چه زمانی برای فرزند خود گوشی موبایل هوشمند تهیه کنیم؟

به گزارش کنفرانس هکا، وب سایت یک پزشک - میثاق محمدی زاده: بسیاری از بچه ها از همان سنین 4 الی 5 سالگی یک تبلت یا اسمارت فون می خواهند، ولی آیا آمادگی استفاده از این دستگاه ها را دارند؟ بچه ها در چه سنی باید مالک یک گوشی تلفن همراه باشند؟

چه زمانی برای فرزند خود گوشی موبایل هوشمند تهیه کنیم؟

گزارش جدید موسسه Common Sense Media که در حوزه فناوری ها و رسانه های بچه ها فعالیت می نماید؛ نشان می دهد بیش از نیمی از بچه ها امریکایی در سن 11 سالگی دارای اسمارت فون هستند. در سن 12 سالگی، بیش از دو سوم بچه ها گوشی دارند و در سن 14 سالگی به اندازه بزرگ سالان صاحب تلفن هوشمند هستند.

همچنین، این گزارش می گوید بعضی از بچه ها در سنین پایین تر صاحب اسمارت فون شدند. 20 درصد بچه های دبستانی 8 ساله در امریکا دارای تلفن همراه هستند.

نکته مهم اینجا است که وقتی فرزند شما می بیند تمام دوستان و هم سالان خود یک گوشی تلفن همراه دارند؛ خیلی سخت است از این خواسته چشم پوشی کند و برای شما هم سخت تر است که آرزویش را برآورده نکنید.

بنابراین، تفکر در سن مناسب دادن گوشی به کودک بسیار اهمیت دارد. اگرچه، تحقیقات زیادی در سال های اخیر روی این موضوع شده است و هریک از جنبه ای پیشنهاداتی دادند، ولی واقعیت این است که هیچ پاسخ درست و روشنی وجود ندارد.

شاید بهترین پاسخ این باشد که هر وقت والدین احساس کردند زمان مناسبی است که فرزندشان صاحب یک اسمارت فون باشد. فرزند شما باید نشانه هایی از خود بروز دهد که شایستگی و آمادگی نگهداری و استفاده از یک اسمارت فون را دارد.

فاکتور های تصمیم گیری

مسئولیت پذیری:

آیا فرزند شما به سنی رسیده است که مسئولیت پذیر باشد؟ آیا ارزش پول، پس انداز، نگه داری از یک شی قیمتی و مدیریت خرید را می داند؟ آیا با مسئله خرید گوشی تلفن همراه عاقلانه برخورد می نماید یا هنوز احساسات بچه گانه ای دارد؟ اگر این نشان ها را در فرزند خود می بینید؛ احتمالا زمان مناسبی است که به او یک اسمارت فون هدیه بدهید.

ایمنی:

فرزند شما به تنهایی مدرسه می رود یا شما همراه او هستید؟ داشتن گوشی برای بچه ها در بعضی اوقات بیشتر یک احتیاج است تا سرگرمی و بازی. بعضی اوقات احساس می کنید باید یک گوشی در اختیارش قرار دهید تا همواره با شما در ارتباط و تماس باشد.

بلوغ اجتماعی:

فرزند شما با دوستان خود مهربان و با احترام است؟ آیا تصور درستی از کارکرد اینترنت دارد و اینکه وقتی چیزی روی آن نهاده شد؛ دیگر پاک و حذف شدنی نیست؟ می تواند کنترلی روی روابط و فعالیت های خود در اینترنت داشته باشد؟ آیا می تواند چیز هایی که آزارش می دهند را روی اینترنت قرار ندهد؟ اثرات مخرب و ویران گر شبکه های اجتماعی برای بچه ها و نوجوانان را در نظر داشته باشید و براین اساس زمانی کودک خود را وارد این شبکه ها کنید که کمترین آسیب را ببیند.

الگوی استفاده صحیح از تلفن هوشمند

با خرید و هدیه دادن یک اسمارت فون به فرزند، همه چیز تمام نمی گردد. خواسته یا ناخواسته، کودک به دنبال تقلید و الگوبرداری از والدین برای استفاده از اسمارت فون است.

وقتی پدر و مادری تمام اوقات خود را با گوشی سپری می کنند و اصطلاحا در هیچ زمانی تلفن هوشمند خود را زمین نمی گذارند؛ نباید انتظار داشت فرزند آن ها فقط چند ساعت محدود با گوشی باشد.

اگر والدین خودشان در هنگام غذا خوردن، دورهمی ها، تماشای تلویزیون و رانندگی از گوشی استفاده نکنند؛ فرزند هم یاد می گیرد چگونه روابط خود با گوشی را تنظیم کند و به سوی رفتار های سالم مشابهی برود.

والدین باید درباره محدودیت های استفاده از گوشی، اینترنت و شبکه های اجتماعی با فرزندان خود صحبت کنند و در عمل قوانین و مقرراتی وضع نموده و سعی کنند آن را اجرا کنند.

باید به بچه ها درباره مضرات صفحه نمایش ها اطلاعاتی داد. باید آن ها را آموزش داد چگونه درست از اینترنت استفاده نموده و دنبال کنجکاوی های خود باشند. نمی توان مانع از کنجکاوی و هیجان کودک در استفاده از اینترنت و انواع ابزار هایی مانند پیغام رسان ها شد، ولی می توان آن را درست و به سویی مطمئن راهنمایی کرد که سازنده و مفید باشد.

این کار هم مستلزم هوشمندی والدین و وقت گذاشتن برای کودک است. متاسفانه، بعضی از والدین برای دور کردن فرزند از خودشان و راحتی بیشتر سراغ دادن اسمارت فون به او می فرایند!

مجله آیرخ: مجله گردشگری و مسافرتی

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7856

به "چه زمانی برای فرزند خود گوشی موبایل هوشمند تهیه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی برای فرزند خود گوشی موبایل هوشمند تهیه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید