موشکافی طراحی ام وی ام 315 پلاس؛ روی موج چینی!

به گزارش کنفرانس هکا، در بین محصولات چری که در ایران آن ها را با نام ام وی ام می شناسیم شاید مدل 315 یکی از پرفروش ترین خودروهای این خودروساز چینی در بازار داخلی باشد. ام وی ام 315 که در چین با نام چری فالوین 2 شناخته می گردد، اولین بار در سال 1391 وارد بازار ایران شد که به علت طراحی نه چندان زیبای بدنه و چیدمان عجیب نشانگرهای داشبورد موفقیت چندانی در بازار کسب نکرد، اما پس از 3 سال، در 1394 نسخه فیس لیفت آن روانه بازار داخلی شد.

موشکافی طراحی ام وی ام 315 پلاس؛ روی موج چینی!

این هاچ بک سایز میانه چینی در امسال میلادی نیز با دومین فیس لیفت خود (که به آن ام وی ام 315 پلاس می گویند) مجدداً معرفی شده است که این بار قصد داریم تا کمی دقیق تر و صرفاً از منظر طراحی آن را مورد آنالیز و نقد قرار دهیم. ام وی ام 315 با طول کلی 4188 و فاصله 2527 میلیمتری بین دو محور، یک هاچ بک سایز میانه محسوب می گردد که در آخرین فیس لیفت خود با تغییراتی اساسی در ناحیه دماغه یا پوزه خودرو و داخل کابین معرفی شده است.

در اولین مواجهه با ام وی ام 315 پلاس، چهره یا دماغه خودرو و مجموعه سپر و درب موتور بازطراحی شده آن جلب توجه می نماید. طراحان چری با حفظ گلگیرهای جلو و چراغ خودرو، مجموعه سپر و جلو پنجره به همراه درب موتور را به طور کامل بازطراحی نموده اند و سعی داشته اند تا با پرهیز از شلوع کاری های متداول در طراحی های قدیمی خودروهای چینی، این بار با تاکید بر سادگی به تغییراتی قابل توجه و زیبا دست یابند.

جلو پنجره باریک و افقی بالا در کنار ورودی هوای شش ضلعی روی سپر، ضمن آنکه از تِرِند و مُد امروز طراحی خودرو تبعیت می نماید، چهره ای مدرن و واضح و مینیمال به خودرو بخشیده است. جانمایی چراغ های عمودی روز روشن روی سپر و یک ورودی هوای عریض و باریک در نیمه پایینی سپر توانسته از ام وی ام 315 فیس لیفت، چهره ای مدرن و به روز بسازد و تمایزی کامل بین این نسخه و مدل قبلی از حیث استایل نمای جلوی خودرو ایجاد کند. ضمن آنکه درب موتور خودرو اندکی سه بعدی و متورم شده که هماهنگی خوبی با دیگر جزییات طراحی دماغه خودرو دارد.

بیشتر بخوانید: نقدی بر طراحی سایپا شاهین

نمای کناری ام وی ام 315 پلاس

نمای روبرو ام وی ام 315 پلاس

قبلی 1 از 2 بعدی

نمای جانبی ام وی ام 315 پلاس؛ قدیمی و قابل قبول

به نمای جانبی خودرو، یعنی پاشنه آشیل طراحی و تناسبات در طراحی هر خودرویی می رسیم. نمایی که بیشترین تاثیرگذاری را فکر بینندگانش دارد. در این نما، تغییراتی جزیی را شاهد هستیم.

اولین مورد، تغییر آیینه های جانبی (مشابه برادر بلند قدش ام وی ام X22) و دیگری، حذف چراغ راهنمای روی گلگیر و جایگزینی یک قطعه دکوراتیو (آبشُش مانند) به جای آن، که به نظر در نهایت بی حوصلگی و بی سلیقگی طراحی شده است.

تغییر سوم مربوط به طراحی پوسته ظاهری دستگیره های درب می گردد که نمای لوکس تر به خودرو بخشیده و در نهایت نوار کروم (استیل) زیر شیشه های جانبی است که با چرخشی بومرنگ شکل بر روی لچکی عقب امتداد یافته است. مجموعه این تغییرات به همراه دماغه (پوزه) متورم و ایستاده تر این نسخه، توانسته تا حد زیادی از ایرادات تناسباتی مدل قبلی بکاهد؛ هرچند همچنان مشکل حجیم بودن بصری بخش انتهایی بدنه و فرم چراغ عقب آزاردهنده است.

نمای عقبی ام وی ام 315 پلاس؛ حداقل تغییرات!

با توجه به حجم تغییرات اجرا شده در طراحی نمای جلو انتظار داشتیم که چنین اتفاقی را در نمای عقب خودرو نیز ببینیم. هرچند نیمه پایینی سپر عقب بازطراحی شده و یک باند استیل عریض افقی با نمایی دکوراتیو از دهانه اگزوز توانسته نمایی متفاوت را به وجود آورد، اما تعیین نیست به چه علت در گرافیک و چیدمان چراغ های عقب ام وی ام 315 پلاس به عنوان یکی از بدیهی ترین اقدامات شرکت ها در فیس لیفت هیچ تغییری اعمال نشده است.

ضمن آنکه وجود تنها 3 سنسور هشدار دنده عقب آن هم به رنگ مشکی (معمولاً سنسورهای دنده عقب به تعداد چهار عدد نصب می شوند) نشان از بی سلیقگی یا عدم دقت سازنده داخلی یا شرکت مادر دارد.

در یک نگاه کلی می توان فیس لیفت اجرا شده بر روی ام وی ام 315 مدل 1399 را در عین سادگی، زیبا و قابل قبول دانست هر چند می توانست در نمای عقب بسیار بهتر از این باشد.

بیشتر بخوانید: موشکافی طراحی سایپا P90؛ خودروی جایگزین ال 90

نمای کناری ام وی ام 315 پلاس

نمای پشت ام وی ام 315 پلاس

نمای کناری ام وی ام 315 پلاس

قبلی 1 از 3 بعدی

طراحی کابین ام وی ام 315 پلاس؛ برداشتی از ام وی ام X22

با ورود به داخل خودرو اولین نکته مهم مواجهه با داشبوردی آشنا است. بله، درست حدس زدید. از آنجا که مدل های ام وی ام 315 و ام وی ام X22 در واقع یک خودرو هستند، لذا در فیس لیفت نو ام وی ام 315، طراحی کابین دقیقا مشابه X22 اجرا شده و مجموعه داشبورد، رودری ها، تریم داخل و بعضی آپشن ها عینا مشابه ام وی ام X22 است.

ترکیب رنگ مشکی داشبورد و رودری ها با اِلِمان های دکوراتیو نارنجی نکته ای جالب توجه است. هرچند کیفیت ساخت داشبورد نسبت به نسخه قبلی بهبود چشمگیری داشته، اما همچنان چنگی به دل نمیزند که البته بخشی از آن به علت کلاس خودرو و محدوده قیمتی آن است.

همچون ام وی ام X22 در این خودرو طراحی نمای داخل با رویکرد جذب مشتریان جوان اجرا شده و به نظر توانسته تا حدی پیروز نیز باشد. چرم مصنوعی به کار رفته برای جایگاه ها قطعاً کیفیت چرم طبیعی ندارد، اما ساخت و دوخت مناسب و قابل قبولی دارد.

بیشتر بخوانید: نقدی بر طراحی مرسدس مایباخ S کلاس 2021

پوشش بخش هایی از داشبورد با افکتی مشابه فیبرکربن توانسنه نمای هرچند مصنوعی، اما مجذوب کنندهی به داشبورد بدهد؛ ضمن آنکه وجود یک مانیتور لمسی در کنسول میانی که کنترل سیستم صوتی و بعضی موارد دیگر به وسیله آن امکان پذیر است برای مشتریان این کلاس خودرو قطعا مجذوب کننده خواهد بود. به این نکته هم باید اشاره کنیم که در ام وی ام 315 پلاس با توجه به ثابت بودن اتاق اصلی، مشکل کمبود جای پای سرنشینان عقب همچنان پابرجاست، هرچند که شرایط آن بهتر از پژو 206 است.

کلام آخر اینکه اگر بخواهیم صرفاُ از نگاه طراحی و استایل به مجموعه تغییراتی که در آخرین نسخه فیس لیفت ام وی ام 315 اعمال شده امتیازی بدهیم و فاکتور چینی بودن، ایرادات و کمبودهای فنی و موتوری خاص 315 و دیدگاه های منفی نسبت به این خودرو را کنار بگذاریم، باید به طراحان چری تبریک گفت چرا که در مدت زمانی نزدیک به 10 سال از زمان معرفی در ایران، توانسته اند با تغییرات و بهبودهای مستمر به نمره قابل قبولی در این بخش دست یابند.

چری در این هاچ بک مقرون به صرفه قیمت خود تغییرات مثبت و محسوس طراحی و سطح نسبتا مناسبی از امکانات رفاهی را ارائه می دهد که قطعاً برای مشاهده هر یک از آن ها در خودروهای داخلی باید منتظر یک رونمایی و رُبان زنی، قیمت های عجیب و غریب و البته نامی نو بود.

شما می توانید با مراجعه به سایت خبرنگاران از آخرین قیمت خرید و فروش ام وی ام 315 هاچ بک آگاه شوید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13935

به "موشکافی طراحی ام وی ام 315 پلاس؛ روی موج چینی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشکافی طراحی ام وی ام 315 پلاس؛ روی موج چینی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید