احیای 99 واحد صنعتی تا انتها سال

به گزارش کنفرانس هکا، زهرا اشرف زاده- البرز- خبرنگار:البرز با داشتن بیش از 3500 واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی و وجود بیش از 150 برند، به عنوان قطب صنعت در کشور مطرح است.

احیای 99 واحد صنعتی تا انتها سال

فراوریات صنایع استان علاوه بر مصرف داخلی به دیگر کشورهای منطقه، حوزه اوراسیا، اروپا و آمریکای لاتین نیز صادر می گردد. در حالی که این روزها بیکاری مشکل بزرگ کشور و بالطبع البرز است، این واحدهای صنعتی توانسته اند برای افراد بسیاری اشتغالزایی نمایند و قشر زیادی از نیروی کار چشم امید به این واحدها دارند. با این وجود بسیاری از واحدهای صنعتی البرز به دلایل مختلف نیمه تمام یا راکد مانده اند. طبق آمار موجود اکنون 159 واحد فراوریی راکد و نیمه راکد و نیمه تمام در استان البرز وجود دارد که بخشی از واحدهایی که با تکمیل آنها می گردد بار بزرگی از مشکل بیکاری در استان را کاهش داد، با بازگشت دوباره آنها می توان زمینه اشتغال برای حدود 9 هزار نفر را در البرز فراهم کرد.

  • مهم ترین مسائل واحدهای فراوریی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی البرز کمبود نقدینگی، نبود بازار فروش، قدیمی شدن نوع تکنولوژی، کمبود مواد اولیه و مسائل ارزی را از مهم ترین مسائل واحدهای فراوریی و صنعتی عنوان می نماید و می گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق فراوری ما را مکلف نموده که تا انتها سال 99 واحد صنعتی را به چرخه فراوری بازگردانیم، از همین رو تسهیلات قابل توجهی برای احیا و فعال سازی واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده و واحدهای صنعتی راکد، واحدهای نیمه ظرفیت و نیز واحدهای صنعتی در حال ساخت که دارای بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی باشند و تا انتها سال جاری به فراوری برسند، مشمول حمایت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می شوند.

محمدامین فرشی می افزاید: البرز بیشترین رقم تعداد واحدهای ابلاغی برای بازفعال سازی در کشور را دارد. با احیا و اتمام 99 واحد صنعتی برای 800 نفر اشتغال زایی خواهد شد. گفتنی است از ابتدای سال تاکنون هم 10 واحد فراوریی و صنعتی به چرخه فراوری استان بازگشته اند. وی ادامه می دهد: تسهیلات بانکی در قالب طرح نوسازی و تجدید ساختار صنایع و تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان با هدف تقویت و حمایت از صنایع کوچک اعطا می گردد تا شاهد استمرار، حفظ فراوری و اشتغال در طرح های صنعتی، مجهز کردن خط فراوری به تجهیزات و فناوری های مدرن و نوسازی و بازسازی فناوری ماشین آلات خط فراوری آنها باشیم.

فرشی با تاکید بر تسهیل حضور سرمایه گذاران در رونق بخشی و احیای واحدهای صنعتی می گوید: تسهیل در امور مربوط به متقاضیان و سرمایه گذاران، توسعه و تکمیل زیرساخت ها، رصد و پایش روزانه وضعیت واحدهای صنعتی با هدف شناسایی مسائل و کوشش برای برطرف آنها در دستور کار نهاده شده است. اکنون نیز بستر لازم برای استقرار واحدهای صنعتی جدید و جذب سرمایه گذاران در شهرک ها و نواحی صنعتی استان البرز فراهم است و کارشناسان شرکت شهرک های صنعتی با هدف گره گشایی در مسائل صنایع و تسریع در سرمایه گذاری جدید در شهرک های صنعتی استان استقرار دارند. وی اضافه می نماید: سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی البرز برای واحدهای فراوریی فعال و نیمه فعال حدود 6514 میلیارد تومان برآورد شده است.

اکنون با مشارکت سرمایه گذاران 1500 واحد فراوریی و صنعتی جدید در دست ساخت است که با راه اندازی آنها در سال های آینده جهش خوبی در عرصه فراوری و اشتغال استان به وجود می آید. مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی البرز می افزاید: با وجود اقدامات انجام شده هنوز هم تعدادی از واحدهای فراوریی و صنعتی استان البرز به علل مختلف از جمله مشکل نقدینگی دچار رکود هستند که با استفاده از ظرفیت های قانونی برای بازگشت آنها به چرخه فراوری کوشش می گردد.

  • لزوم توجه ویژه به واحدهای صنعتی کوچک

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به این که احیای واحدهای صنعتی کوچک باید در اولویت باشد می گوید: بیش از 90 درصد صنایع استان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل داده اند. این واحدها نقش بسزایی در توسعه بخش صنعت دارند و فعالیت آنها در نهایت زمینه رونق مالی استان رافراهم می نماید. علاوه بر این بخش زیادی از جمعیت شاغل استان در همین واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مشغول به کار هستند.

رحیم بنامولایی می افزاید: باید شرایطی ایجاد گردد تا همه واحدهای صنعتی فعال، نیمه فعال و تعطیل استان شناسایی شوند تا بتوان برنامه مدونی برای به فعلیت رساندن ظرفیت های این واحدهای مالی اجرا کرد. وی اضافه می نماید: به نظر می رسد به جای سرمایه گذاری برای راه اندازی واحدهای جدید فراوریی و صنعتی باید شرایطی فراهم گردد تا از ظرفیت واحدهای موجود به طور کامل استفاده گردد. علاوه براین در شرایط فعلی به اتمام رساندن طرح های نیمه تمام فراوریی و مالی به صرفه تر و منطقی تر از کلنگ زنی واحدهای جدید به نظر می رسد.

وی بر ضرورت حمایت مسئولان برای فروش فراوریات این واحدهای صنعتی در بازارهای داخلی تاکید نموده و اضافه می نماید: واردات کالا به کشور باید شکل منظم و حساب شده ای به خود بگیرد تا فراورینمایندگان داخلی نیز بتوانند با فروش محصولات خود واحد فراوریی خود را سرپا نگه دارند. متاسفانه صاحبان این واحدها برای صادرات فراوریات خود با مسائل زیادی مواجهند که بوروکراسی اداری برای دریافت مجوز از مهم ترین آنها به شمار می آید. رئیس اتاق بازرگانی البرز می گوید: مسئولان باید زمینه رونق فعالیت واحدهای فراوریی و صنعتی را فراهم نمایند که معرفی صاحبان این واحدها برای دریافت تسهیلات بانکی و فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای صادرات کالا بخشی از این حمایت ها محسوبمی گردد.

  • تکمیل طرح های نیمه تمام، اولویت صمت

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز با تاکید بر تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی می گوید: 256 طرح نیمه تمام صنعتی در کرج داریم که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که تکمیل این واحدها در اولویت کاری ما نهاده شده است و با راه اندازی این واحدهای صنعتی برای 2700 نفر اشتغال زایی خواهد شد. رامین ربیعی می افزاید: از ابتدای سال 98 نیز برای 155 واحد صنعتی پروانه بهره برداری صادر شده که در صورت راه اندازی برای 11 هزار نفر اشتغال زایی خواهد شد.

وی ادامه می دهد: 361 میلیارد ریال تسهیلات برای بهبود و رونق فراوری به 14 واحد صنعتی البرز پرداخت شده که نقش مهمی در رونق فراوری این واحدها دارد و در به حرکت درآمدن چرخ فراوری استان تاثیرگذار است. ربیعی اضافه می نماید: 194 پرونده واحدهای فراوریی در کارگروه تسهیل مطرح شده که خروجی آن 237 مصوبه بوده که 168 مورد از آنها مربوط به مسائل بانکی است. وی ادامه می دهد: 29 مصوبه مربوط به تسهیلات سرمایه ثابت، 117 مصوبه در بخش تسهیلات سرمایه در گردش و 22 مصوبه در ارتباط با بدهی بانکی بوده است.

ربیعی می افزاید: تامین اجتماعی با 6 مصوبه و امور مالیاتی با 7 مصوبه، دستگاه های خدمت رسان شامل شهرداری ها، ادارات آب، برق، گاز و… با 56 مصوبه، بخشی دیگر از مصوبات ستاد تسهیل استان به شمار می رود. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز می گوید: سال جاری با توجه به سهم پیش بینی شده از محل تبصره 18، مبلغ 8650 میلیارد ریال تسهیلات برای استان پیش بینی شده که تاکنون 194 واحد صنعتی در بخش تسهیلات فراوری و اشتغال و 29 واحد فراوریی صنفی برای دریافت این تسهیلات نام نویسی نموده اند.

  • رتبه چهارم البرز در پرداخت تسهیلات رونق فراوری

البرز با داشتن شهرک های صنعتی به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور مطرح است که یاری به رونق و ادامه فعالیت آنها می تواند باعث اشتغال بسیاری از البرزنشینان این استان مهاجرپذیر گردد. به گزارش خبرنگاران، معاون هماهنگی امور مالی استانداری البرز با اشاره به این که 12 شهرک صنعتی در استان وجود دارد می گوید: 7 شهرک صنعتی البرز صددرصد خصوصی اداره می شوند و برای بیش از 50 هزار نفر اشتغال ایجاد نموده اند. همچنین لکه های صنعتی استان احتیاج به ساماندهی دارند که ساماندهی لکه صنعتی زیباست با 57 واحد صنعتی و 3 هزار شغل در دستور کار نهاده شد که به زودی ناحیه صنعتی می گردد. این اقدام برای مناطق دیگری مانند کاوش و نور نیز در دستور کار است.

جهانگیر شاهمرادی می افزاید: البرز تنها استانی است که شهرک تخصصی دارو در آن ایجاد شده و 51 واحد فعال دارویی در آن وجود دارد که 70 درصد داروهای مورد احتیاج کشور را فراوری می نماید. همچنین 97 واحد قطعه ساز صنعتی در استان وجود دارد که با احتساب واحدهای صنفی در این زمینه، تعداد آنها به 240 مورد می رسد. 30 درصد قطعات شرکت های خودروسازی در البرز فراوری می گردد. معاون هماهنگی امور مالی استاندار البرز با اشاره به این که البرز در سال گذشته رتبه نخست کشوری در پرداخت تسهیلات رونق فراوری را به خود اختصاص داد، می گوید: سال گذشته بالغ بر 1657 میلیارد تومان تسهیلات رونق فراوری به صنایع استان پرداخت شده است.

وی می افزاید: با پرداخت تسهیلات، میزان اشتغال رصد می گردد و انحراف از میزان اشتغال تعهدشده بعد از پرداخت تسهیلات قابل پذیرش نیست. شاهمرادی در رابطه با تسهیلات مناطق محروم می گوید: شهرستان اشتهارد بر اساس مصوب سال 1384 محروم محسوب می گردد و نرخ کارمزد تسهیلات پرداختی به این مناطق 2 درصد کمتر است. وی با اشاره به این که موضوعی مهم تر از اشتغال وجود ندارد، اضافه می نماید: تمام دستگاه ها مکلف هستند با تمام توان در راستای تحقق سهم 20 درصدی خود اقدام نمایند و هیچ دلیلی در مورد محقق نشدن این امر پذیرفته نمی گردد.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار البرز با اشاره به وضعیت استان از نظر پرداخت تسهیلات تبصره 18 در سطح کشوری اضافه نمود: طبق آخرین آمار، استان البرز از نظر تعداد تسهیلات رتبه 2 کشوری را دارد و از نظر مبلغ پرداختی دارای رتبه 4 است. وی تاکید نمود: البرز این ظرفیت را دارد که همانند سال گذشته رتبه یک را در پرداخت تسهیلات رونق فراوری به دست آورد و از بانک ها انتظار می رود تمام کوشش خود را برای تحقق این امر به کار برند.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5789

به "احیای 99 واحد صنعتی تا انتها سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای 99 واحد صنعتی تا انتها سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید