400 میلیارد تومان؛ ارزش پروژه های نیمه تمام قابل واگذاری به بخش خصوصی

به گزارش کنفرانس هکا، خبرنگاران/همدان استاندار همدان درباره شرایط واگذاری رایگان پروژه های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی گفت: تا کنون 22 پروژه واگذار شده و 162 پروژه نیز آماده واگذاری است.

400 میلیارد تومان؛ ارزش پروژه های نیمه تمام قابل واگذاری به بخش خصوصی

به گزارش خبرنگاران، محمدناصر نیک بخت در قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان، با اشاره به حضور دکتر نوبخت در هفته گذشته در همدان و بازدید از فرایند پیشرفت و شرایط پروژه راه آهن تهران - همدان و زمان تکمیل آن اظهار کرد: مقرر شد با صددرصد تضمین و 175 درصد افزایش اعتبارات در این زمینه و تامین ریل های مورد نیاز که با رفع تحریم ها خریداری و وارد کشور شده، تا سرانجام امسال این راه آهن تکمیل و به بهره برداری برسد.

نیک بخت هم چنین از ارزیابی سازمان برنامه و بودجه گله کرد و گفت: اهمالی که در اعلام گزارشات به مرکز رخ داده است باسلیقه انجام نشده و مورد اعتراض بیشتر استان ها بوده است.

استاندار همدان خطاب به مدیران دستگاه ها گفت: پس از مطرح نمودن مسائلی که بر سر راه اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است و در استان قابل حل نیست، باید منتظر باشیم در این جلسات، تعیین هیئت دولت در قرارگاه اقتصاد مقاومتی کشور به ما گزارش دهد و بگوید از این تعداد مسائلی که مطرح شده چه تعداد مساله حل شده است.

نیک بخت با اعلام این که ارزش پروژه های نیمه تمامی که باید به بخش خصوصی واگذار شود 400 میلیارد تومان است افزود: همه این پروژه ها دارای توجیه مالی هستند و مقرر شده 80 درصد قیمت کارشناسی آن را از مجریان دریافت نکنند.

وی ادامه داد: کمیسیون مربوطه با سهل ترین شکل واگذاری ها را انجام می دهد و حتی 20 درصد باقیمانده نیز به صورت زمان دار اخذ می شود که عملا 100 درصد تخفیف داده شده، لذا علت عدم استقبال از این واگذاری ها از سوی بخش خصوصی عدم اطلاع رسانی است.

استاندار درباره آب رسانی به نیروگاه مفتح نیز اظهار کرد: این نیروگاه برای خنک کردن سیستم های خود از آب 25 حلقه چاه استفاده می کرد که این فرآیند موجب شده بود تمام دشت های اطراف آن با خشکی و مشکل فروچاله ها روبرو شوند که هم اکنون با خط انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر همدان با لوله هایی با حجم 1100 لیتر در ثانیه آب را به نیروگاه و از آنجا به منطقه مالی جهان آباد فامنین منتقل می کند.

معاون عمرانی استاندار همدان نیز به ارائه گزارشی از کمیته عمران پرداخت و گفت: براساس شاخص هایی که تعیین شده میزان پیشرفت پروژه ها اعلام شده و مسائل هر دستگاه و شاخص های پیشنهادی اعلام شده است.

محمودرضا عراقی تعداد جلسات برگزار شده در این کمیته را 16 جلسه گفت و افزود: به طور متوسط در هر ماه دو جلسه در کمیته عمران برگزار شده است.

معاون عمرانی استاندار 10 شاخص برای شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح نمود و ادامه داد: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های این سازمان 91.3 درصد بوده که پایین بودن شاخص برخورداری جمعیت روستایی عمده ترین مشکل این سازمان است و نیاز به تخصیص اعتبارات دارد.

عراقی شاخص شرکت گاز را 80.5 درصد عنوان و عمده مشکل آن را تعیین فصل گرم و نرخ ثابت مصرف گاز از ابتدای سال تا سرانجام آبان ماه طبق نرخ کشور و با توجه به اقلیم سرد استان اعلام و پیشنهاد کرد تا نرخ گازبها در فصول سرد کاهش یابد و نرخ جدید در هیئت دولت مطرح شود.

وی مباحث مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری استان را اولویت اول استان مطرح نمود و گفت: برای این سازمان 6 شاخص ملی تعریف شده که 79.3 درصد طبق شاخص هاست.

دبیر کمیته عمران قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان عدم برخورداری از تسهیلات بانکی برای تاسیسات گردشگری، عدم امکان استفاده از ظرفیت های موجود و بهره مندی از منابع داخلی بانک ها، تمرکز پرداخت تسهیلات گردشگری در مرکز و نبود تفویض اختیار به استان ها و ضرورت برندسازی برای استان به منظور جذب گردشگر را از مسائل موجود سازمان میراث فرهنگی دانست.

وی عدم برخورداری از نمایشگاه دائمی عرضه محصولات صنایع دستی، ایجاد مشوق های اثربخش برای بخش خصوصی در راستای حفظ و احیای بناهای تاریخی واجد ارزش با کاربری متناسب، ضرورت پیش بینی اهرم های تشویقی بیشتر و بروزرسانی قوانین بازدارنده برای افرادی که اشیاء باستانی را کشف کرده اند و موجب قاچاق آثار خواهد شد و مبادله دیرهنگام موافقت نامه ها را از دیگر مسائل موجود در سازمان میراث فرهنگی مطرح نمود.

عراقی از بنیاد مسکن نام برد و گفت: برای این دستگاه شاخصی تعریف نشده اما میانگین پیشرفت پروژه هایش 58 درصد بوده و مشکل اصلی آن عدم اعطای تسهیلات است.

وی جهاد کشاورزی را با 5 شاخص و میانگین 130 درصد پیشرفت در پروژه ها گفت و افزود: مشکل این سازمان نیز عدم حمایت صندوق بیمه محصولات کشاورزی از کشاورزان استان است.

وی راه و شهرسازی را با 18 شاخص و 98 درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه هایش مطرح نمود و گفت: عدم واریز سهم آورده مسکن مهر و عدم تخصیص اعتبارات از ابتدای سال تا به امروز نیز مشکل این سازمان است.

عراقی شرکت پخش فرآورده های نفتی را با 6 شاخص و پیشرفت 60 درصدی در پروژه هایش فاقد مشکل گفت و گفت: شرکت برق با 9 شاخص، 94 درصد پیشرفت داشته و پیشنهاداتی برای کاهش مصرف برق ارائه کرده است.

دبیر کمیته مالی قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان نیز با ارائه گزارش پیرامون شناسایی سرمایه گذار، مدیریت واحدهای موجود، از تشکیل 105 جلسه تسهیل موانع موجود در این بخش خبرداد.

حمیدرضا متین با بیان اینکه 357 مصوبه اجرا شده و 260 مصوبه در حال پیگیری است، اظهار کرد: 11 طرح بزرگ به ارزش 137 میلیارد تومان و 452 طرح با 281 میلیارد تومان اجرا شده و دو پروژه خارجی به ارزش 16 میلیون یورو و 90 درصد پیشرفت فیزیکی در استان داریم.

وی با اشاره به برگزاری 8 جلسه و تصویب 33 مصوبه گفت: 10 دستگاه دولتی در کارگروه مالی به ارائه گزارش پرداخته اند و 6 طرح به ارزش 9.9 میلیارد تومان تصویب شده است.

متین بخش گردشگری را نیازمند اعطای تسهیلات دانست و گفت: 140 میلیارد تومان تسهیلات برای تامین سیستم آبیاری قطره ای 40 هکتار از اراضی استان لازم داریم.

دبیر کمیته اجتماعی قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان نیز از برگزاری 6 جلسه با 54 عنوان برنامه در این کارگروه خبرداد و گفت: لازم است شاخص های مدون تری از قرارگاه اقتصاد مقاومتی به این کمیته ابلاغ شود.

مهرداد نادری فر با بیان این که گفتمان سازی، پیش نیاز هر طرحی است اظهار کرد: در سال 93 منشور فرهنگی تدوین شده و برنامه های فرهنگی در زمینه های حمایت از تولید داخلی و اصلاح الگوی مصرف ارائه شده است.

دبیر کمیته علم و فناوری قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان نیز پیاده سازی نظام حمایت از شرکت های دانش بنیان و ارتقاء 5 دانشگاه در سطح ملی را ازجمله برنامه های این کمیته بیان نمود و گفت: از جمله چالش هایی که در حوزه های علمی استان وجود دارد، صندوق حمایت از پژوهش و فناوری و تامین سرمایه در گردش شرکت های ریسک پذیر دانش بنیان است که برای تولید و ارائه محصولات خود نیاز به حمایت مالی و اعطای تسهیلات دارند.

دکتر مجید کزازی دو طرح تحقق و توسعه شرکت ها و آمایش آموزش عالی را به عنوان سنگ بنای اقتصاد مقاومتی معرفی کرد.

عکس تزیینی است.

پارمیس: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای پارمیس

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8864

به "400 میلیارد تومان؛ ارزش پروژه های نیمه تمام قابل واگذاری به بخش خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "400 میلیارد تومان؛ ارزش پروژه های نیمه تمام قابل واگذاری به بخش خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید