نارضایتی از تبعیض برای امکان برگزاری کنسرت بانوان

به گزارش کنفرانس هکا، تمامی نوازندگان آنها زن هستند و با یک خواننده مرد کار می کنند. ترانه های مازنی را اجرا می کنند و برای فعالیت راحت تر در استان، تصمیم به همکاری با خواننده مرد گرفته اند. از تبعیض در استان ها برای امکان برگزاری کنسرت بانوان ناراضی اند و دوست دارند مانند تهران در استان خود نیز کنسرت بانوان داشته باشند.

نارضایتی از تبعیض برای امکان برگزاری کنسرت بانوان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، ژاله احمدی ایرایی ـ سرپرست گروه موسیقی آیشم ـ است. این گروه از سال 95 کار خود را آغاز کرده و تمامی نوازندگان این گروه خانم هستند. خواننده آنها میثم شیخ نژاد نام دارد که در سال 96 در جشنواره موسیقی بومی محلی البرزنشینان لیلم مقام اول آواز محلی را کسب کرده است.

  • آشنایی با جشنواره بین المللی موسیقی فجر

این گروه در سال 97 نخستین کنسرت رسمی خود را در آمل به روی صحنه برده که به گفته سرپرست گروه با استقبال خوبی هم روبه رو بوده است. آنها در تهران برای بزرگداشت نیما یوشیج در سالن ایوان شمس به روی صحنه رفته اند.

گروه آیشم در آذر 98 اولین آلبوم تصویری خود را با اجرای آهنگ های بومی مازندران روانه بازار کرده است و امسال 28 بهمن به عنوان کننده مازندران، در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت. قطعاتی که در جشنواره اجرا کرد، آثار شاخص احمد محسن پور از هنرمندان مطرح مازندران بود که این گروه با تغییراتی در تنظیم آهنگ ها، آنها را اجرا کرد.

سرپرست گروه آیشم پس از دادن اطلاعات بالا درباره گروه، درباره تصمیم حضور در جشنواره موسیقی فجر 98 به ایسنا گفت: دوست داشتیم جایی برای دیدن توانمندی بچه های گروه باشد. جشنواره فجر می توانست یکی از اهداف بزرگ ما باشد؛ چراکه مردم و رسانه ها در سطح کشور پیگیر اتفاقات آن هستند و از استان های مختلف در آن شرکت می کنند. دوست داشتیم با شرکت در این جشنواره تا جایی در سطح کشور شناخته شویم و بتوانیم کارهای بعدی خود را با استقبال بیشتری به گوش مردم برسانیم.

در ادامه از او سوال کردیم که چرا به عنوان گروه بانوان فعالیت نمی کنند و تصمیم به داشتن خواننده مرد گرفتند؟ پاسخ داد: گروه آیشم از سال 87 با نوازندگان فعلی با نام بانوان قمر کار می کرد، البته در آن زمان اجازه برگزاری کنسرت داشتیم و اجراهای زیادی را برای بانوان روی صحنه می بردیم. پس از مدتی به دلیل محدودیت ها و دشواری های که برای فعالیت گروه بانوان وجود داشت، تصمیم گرفتیم با نوازندگان و خواننده مرد کار کنیم و نام گروه را به قمر تغییر دادیم تا اینکه بچه ها گلچین شدند و ترکیب فعلی به وجود آمد. از همه اینها هم که بگذریم نمی توان موسیقی را تعطیل کرد؛ چون هنر جریان دارد و با دست روی دست گذاشتن نیز چیزی حل نمی شود؛ البته در حال حاضر گروه آیشم بخش بانوان نیز به خوانندگی خودم دارد.

احمدی ایرایی درباره تاثیراتی که حذف بخش بانوان از جشنواره فجر، روی هنرمندان می گذارد، گفت: قطعا این امر به انگیزه و اشتیاق خانم ها آسیب می زند؛ چون برای یک هنرمند بحث جنسیت مطرح نیست، او تمام روز تمرین می کند و آنچه که روی استیج می بینید نتیجه روزها تلاش و تمرین است. هنرمند با یک یا سه سال تمرین نمی تواند حرفه ای کار کند و فعالیت حرفه ای او حاصل سال ها تمرین است.

او ادامه داد: خانم ها ـ چه نوازنده و چه خواننده ـ این حق را دارند که توانمندی خود را که قطعا در سطح بالایی است، به مخاطبان نشان دهند؛ البته قوانینی در کشور هست که ناچاریم آنها را رعایت کنیم؛ زیرا اگر برخلاف آن باشد جلوی فعالیت ها گرفته خواهد شد. الآن گروه های بانوان در تهران اجازه فعالیت دارند ولی این امکان برای برخی از استان ها مانند مازندران وجود ندارد و نمی دانم دلیل فرقی که برای استان های دیگر قائل می شوند چیست؟ همه ما هنرمند هستیم و در هر استانی حق داریم فعالیت کنیم.

این هنرمند درباره برنامه های گروه آیشم برای برگزاری کنسرت بانوان در مازندران، گفت: در تلاش هستیم که بتوانیم اجرای بانوان نیز داشته باشیم ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم. مسوولان استان به ما گفتند که این اجازه را ندارند و نمی توانند برای برگزاری کنسرت بانوان پیش قدم باشند، اگر استان های دیگر این اجازه را بدهند آنها نیز این کار را خواهند کرد؛ البته در ذهن داریم که به زودی بتوانیم در تهران اجرای بانوان داشته باشیم.

سرپرست این گروه در انتها درباره موسیقی مازندران اظهار کرد: موسیقی مازندران آینه ای از فرهنگ، زندگی و سنت مردم این استان است. موسیقی این استان حال مردم را در شادی و غم به تصویر می کشد، مثلا لالایی ها یا نوروزخوانی های دم عید. مردم مازندران عاشق موسیقی محلی استان هستند و همیشه با جان و دل از گروه های موسیقی محلی استقبال می کنند. قصد داریم در برنامه های بعدی به زبان های مختلف موسیقی کار کنیم و به نظرم اینگونه استقبال بیشتری از ما خواهد شد.

گروه موسیقی محلی مازندرانی آیشم از شهرستان آمل امسال به سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر راه پیدا کرد و 28 بهمن در سالن سوره حوزه هنری به روی صحنه رفت.

ژاله احمدی ایرایی خواننده و نوازنده دهل، میثم شیخ نژاد خواننده و نوازنده لَلِه وا، کیمیا صرافی نوازنده دف و دایره، فاطمه محمدی عمران نوازنده دوتار، رجا قربی و یاسمن ظاهری نوازنده کمانچه، هانیه نعیمی نوازنده نقاره و بهار زابلی نوازنده بم تار اعضای گروه آیشم را تشکیل می دهند.

مجله عکسها: مجله تفریحی و سرگرمی عکسها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8734

به "نارضایتی از تبعیض برای امکان برگزاری کنسرت بانوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارضایتی از تبعیض برای امکان برگزاری کنسرت بانوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید