کاکتوس نعل اسبی را می شناسید؟

به گزارش کنفرانس هکا، این کاکتوس زیبا با ظاهر منحصر به فردش روح تازه ای درون دکوراسیون خانه تان می دمد! پرورشش هم بسیار آسان و سرگرم کننده است!

کاکتوس نعل اسبی را می شناسید؟

این کاکتوس که از خانواده افوربیاها است گونه های بسیار زیادی دارد. برخی از گونه های این جنس برای پوشاندن زمین در منطقه ها بیابانی و گرم، بسیار محبوب اند! مانند بقیه افوربیاها کاکتوس نعل اسبی ریشه های سفید شیری و شیرابه ای دارد که در صورت تماس با پوست باعث سوزش و احساس بد در آن قسمت از پوست، می گردد. پس مراقب باشید که با شیره گیاه در تماس قرار نگیرید و در صورت احتیاج با دستکش به آن دست بزنید.

شرایط رشد

- نور

کاکتوس نعل اسبی به مکانی روشن با نور مستقیم احتیاج دارد. پس بر خلاف تعدادی از گیاهان آپارتمانی، می تواند در معرض نور مستقیم خورشید باشد و به خوبی به رشدش ادامه دهد. پنجره های جنوبی یا پنجره های آفتاب گیر برترین مکان برای قرار دادن این کاکتوس است.

- آبیاری

نعل اسبی را در فصل بهار و تابستان، در واقع فصول رشد گیاه، به صورت منظم آبیاری کنید. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید و کاکتوس تان را هر 1 ماه آبیاری کنید. قبل از هر گونه آبیاری از سالم و کافی بودن سوراخ های زهکش گلدان اطمینان حاصل کنید. اگر سوراخ های زهکش کم بودند و یا میزان شان مناسب نبود، با استفاده از میخ یا هر وسیله دیگری آنها را باز کنید و یا تعداد بیشتری از آنها در کف گلدان ایجاد کنید. در صورتی که امکان این کار برای تان وجود نداشت گلدان را عوض کنید.

همانطور که می دانید جمع شدن آب در گلدان و آبیاری بیش از حد یکی از اصلی ترین عوامل مرگ کاکتوس ها و ساکولنت ها است، پس مراقب این مسئله باشید.

- دما

در طول تابستان دمای میانه و معتدل را دوست دارد و در زمستان میزان کمی سرما را می تواند تحمل کند. در طول زمستان گیاه را از معرض بادهای سرد و یا وسایل گرم نماینده مصنوعی، مانند بخاری و شوفاژ و …، دور نگه دارید.

- خاک

برای کاکتوس نعل اسبی تان خاک مناسب کاکتوس با زهکشی خوب فراهم کنید. اگر فکر می کنید خاکی که تهیه نموده اید سنگین است و زهکشی خوبی ندارد، میزانی سنگ ریزه به آن اضافه کنید. پی اچ خاک باید در حدود 6 باشد (اندکی اسیدی).

- کود دهی

در ابتدای فصل رشد (بهار) گیاه را با کودهایی که مواد غذایی را به تدریج آزاد می نمایند و در اختیار گیاه قرار می دهند کود دهی کنید. یک روش دیگر کود دهی با کودهای مایع است. گیاه را به صورت هفتگی با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند کود دهی کنید. کاکتوس های جوان را با کودهایی که درصد نیتروژن بالایی دارند کود دهی نکنید.

تکثیر

کاکتوس نعل اسبی به آسانی به وسیله قلمه تکثیر می گردد. ابتدا با استفاده از چاقو یا تیغی تمیز یکی از شاخه های بالغ کاکتوس را ببرید. برای اینکه جلوی ریزش شیره کاکتوس را بگیرید و جریانش را قطع کنید آن را در آب تازه بگذارید. مدتی به گیاه زمان دهید تا جریان شیره کاملا قطع گردد، حالا آن را از آب خارج کنید و برای یک هفته در مکانی قرار دهید تا محل زخم ساقه خشک گردد. گلدان کوچکی آماده کنید و درونش را با خاک کاکتوس یا شن پر کنید، حفره ای در خاک ایجاد کنید و قلمه را درون آن بکارید. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. در طول کاشت و قلمه گیری حتما از دستکش مخصوص بهره ببرید تا شیره سوزش آور کاکتوس با دست و چشم تان تماس پیدا نکند.

تعویض گلدان

تعویض گلدان را، هر زمانی که حس کردید گلدان فعلی کاکتوس برای رشد بیشترش جا ندارد، انجام دهید. بهتر است این کار را برای فصول گرم نگه دارید. برای تعویض گلدان ساکولنت، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان خشک گردد، سپس چند ضربه آرام به گلدان وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از درون گلدان خارج می گردد. با دست خاک قدیمی را از ریشه ها جدا کنید و ریشه های مرده، خشک و گندیده را هم ببرید. در این مرحله می توانید از قارچ کش بهره ببرید، ریشه ها را با محلول قارچ کش سم پاشی کنید. حالا کاکتوس را در گلدان جدیدیش قرار دهید و گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13945

به "کاکتوس نعل اسبی را می شناسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاکتوس نعل اسبی را می شناسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید