چگونه از ظرفیت رم کامپیوتر و سرعت آن آگاه شویم؟

به گزارش کنفرانس هکا، رم (حافظه دسترسی تصادفی) کامپیوتر شما حافظه پرسرعت و کوتاه مدتی است که برای اجرای برنامه ها و باز کردن فایل ها استفاده می گردد. هرچه رم کامپیوتر شما بیشتر باشد، می توانید کارهای بیشتری را به طور همزمان انجام دهید. در این راهنما، نحوه آنالیز اندازه رم نصب شده روی سیستم خود را به شما آموزش می دهیم.

چگونه از ظرفیت رم کامپیوتر و سرعت آن آگاه شویم؟

بعلاوه در این راهنما، نحوه آنالیز سرعت رم کامپیوتر را شرح می دهیم. تقریباً همه تکنولوژی ها به جز شاید باتری ها، با گذشت زمان بهتر و سریع تر می شوند. رم کامپیوترهای جدیدتر، نسبت به رایانه های قدیمی تر، سرعت بالاتری دارد. برای خرید رم کامپیوتر کافی است به خبرنگاران سر بزنید زیرا در این فروشگاه انواع و اقسام مدل ها با قیمت های متنوع به فروش می رسند.

رم چیست؟

عبارت RAM مخفف حافظه دسترسی تصادفی است. این حافظه فیزیکی، حافظه کاری کامپیوتر شماست. تمام برنامه ها، فایل ها و سایر داده های در حال اجرای شما برای دسترسی سریع در اینجا ذخیره می شوند. رم با حافظه داخلی (SSD) یا هارد دیسک کامپیوتر شما که بسیار کندتر از رم هستند، فرق دارد. هنگامی که برنامه ای را اجرا می کنید یا فایلی را باز می کنید، آن از حافظه سیستم شما به رم منتقل می گردد.

هرچه رم بیشتری داشته باشید، می توانید کارهای بیشتری را به طور همزمان انجام دهید. اگر رم کافی برای برنامه های باز خود نداشته باشید، سیستم شما کند می گردد زیرا ویندوز مجبور است داده ها را به حافظه داخلی سیستم ارسال کند و از این طریق آن ها را دریافت کند. حتی ممکن است با کمبود رم، با خطای کمبود حافظه روبرو شوید.

اندازه رم مورد احتیاج شما به کاری که انجام می دهید بستگی دارد. اگر در پی انجام کارهایی مانند ادیت ویدیو های 4K و اجرای جدیدترین بازی های سنگین هستید، طبیعتا به رم کامپیوتر بیشتری نسبت به کاربر معمولی احتیاج دارید.

چگونه ظرفیت رم کامپیوتر در ویندوز را آنالیز کنیم؟

برای مشاهده اندازه رم در ویندوز 10 و 11 از Task Manager بهره ببرید. روی نوار وظیفه در پایین صفحه کلیک راست نموده و Task Manager را انتخاب کنید یا کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید. تب Performance را انتخاب نموده و سپس Memory را از پنل سمت چپ برگزینید. اگر تب ها را مشاهده نمی کنید، ابتدا روی More Details کلیک کنید.

مجموع رم نصب شده شما در اینجا نمایش داده می گردد. Task Manager بعلاوه استاندارد، سرعت، فرم و اینکه چه تعداد از اسلات های رم فیزیکی سیستم شما اشغال است را به شما نشان می دهد. در صورتی که بتوانید کامپیوتر خود را باز کنید (در بعضی لپ تاپ ها ممکن نیست) و جای خالی داشته باشید، امکان ارتقاء رم وجود دارد.

اطلاعات مربوط به رم شما در بخش Settings نیز در دسترس است. منوی Start را باز نموده، سپس عبارت Settings را جستجو نموده و برنامه را اجرا کنید. به مسیر System > About بروید. اطلاعات مربوط به رم شما زیر بخش Device Specifications فهرست شده است.

برای مشاهده جزئیات دقیق تر در خصوص مشخصات رم کامپیوتر در هر نسخه از ویندوز، نرم افزار CPU-Z را پیشنهاد می کنیم. CPU-Z را دانلود و نصب کنید، آن را اجرا نموده و روی تب Memory کلیک کنید تا این اطلاعات را مشاهده نمایید.

اگر کامپیوتر خود را به صورت شخصی اسمبل نموده اید، ممکن است رم شما با مشخصات وعده داده شده اجرا نگردد تا زمانی که تنظیمات آن را بهینه سازی کنید. این اطلاعات به طور کلی در firmware UEFI یا بایوس سیستم شما نیز نمایش داده می گردد. این مورد به خصوص زمانی که از کامپیوتری بدون سیستم عامل قابل بوت استفاده می کنید، کاربردی است. کافیست سیستم را راه اندازی کنید، از میانبر صفحه کلید برای ورود به بایوس یا firmware UEFI بهره ببرید (این میانبر در کامپیوترهای مختلف فرق دارد) و در پی اطلاعات مربوط به حافظه سیستم یا رم بگردید.

آنالیز شرایط رم در کامپیوترهای مک

با اینکه در کامپیوترهای مک برخلاف بیشتر سیستم های ویندوزی، ارتقای رم تقریبا غیرممکن است، اما مشاهده اندازه رم موجود به مراتب ساده تر است. باید یادآوری کنیم در کامپیوترهای مک مبتنی بر تراشه های اختصاصی این شرکت، هیچ امکانی برای افزایش ظرفیت رم وجود ندارد و قبل از خرید باید به این موضوع توجه کنید.

برای مشاهده اندازه ظرفیت رم کامپیوتر، ابتدا روی آیکون اپل در گوشه بالا سمت چپ صفحه نمایش مک خود کلیک کنید.

سپس گزینه درباره این مک [About This Mac] را از منوی بازشو انتخاب کنید.

اکنون باید نمای کلی از مشخصات فنی رایانه خود را مشاهده کنید، که شامل اندازه حافظه رم [RAM] موجود در مک شما نیز می گردد. در این مثال، مک بوک دارای 16 گیگابایت رم است.

اگر می خواهید ببینید چه نوع رم روی دستگاه شما نصب شده است، ابتدا روی دکمه اطلاعات بیشتر [More Info] کلیک کنید.

سپس در پنجره بازشو، به پایین صفحه اسکرول نموده و روی گزارش سیستم [System Report] کلیک کنید.

حالا از پنل سمت چپ، گزینه حافظه [Memory] را انتخاب کنید. میزان حافظه و نوع رم در سمت راست صفحه نمایش داده خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، ارتقای رم در مک های جدیدتر ممکن نیست، اما به طور کلی این دستگاه ها نسبت به سیستم های ویندوزی به میزان رم کمتری احتیاج دارند. اگر قصد خرید مک دارید، مطمئن شوید که مدلی را انتخاب می کنید که رم کافی برای احتیاجهای شما داشته باشد.

راه چاره برای زمانی که ظرفیت رم کامپیوتر کافی نیست

اگر اندازه رم (RAM) کامپیوتر خود را آنالیز نموده اید و متوجه شده اید که برای اجرای نرم افزار مورد نظر شما کافی نیست، یا اینکه حافظه رم به طور مداوم پر شده و باعث هنگ کردن سیستم می گردد، در این صورت باید رم سیستم خود را ارتقا دهید.

متاسفانه، این کار همواره امکان پذیر نیست. همانطور که قبلا ذکر شد، امکان ارتقای رم در کامپیوترهای مک مدرن وجود ندارد. بسیاری از لپ تاپ های و مینی پی سی های مدرن تحت ویندوز نیز همین مشکل را دارند، اما برای اطمینان، باید مدل دستگاه خود را جستجو نموده و مشخصات آن را آنالیز کنید. در پی اطلاعاتی باشید که نشان دهد حافظه رم دستگاه لحیم شده یا غیرقابل ارتقا است.

اگر با این اصطلاحات روبرو نشدید، یا از یک کامپیوتر دسکتاپ استفاده می کنید، به احتمال زیاد می توانید کیس کامپیوتر خود را باز نموده و رم را ارتقاء یا جایگزین کنید. اگر فکر انجام چنین کاری شما را می ترساند، توصیه می کنیم کامپیوتر خود را به یک تعمیرکار متخصص یا یک دوست آشنا به سخت افزار بسپارید. آنها می توانند قابلیت ارتقاء رم دستگاه شما را تایید نموده و ارتقاء را برایتان انجام دهند.

برای خرید رم کامپیوتر هم باید نکات زیادی را در نظر بگیرید. طبیعتا رم های DDR5 سرعت بالاتری دارند ولی این نوع رم ها با قیمت بسیار بالاتری به فروش می رسند و همچنان بسیاری از کاربران ترجیح می دهند از رم های DDR4 استفاده نمایند. بعضی مشخصات رم کامپیوتر اهمیت بسیار زیادی دارند که بهتر است آن ها را نادیده نگیرید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 17076

به "چگونه از ظرفیت رم کامپیوتر و سرعت آن آگاه شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از ظرفیت رم کامپیوتر و سرعت آن آگاه شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید