نیمی از ساکنان این روستا، دوقلو هستند!

به گزارش کنفرانس هکا، شهرآباد که به روستای دوقلوها معروف شده است، حدود 30 خانوار جمعیت دارد که از این تعداد، حدود 40 نفر دوقلو هستند

نیمی از ساکنان این روستا، دوقلو هستند!

خبرنگاران: ابرکوه، شهر کوچک و کم سر و صدایی است که دیگر جاده ابریشم از آن رد نمی گردد، اما کافی است گشت کوچکی در این شهر بزنید تا بزرگی و رونق از یاد رفته اش را به رختان بکشد و البته سر و کارتان به مردمی بیفتد که مهربانی را به نهایتش رسانده اند، اما مقصد ما روستای کوچکی در اطراف این شهر خشتی است: دهکده دوقلوها!

کوچه پس کوچه های این روستای زیبا پر از بچه هایی است که چهره هایشان هر مسافری را به حیرت می اندازد. قد و قواره ها، لباس ها و چهره ها همه شبیه هم هستند و باور اینکه در این روستا 40 دوقلو زندگی می نمایند، حیرت انگیز است. تماشا حتی یک جفت دوقلو می تواند برای هر کسی مجذوب کننده باشد تا چه رسد به چندین و چند دوقلوی خردسال و بزرگسال که در روستای کوچک شهرآباد زندگی می نمایند و هر روز در کوچه پس کوچه های آن می توان یک سری از این دوقلوها را مشاهده کرد که در کنار هم در حا ل قدم زدن هستند.

از 24 نفری که در مدرسه روستا درس می خوانند، 12 نفرشان دوقلو هستند که در نیمی از نیمکت های کلاس، کنار هم می نشینند. برای تماشا دوقلوها در عجیب ترین مدرسه ایران، باید به ابرکوه یزد بروید. بعد از ورود به روستا و چنددقیقه پیاده روی، تابلوی بزرگی نظرتان را جلب می نماید که روی آن نوشته شده است: مدرسه هدایت حاج محمد تقی داورپناه، مدرسه ای که در روزگاران قدیم با داشتن دهها دانش آموز، حال و هوای خاصی داشت، اما حالا تعداد دانش آموزان آن کاهش یافته است.

شهرآباد که به روستای دوقلو ها معروف شده است، حدود 30 خانوار جمعیت دارد که از این تعداد، حدود 40 نفر دوقلو هستند و آنقدر به همدیگر شباهت دارند که بیشتر مواقع، آنها را با هم اشتباه می گیرند. شمار بالای دوقلوها در روستای شهرآباد، موجب شگفتی مردم شده است. اندازه دوقلوزایی در این روستا حدود هشت برابر میانگین کشوری است که به باور کارشناسان، ازدواج فامیلی یکی از دلایل این پدیده است.

مهاجرت خانواده ها به شهر یزد و شهرستان های اطراف، یکی از دلایل کمبود جمعیت در این روستا است. با این حال، باز هم بیشترین تعداد جمعیت شهرآباد دوقلو هستند که نیمی از آنها از دانش آموزانی به شمار می روند که در مدرسه روستا درس می خوانند. حال تصور اینکه معلم مدرسه ای باشی که بیشتر دانش آموزانش دوقلو و همسان و شبیه هم باشند، شاید هیجان انگیز به نظر برسد، اما از دردسرهای آن نمی توان غافل بود. در دبستان روستای شهرآباد، دو معلم حضور دارند که حتی در تشویق و تنبیه دوقلو ها باید طوری مدیریت نمایند تا دل هیچ کدام از قل ها نشکند!

سروهای دوقلو!

حالا که تا ابرکوه آمده اید و روستای دوقلوها را دیده اید، بدنیست سری هم به سروهای دوقلوی مبارکه بزنید!

یکی از ویژگی های روستای مبارکه و حتی روستاهای چم، زین آباد و حسینی که همگی در اطراف شهرستان تفت قرار دارند و زرتشتی نشین هستند، داشتن سروهای کهنسال و بلند بالا است. هر کدام از این سروها ویژگی های خاص خود را دارند و در این میان، اما سروهای به اصطلاح دوقلوی روستای مبارکه از جایگاه ویژه ای در میان مردم برخوردارند.

یکی از نشانه های مهم روستای مبارکه، دو اصله درخت سروی است که در کنار یکدیگر روئیده اند و قد و قواره ای کاملاً هم شکل دارند. جالب این است که سروهای دوقلوی مبارکه با قدمت 550 سال، یکی از چهار میراث طبیعی شهرستان تفت است که در سال 1388 به شماره ثبت 69 در لیست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است. در نزدیکی این دو سرو نیز بقایای آتشکده کوچکی مربوط به چندین قرن پیش مشاهده می گردد.

سرو دوقلو که اهالی زرتشتی نشین آن را سرو دوتا می گویند و مدرسه و آتشکده ودخمه از مکانهای تماشای این روستا است. مشخصات اثر: سرو دوقلو مبارکه یکی از چهار میراث طبیعی شهرستان تفت است که در تاریخ 25/8/1388 به شماره ثبت 69 در لیست آثار طبیعی به ثبت رسیده که قدمت آن 550سال سال تخمین زده اند و در نزدیکی آن ها بقایای آتشکده کوچکی مشاهده می گردد. سرو اول: ارتفاع 15متر ارتفاع ناحیه تشکیل دهنده تاج 70/2 محیط 5/3متر قطر تقریبی تاج4/9متر سرو دوم : ارتفاع15 ارتفاع ناحیه تشکیل دهنده تاج 50/2 محیط 3متر قطر تقریبی تاج 50/8 متر

سرزمین افسانه ای

لازم به ذکر است، ابرکوه و توابع آن، منطقه ای است حصار شده با بادشکن های غیر زنده، که یکی از نمونه های شاخص و کم نظیر آن، دیوارهای چینه ای موسوم به بادبند است. این منطقه را می توان سرزمینی سنگی و صخره ای نامید، دیاری افسانه ای که می گویند لااقل 4 هزار سال عمر دارد؛ سرزمینی که محل سکونت اصحاب رس بوده و یک جهان خانه های کاهگلی زیبا دارد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 بهمن 1402 بروزرسانی: 14 بهمن 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 14806

به "نیمی از ساکنان این روستا، دوقلو هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمی از ساکنان این روستا، دوقلو هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید