشان داد که 1.3 درصد از این دانشجویان کمتر از یک بار در هفته، 18.4 درصد حدود یک تا دو بار، 25.3 درصد سه تا چهار بار و 55.1 درصد از دانشجویان پنج بار و بیشتر در هفته فست فود مصرف نموده بودند. با این که آنالیز های این مطالعه حاکی از مصرف کمتر فست فود در دختران نسبت به پسران بود و این مقدار در دانشجویان سال آخر نسبت به دانشجویان سال اول بیشتر بود، اما این تفاوت معنادار نبود.

بعلاوه اگرچه رابطه بین مصرف فست فود و سالاد با حافظه کوتاه مدت معنادار نبود، اما مصرف بیشتر فست فود و سالاد به وسیله دانشجویان با نمره کمتر حافظه در آنان همراه بود. بعلاوه حافظه کوتاه مدت با مصرف نوشابه ارتباط مثبت و معنادار و با مصرف دوغ رابطه معکوس و معنادار داشت.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که مقدار مصرف فست فود در دانشجویان خوابگاهی بالاست و مصرف بیشتر فست فود با نمره کمتر حافظه کوتاه مدت در آنان مرتبط است.

پژوهشگران این تحقیق می گویند: با توجه به اینکه جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه های دولتی، در خوابگاه ها سکونت دارند، انجام طرح های تحقیقاتی در جهت دلیل یابی مصرف بالای فست فود در این گروه و برنامه ریزی برای بهبود شرایط تغذیه ای آنان در خوابگاه ها لازم است.

به گفته این پژوهشگران، یکی از محدودیت های این مطالعه، مقطعی بودن و حجم نمونه پایین این مطالعه است. زیرا در مطالعات ارتباط سنجی، طراحی مطالعه و حجم نمونه آن بر نتیجه مطالعه بسیار اثرگذار است. بعلاوه مواردی مانند طول مدت مصرف فست فود و نوشابه و بعلاوه زمان انجام تست حافظه نیز می تواند بر نتیجه مطالعه مؤثر باشد، ولی در پرسشنامه های مورد استفاده در این مطالعه لحاظ نشده است.

محققان این مطالعه پیشنهاد می نمایند که در مطالعات آینده اثرات مصرف فست فود ها بر حافظه بلندمدت و عملکرد تحصیلی دانشجویان مورد ارزیابی قرار گیرد.

در انجام این مطالعه مرضیه اکبرزاده، سید عماد مرتضوی، رومینا داوودپور، ملیحه کرمی زاده و زهرا سهرابی؛ پژوهشگران دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه، فروردین سال 1399 به صورت مقاله علمی با عنوان آنالیز ارتباط مصرف فست فود با حافظه کوتاه مدت در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مجله علوم پزشکی صدرا منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12961

به "ارتباط مصرف فست فود و کاهش حافظه کوتاه مدت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط مصرف فست فود و کاهش حافظه کوتاه مدت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید