پل گاومیشان - مرز بین دو استان لرستان و ایلام

به گزارش کنفرانس هکا، این اثر در تاریخ 3 اسفند 1377 با شمارهٔ ثبت 2222 به عنوان یکی از آثار ملی ایران در محدوده استان ایلام، به ثبت رسیده است .

پل گاومیشان - مرز بین دو استان لرستان و ایلام

پل گاومیشان واقع در شهرستان دره شهر استان ایلام، یکی از قدیمی ترین پلهای تاریخی کشور متعلق به دوران ساسانی است که بخشی از تاریخ کهن این شهرستان را نمایان می نماید.این پل در فاصله 30 کلیومتری پل دختر در مرز بین دو استان لرستان وایلام و بر روی رودخانه سیمره واقع شده است. در حالی که بیش از 90 درصد سازه این پل در استان لرستان قراردارد.

طول این پل حدود 175 متر و عرض پل نزدیک به 8 متر و20 سانتیمتر است و در حال حاضر دارای 6 چشمه طاق می باشد. پهنای پاتاقها، یا حدفاصل چشمه از 5/2 تا 25 متر متغیر است. عرض چشمه اصلی این پل حدود 33 متر و 70 سانتیمتر، دهانه پل گاومیشان با بیش از 50 متر عرض بزرگترین دهانه پل کشور است. هر چند که یکی از این دهانه ها بعد از عقب نشینی سپاه ایران در جریان حمله اعراب به ایران تخریب شد. در خصوص مصالح باید گفته که مصالح اصلی آن ملاط، آجر وسنگ تشکیل می دهند. معماری پاتاقها به سبک معماری ساسانی است اما در چشمه طاقها آثار مرمت دوره های صفوی و قاجار دیده می گردد.نخستین فصل مرمت پل گاومیشان در سال 1387 به سرانجام رسید.

انشالله این آثار باستانی را حفظ و حراست نماییم که همچنان راسخ باقی بمانند .اینها تاریخ و سرمایه کشور عزیزمان هستند.

...

رپورتاژ آگهی: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: سفرگو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8138

به "پل گاومیشان - مرز بین دو استان لرستان و ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل گاومیشان - مرز بین دو استان لرستان و ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید