یاری توربین های بادی به بقای موجودات دریایی!

به گزارش کنفرانس هکا، آیا توربین های بادی می توانند به جان بخشیدن به آب های گرم یاری نمایند و با افزایش کیفیت آب برای بقای موجودات دریایی، از زندگی آنها حمایت نمایند؟

یاری توربین های بادی به بقای موجودات دریایی!

به گزارش خبرنگاران و به نقل کانورسیشن، با افزایش تقاضا برای انرژی های تنوپذیر و توسعه فناوری های نو برای توربین های شناور، توسعه توربین های بادی شناور در فواصل بیشتر از سواحل، امکان پذیر می گردد.

منطقه ها وسیعی از فلات قاره بریتانیا در حال حاضر برای توسعه این فناوری در دسترس است. دیوید آتنبرو این دریاهای فصلی را به عنوان بعضی از پربارترین دریاها از نظر بیولوژیکی در این سیاره توصیف نموده است. در حالی که آنها تنها هفت درصد از اقیانوس را پوشش می دهند، تخمین زده می گردد که حاوی حدود 10 تا 30 درصد از حیات در انتهای شبکه غذایی هستند.

بر اساس تحقیقات نو، یکی از محصولات جانبی مزرعه بادی شناور این است که پایه های این توربین های شناور می تواند به معکوس کردن اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی در چنین دریاهایی یاری کند.

در دریاهای طبقه بندی شده فصلی، آب در طول زمستان کاملاً مخلوط می گردد، اما در بهار به چند لایه تقسیم می گردد و آب گرم حاصل از تابش نور خورشید بالای آب سردتر در زیر قرار می گیرد. تشکیل این طبقه بندی در طول بهار باعث انفجار بزرگ حیات دریایی می گردد، زیرا فیتوپلانکتون ها(جلبک های میکروسکوپی) در آب های سطحی گرم شکوفا می شوند و پایه یک زنجیره غذایی را تشکیل می دهند که در نهایت از بقای ماهی ها، پرندگان دریایی و نهنگ ها حمایت می نماید.

با این حال، مواد مغذی در لایه سطحی به سرعت اشباع می شوند. پس از این مرحله، رشد، به مواد مغذی بستگی دارد که از تلاطم های مرتبط با جزر و مد، بادها و امواج برآمده از اعماق آب تحریک می شوند. این تلاطم نه تنها مواد مغذی را تحریک می نماید، بلکه اکسیژن را به لایه های تاریک و عمیق تر می رساند، جایی که گیاهان و حیوانات مرده در آن فرو می فرایند و می پوسند.

از آنجایی که اکسیژن برای پوسیدن مورد احتیاج است، این اختلاط به پوسیدگی موجودات مرده یاری می نماید و آنها را دوباره به مواد مغذی مفید تبدیل می نماید.

بروز تغییرات آب و هوایی به این معنی است که لایه بندی و طبقه بندی زودتر آغاز می گردد و پلانکتون ها در بهار زودتر شکوفا می شوند، امری که با چرخه زندگی حیوانات بزرگتر هماهنگ نیست و در طول تابستان، این لایه بندی افزایش می یابد.

افزایش طبقه بندی و مدت آن، توانایی طبیعی را برای برانگیختن مواد مغذی حیاتی از اعماق به لایه سطحی آب گرم کاهش می دهد و بنابراین توانایی آنها برای حفظ زیست بوم های دریایی را کاهش می دهد.

با گرم شدن اقیانوس، اقیانوس کمتر قادر به نگهداری اکسیژن است که به طور بالقوه منجر به پایین آمدن کیفیت آب می گردد.

بنابراین مزارع بادی چه نقشی می توانند ایفا نمایند؟ استقرار توربین های بادی در آب های عمیق تر، جایی که اقیانوس طبقه بندی شده است، یک منبع نو و مصنوعی برای ایجاد تلاطم ایجاد می نماید. آبی که از کنار پایه های توربین شناور می گذرد، موج هایی ایجاد می نماید که باعث می گردد لایه های گرم و سرد با هم مخلوط شوند. در واقع، محققان اخیراً تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان می دهد توربین های فراساحلی، حداقل اختلاط را دو برابر می نمایند.

این افزایش تلاطم به طور بالقوه می تواند اثرات تغییر آب و هوا بر لایه بندی و طبقه بندی را خنثی کند و عرضه مواد مغذی به لایه سطحی و رسیدن اکسیژن به آب های عمیق را افزایش دهد. به علت وجود همین موضوع است که ماهی گیری اغلب در نقاط کم عمق انجام می گردد که لایه های مختلف اقیانوس در آنها با هم مخلوط شده اند.

به نظر می رسد توربین های دریایی می توانند به دریاهای فصلی یاری نمایند تا بهره ورتر و غنی تر شوند، تنوع زیستی بیشتری داشته باشند و ماهی های بیشتری را حمایت نمایند. بنابراین، طراحی دقیق توربین و برنامه ریزی مزرعه بادی می تواند ابزار مهمی در نبرد برای نجات این زیست بوم های مهم از بدترین تأثیرات تغییرات آب و هوایی باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1401 بروزرسانی: 2 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13855

به "یاری توربین های بادی به بقای موجودات دریایی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری توربین های بادی به بقای موجودات دریایی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید