پرفروش ترین کراس اوور جهان در پلیس راه ایران

به گزارش کنفرانس هکا، در تز جدید پلیس راهور، عدم استفاده از خودروهای سدان به دلیل ناتوانی در عبور از مناطق صعب العبور کاملا مشهود است

پرفروش ترین کراس اوور جهان در پلیس راه ایران

پس از لندکروزر 2018، حالا راو4 کراس اوور کوچک، بادوام و چهارچرخ محرک ژاپنی هم به ناوگان نیروی انتظامی پیوست تا از این پس پلیس راهور با پرفروش ترین کراس اوور جهان متخلفان را اعمال قانون کند! این خودرو که در طول پنج سال اخیر بازار بسیار خوبی در ایران داشته، یک کراس اوور کوچک 4.5 متری است که بیش از دینامیک رانندگی یا امکانات و زیبایی، بابت دوام بالا و موتور کم استهلاکش تحسین می گردد. منتقدان اما می گویند این خودرو انتخاب چندان جالبی برای پلیس راهور نیست و در شرایطی که خودروهای دو دیفرانسیل واقعی نظیر سوزوکی گرند ویتارا وجود دارند، خرید راو4 با آن قیمت گزاف و هندلینگ و توان آفرود متوسط، کار چندان عاقلانه ای نیست. اینجا در یک گزارش کامل ضمن بررسی تاریخچه خودروهای پلیس در یک دهه اخیر، سراغ مقایسه مشخصات فنی، قیمتی و سایر نقاط قوت و ضعف راو4 می رویم و مدل های جایگزین این محصول را هم مورد کاوش قرار می دهیم.

خودروهای پلیس و یک دهه متنوع

ویتارا سال هاست در ناوگان پلیس ایران استفاده می گردد ولی به نظر می رسد دیگر وقت بازنشستگی فرا رسیده!

پلیس ایران اواخر دهه 80 را در حالی سپری کرد که هنوز هم تعدادی از نسخه های سرحال مرسدس بنز E240 و C200 در ناوگان این نهاد در حال انجام وظیفه بود. خودروهایی که طبق اعلام رئیس پلیس راهور در سال 1395، کماکان سرحال بوده و تا فرسوده شدن فاصله داشتند! پلیس اما در یک دهه اخیر یعنی از سال 1388 تاکنون خودروهای زیادی را به ناوگان خود افزوده که بسیاری از آنها انتخاب های چندان جالبی از آب درنیامدند. هیوندای سانتافه 2017، سمند سورن، نیسان ماکسیما، کیا سراتو، مزدا3، کیا ریو، تویوتا هایلوکس ویگو، نیسان تیانا، رنو مگان، سمند، وانت ایسوزو دی-مکس، پژو پارس، میتسوبیشی پاجرو، نیسان رونیز، ون دلیکا، پژو 206، وانت کاپرا، تویوتا پرادو VX، وانت فوتون تونلند، تویوتا لندکروزر 2018 و سوزوکی گرند ویتارا از جمله خودروهایی هستند که در این مدت به ناوگان پلیس ایران راه یافته اند. ناجا که در دو بخش نیروی انتظامی و راهور به انواعی از خودروهای سریع، آفرودر، کم مصرف، کم استهلاک و نسبتا ارزان قیمت احتیاج دارد، عمدتا خودروهای ژاپنی را به عنوان خودرو خدمات رسان خود انتخاب می کند. دلیل این ادعا هم انتخاب 10 مدل ژاپنی از 21 مدلی است که در این سال ها وارد ناوگان ناجا شده اند. محصولات محبوبی که در جهان به دوام و کارایی بالا مشهورند.

پرفروش ترین کراس اوور جهان چه مشخصاتی دارد؟

خب این نسل از راو4 که اوایل سال 2018 تولیدش انتها یافته، در ایران با موتور 2494سی سی بنزینی، چهار سیلندر و 176 اسبی به بازار عرضه شده و مدتی است جای خود را به نسلی کاملا تازه داده است. کل 120 نسخه ای که ناجا خریداری کرده، از نوع نسل قبلی بوده و مشخصاتی مشابه مدل های بازار ایران دارند. این نسل که در نسخه 2.5 لیتری وزنی معادل 1685 کیلو دارد، 4.57 متر طول داشته و تا 200 کیلومتر هم سرعت دارد. این خودرو در حالی که ویتارا به طور میانگین در هر 100 کیلومتر بین 10 تا 14 لیتر بنزین مصرف می کند، مصرف سوختی معادل 9 لیتر دارد و بخش عمده تکنولوژی های ساختش به سال 2013 برمی گردد که هشت سال از ویتارا جلوتر است. راو4 که در مقایسه با ویتارا، سریع تر، جادارتر و به روزتر است، سواری راحتی داشته و به رینگ و لاستیک 18 اینچی مجهز است. این خودرو دیفرانسیل جلو که به دو سامانه دیف لاک الکتریکی و سیستم کنترل لغزش خودرو روی سطوح لغزنده (TRC) مجهز است، احتمالا در جاده های کوهستانی با شرایط آب و هوایی معمول توان مانور خوبی دارد ولی برای آب و هوای شدیدا برفی و یخبندان، داستر دودیفرانسیل یا ویتارا گزینه های بهتری به نظر می رسند.

رقبای جایگزین راو4 چه در چنته دارند؟

از سوزوکی گرند ویتارا به عنوان رقیب مستقیم راو4 یاد می کنند که در همه بخش ها بر محصول تویوتا فزونی دارد اما آیا واقعا چنین است؟ خب ویتارا با نصف قیمت راو4، موتوری 169 اسبی دارد، اتاقی با همان ابعاد را با سطح امکانات کمتری عاید سرنشینان می کند و به دلیل ساختار فنی مخصوص آفرود که به سیستم دو دیفرانسیل چهار حالته مجهز است، توان عملیاتی بالاتری در مناطق برفی، گل و لای و بارانی دارد. در عین حال این خودرو در ایران مونتاژ شده و وارداتی نیست که خود مزیت بزرگی برای خدمات پس از فروش گسترده تر ویتارا است. در بین وارداتی ها هم نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوتلندر به عنوان دو خودرو 2018 توان آفرود بهتری در مقایسه با راو4 داشته و با داشتن موتورهای 170 و 174 اسبی، مزیت قیمت کمتر و فضا و امکانات مشابه و حتی بهتر را عاید سرنشینان می کنند. از نظر دوام هم به رغم فزونی راو4 اما این دو خودرو چندان هم استهلاک زیادی ندارند.

نسخه پایه و فاقد امکانات لندکروزر 2018 از جمله آخرین خریدهای خارجی پلیس راهور ایران است

راو4؛ واقعا انتخاب خوبی است؟

خود ناجا اعلام کرده هدف از انتخاب راو4 برای ناوگان پلیس راهور ، عمر مفید و افزایش توان تحرک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به منظور کنترل ترافیک جاده ای در محورهای کوهستانی و صعب العبور بوده است. موردی که به نظر می رسد احتیاجی به این همه هزینه نداشت و با همان ویتارا یا نسخه های ارزان تر قابل رفع و رجوع بود. برای نمونه میتسوبیشی ASX یا برخی وانت های چینی موجود در بازار هم این کار را با سطح کارایی بالاتر انجام می دادند. راو4 اما با یک سطح معمول از توانمندی آفرودی و سطح دوام و استهلاک عالی، فعلا انتخاب اول ناجا برای برف نوردی است. خواهیم دید این خودرو چقدر وظیفه خود را درست انجام می دهد!

وبلاگ پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

کالارنا: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

منبع: دیوار
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7516

به "پرفروش ترین کراس اوور جهان در پلیس راه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرفروش ترین کراس اوور جهان در پلیس راه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید