مقایسه زوم دوربین گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو

به گزارش کنفرانس هکا، در این مطلب به مقایسه عملکرد دوربین گوشی های پیکسل 6 پرو با گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس در شرایط مختلف در بخش زوم می پردازیم تا ببینیم کدام پرچم دار می تواند در نهایت پیروز باشد.

مقایسه زوم دوربین گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو

گوگل در فصل پاییز امسال از گوشی های سری پیکسل 6 رونمایی کرد. پرچم دارانی که به نظر می رسد دیگر مثل قبل قرار نیست در سایه قرار داشته باشند و آمده اند تا با بهترین های بازار در تمامی بخش ها به رقابت بپردازند. اگرچه پیکسل 6 پرو و برادر کوچک ترش از لحاظ قدرت سخت افزاری به شکل محسوسی ضعیف تر از رقبایی نظیر گلکسی S21 اولترا یا آیفون 13 پرو مکس هستند اما به لطف تراشه اختصاصی گوگل و سیستم عامل بهینه و هماهنگ با سخت افزار، کاربران هیچ مسئله ای را در انجام کارهای مختلف حس نخواهند کرد.

اما آنچه که قرار است در این مطلب به آن بپردازیم اگرچه رابطه مستقیم با تراشه بکار رفته در گوشی ها دارد اما درباره قدرت آن ها نیست. در واقع قرار است به بررسی کیفیت سه گوشی پیکسل 6 پرو، گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس در زمینه عکاسی با زوم بپردازیم تا ببینیم در نهایت کدام محصول می تواند در این بخش از سایر رقبا عملکرد بهتری داشته باشد. طبیعتا هرچه پردازنده در زمینه پردازش تصویر عملکرد بهتری داشته باشد، در اندازه زوم بالاتر از حد اپتیکال، نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

در مطالب قبل به بررسی عملکرد دوربین این سه گوشی در شرایط مختلف پرداختیم و هر چند وقت یک بار هم بررسی های بیشتری در بخش های دیگر منتشر می شود که تمامی آن ها را در اختیار شما قرار خواهیم داد. اما در زمینه بزرگ نمایی، یکی از مجذوب کننده ترین بررسی ها را شاهد هستیم چرا که هر سه گوشی واقعا در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارند. البته کننده اپل خیلی در این بخش دوربین قدرتمندی ندارد. منظور از قدرتمند هم کیفیت نیست، بلکه دوربینی با توانایی زوم چندین برابری است.

بیشتر توجه مان در این بخش روی گوگل پیکسل 6 پرو قرار گرفته است چرا که دو گوشی دیگر را از زمان عرضه تا به امروز بارها و بارها مورد بررسی قرار داده ایم و می دانیم عملکرد آن ها چگونه است. حال باید دید پیکسل 6 پرو که گوگل برای رقابت با بهترین های بازار توان آن را در زمینه زوم تنها به 20 برابر محدود کرده چه عملکردی در مقابل بهترین های بازار از خود به نمایش می گذارد.

در این مطلب به بررسی 5 صحنه می پردازیم که هر پنج صحنه از طریق پیکسل 6 پرو به ثبت رسیده اند اما در ادامه، تصاویر ثبت شده از طریق گوشی های یادشده در اندازه مختلف زوم با یکدیگر مقایسه می شوند. توجه داشته باشد تنها محصولی که می تواند در ثبت تصاویر اندازه زومی بیشتر از 20 برابر داشته باشد گلکسی S21 اولترا است. در واقع اندازه زوم این گوشی در حالت دیجیتال به 100 برابر می رسد اما در حالت اپتیکال، به 3 و 10 برابر محدود می شود.

قبل از اینکه به مقایسه دوربین پیکسل 6 پرو با رقبای قدرتمندش بپردازیم بهتر است نگاه کوتاهی داشته باشیم به تعیینات فنی سه گوشی روی کاغذ تا ببینیم در زمینه زوم چه انتظاری از آن ها می رود.

نام گوشیپیکسل 6 پروگلکسی S21 اولتراآیفون 13 پرو مکس
دوربین اصلی50 مگاپیکسلی با گشودگی f/1.9108 مگاپیکسلی با گشودگی f/1.812 مگاپیکسلی با گشودگی f/1.5
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی12 مگاپیکسلی12 مگاپیکسلی
دوربین تله فوتو48 مگاپیکسلی با گشودگی f/3.5 با قابلیت زوم 4 برابری اپتیکال10 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 با قابلیت زوم 3 برابری اپتیکال12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.8 با قابلیت زوم 3 برابری اپتیکال
دوربین تله فوتوی دومندارد10 مگاپیکسلی با گشودگی f/4.9 با قابلیت زوم 10 برابری اپتیکالندارد

با توجه به تعیینات روی کاغذ، انتظار می رود گلکسی S21 اولترا به عنوان بهترین پرچم دار سال 2021 سامسونگ عملکرد بسیار خوب و همچنین کار بسیار راحتی داشته باشد. حال باید دید در عمل چه پیش می آید.

مقایسه دوربین پیکسل 6 پرو با گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس در زوم

صحنه شماره 1

تصویری که مشاهده می کنید همانطور که گفته شد از طریق پیکسل 6 پرو و در حالت عادی به ثبت رسیده است اما در ادامه به بررسی عملکرد سه گوشی دیگر در اندازه زوم متفاوت از همین تصویر خواهیم پرداخت.

زوم 3 برابری

در اندازه زوم 3 برابری، همانطور که احتمالا می دانید، به لطف لنزهای مخصوص زوم 3 برابری که آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا در اختیار دارند، عملکرد آن ها بهتر از پیکسل 6 پرو است. در واقع کننده گوگل نه به اختلاف فاحش یا محسوس اما به نوعی عملکرد ضعیف تری از رقبای خود دارد. پیکسل 6 پرو از یک دوربین زوم 4 برابری بهره می برد و این یعنی اگر بخواهد با زوم 3 برابری به ثبت تصویر بپردازد باید با دوربین اصلی خود این کار را انجام دهد. بنابراین آنچه در بالا مشاهده می کنید، تصویر ثبت شده با دوربین اصلی و زوم دیجیتال این گوشی است در حالی که دو گوشی دیگر با دوربین تله فوتوی خود آن را به ثبت رسانده اند.

در نتیجه این موضوع، تصویری که پیکسل 6 پرو ثبت کرد بسیار نرم است و جزئیات آن هم خیلی واضح نیست. از طرفی گلکسی S21 اولترا توانست شارپ ترین تصویر را به ثبت برساند. آیفون 13 پرو مکس هم که تصویر فوق العاده خوبی به ثبت رساند، تقریبا بین این دو گوشی قرار می گیرد.

زوم 4 برابری

اما وقتی اندازه زوم را به 4 برابر افزایش می دهیم پیکسل 6 پرو می تواند از تمام پتانسیل دوربین تله فوتوی خود بهره مند شده و تصویر بسیار بهتری را به نسبت حالت قبل به ثبت برساند. البته گلکسی S21 اولترا همچنان در این بخش شارپ ترین تصویر را به ثبت رسانده اما آیفون 13 پرو مکس به خاطر شارپ کردن نرم افزاری تصویر، به نوعی یک حالت مصنوعی را در گوشه های آن ایجاد کرده است.

زوم 10 برابری

وقتی اندازه زوم را به 10 برابر افزایش می دهیم می بینیم که باز هم گلکسی S21 اولترا و پیکسل 6 پرو کاملا شانه به شانه هم حرکت می کنند و این بسیار جالب است چرا که پیکسل 6 پرو اصلا دوربینی با توانایی زوم 10 برابری اپتیکال ندارد اما گلکسی S21 اولترا چرا.

در مقایسه بین این دو گوشی هم گلکسی S21 اولترا تصویری با نویز و جزئیات بیشتر به ثبت رساند در حالی که پیکسل 6 پرو به جای نمایش جزئیات، تمایل داشت تصاویر را نرم تر به ثبت برساند. آیفون 13 پرو مکس هم اصلا در این رقابت با دو گوشی دیگر مقایسه نمی شود چرا که تصاویر ثبت شده از طریق این گوشی اصلا کیفیت مناسبی ندارند. البته کننده اپل توانایی زوم تا اندازه 10 برابر را ندارد و اگرچه نام پرچم دار را یدک می کشد اما هیچوقت در زمینه زوم، آیفونی پیروز نشده بود کننده های اندرویدی را شکست دهد.

زوم 15 برابری

در اندازه زوم 15 برابری، آیفون با بالاترین اندازه توانایی خود به ثبت تصاویر پرداخت، این یعنی دیگر بیشتر از این نمی تواند زوم کند. اما در همین اندازه هم آیفون نتوانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و آنچه که ثبت شده بیشتر شبیه به یک اثر هنری است تا تصویری که قرار است پرجزئیات و مجذوب کننده باشد.

پیکسل 6 پرو اما مطابق انتظار نتوانست جزئیات را تا جایی که باید حفظ کند. چرا که بیش از حد از الگوریتم حذف نویز بهره گرفت و در نتیجه یک تصویر بسیار نرم را ثبت کرد. البته به صورت کلی باز هم تصویری که این گوشی به ثبت رساند بهتر از نمونه ثبت شده از طریق آیفون 13 پرو مکس است و می توان از آن برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی هم استفاده کرد.

فکر می کنیم نیازی نباشد که خیلی به گوشی برنده و علت برنده شدن آن اشاره کنیم اما فقط باید به این نکته اشاره کنیم که به نظر می رسد هرچه اندازه زوم بالاتر می رود، اندازه نویز تصاویر نیز در نمونه ثبت شده از طریق گلکسی S21 اولترا بیشتر می شود که این موضوع کاملا طبیعی است و حتی در این حالت هم این گوشی توانست بهترین تصویر را ثبت کند.

زوم 20 برابری

پیکسل 6 پرو در نهایت قادر است تا 20 برابر به صورت دیجیتال روی سوژه ها زوم کند. بنابراین در این بخش فقط دو گوشی را خواهیم داشت و آیفون 13 پرو مکس کنار گذاشته می شود. پیکسل 6 پرو اما مانند تصویر قبل آنقدر از الگوریتم حذف نویز خود استفاده کرد که تصویر فوق العاده نرم و بدون جزئیات ثبت شد.

گلکسی S21 اولترا اما استفاده کمتری از این الگوریتم داشت و در نتیجه تصویری را به ثبت رساند که جزئیات بیشتری دارد اما در عین حال اندازه نویز آن هم بیشتر است. با این حال عملکرد هر دو گوشی بسیار عالی ارزیابی می شود چرا که در اندازه زوم 20 برابری، انتظار نداریم عملکرد گوشی ها خوب باشد. در این بخش هم مطابق انتظار گلکسی S21 اولترا با فاصله ای بسیار کم به نسبت کننده گوگل، پیروز می شود.

اگرچه دو گوشی دیگر توانایی زوم بیشتر از 15 و 20 برابری را ندارند (به ترتیب پیکسل 6 پرو و آیفون 13 پرو مکس)، گلکسی S21 اولترا می تواند تا 100 برابر هم به صورت دیجیتال زوم کند. این تصویری است که این گوشی قدرتمند می تواند به لطف لنزهای با کیفیتی که دارد در اندازه زوم 100 برابری به صورت دیجیتال ثبت کند.

صحنه شماره 2

در این تصویر هم که از طریق پیکسل 6 پرو به ثبت رسیده است قصد داریم روی برج ساعت زوم کنیم تا ببینیم عملکرد سه پرچم دار قدرتمندمان در این صحنه چگونه خواهد بود.

زوم 3 برابری

در اندازه زوم سه برابری، باز هم داستان همانی است که در تصویر شماره 1 دیده بودیم؛ یعنی پیکسل 6 پرو نتوانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد چرا که لنز مخصوص عکاسی سه برابری در اختیار ندارد. در نتیجه کاملا تعیین است که از طریق نرم افزار و با کراپ دیجیتال از طریق دوربین اصلی خود چنین تصویری را به ثبت رساند چون حتی شارپ بودن تصویر هم به لطف نرم افزار است و نه قدرت خود لنز.

گلکسی S21 اولترا اما شارپ ترین تصویر را به ثبت رساند که شاید بتوان گفت بیش از حد هم این شارپ بودن جلب توجه می کند. آیفون 13 پرو مکس در این صحنه توانست بیشترین تعادل را داشته باشد و بهترین تصویر را از همه لحاظ به ثبت برساند که این موضوع جای تعجب هم ندارد. اما باید به این نکته اشاره داشته باشیم که کننده اپل دیگر نمی تواند بیشتر از این روی سوژه ها زوم کند.

زوم 4 برابری

در اندازه زوم 4 برابری، پیکسل 6 پرو به علت داشتن لنز تله فوتو با چنین توانایی توانست یکی از بهترین تصاویر را به ثبت برساند در حالی که دو گوشی دیگر مجبور شدند اندکی از کراپ دیجیتال بهره مند شوند چون لنزی با این اندازه توانایی در اختیار ندارند. در نتیجه تصویری که کننده گوگل ثبت کرد بیشترین تعادل را دارد و به حالت عادی نیز نزدیک تر است.

در طرف مقابل آیفون 13 پرو مکس به نظر می رسد که تمام تلاش خود را می کند تا یک تصویر فقط قابل قبول را به ثبت برساند و به همین علت نتیجه نهایی اندکی نرم به ثبت رسید. این در حالی است که گلکسی S21 اولترا پیروز شد تصویری زیبا و شارپ به ثبت برساند اما می توان گفت به نوعی این جلوه نرم افزاری به درستی اعمال نشده و این موضوع به خوبی در اطراف برج ساعت تاثیر خود را نشان داده است.

زوم 10 برابری

وقتی به زوم 10 برابری می رسیم، انتظار داریم گلکسی S21 اولترا را بدون چون و چرا به عنوان برنده در این بخش داشته باشیم که اینطور هم هست. آیفون 13 پرو مکس را باید کم کم کنار بگذاریم چون این گوشی همینکه در همان اندازه 3 برابری توانست عملکرد خوبی داشته باشد کافی است. چرا که حتی تعیینات روی کاغذ هم نشان می دهد که نباید بیشتر از سه برابر از آن انتظار عملکرد خوب در بزرگ نمایی داشت.

گلکسی S21 اولترا شارپ ترین تصویر را به ثبت رساند اما پیکسل 4 پرو پیروز شد تصویری را ثبت کند که بیشترین شباهت را به حالت طبیعی خود سوژه ها دارد. این تصویر برای لنزهای قدرتمند پرچم داران ما بسیار چالش برانگیز بود و برای ثبت دقیق رنگ ها، لنزها باید کیفیت بسیار زیادی داشتند. اما کننده گوگل به لطف بکارگیری درست از الگوریتم های خود توانست تصویری را ثبت کند که در کل، بیشترین تعادل و کیفیت را دارد. البته که فاصله این گوشی با کننده سامسونگ در این صحنه زیاد نیست و هر دو گوشی پیروز شدند تصویری را ثبت کنند که فوق العاده رضایت بخش است.

صحنه شماره 3

در این تصویر قصد داریم روی روی بالاترین بخش ساختمان قرمز رنگ زوم کنیم تا ببینیم کدام یک از پرچم دارها می توانند به بهترین شکل ممکن، نوشته های روی آن را دقیق و با بیشترین جزئیات ممکن به ثبت برسانند.

زوم 3 برابری

در اندازه زوم 3 برابری می دانیم که چه اتفاقی می افتد. پیکسل 6 پرو از زوم دیجیتال استفاده کرد و با دوربین اصلی خود این تصویر را به ثبت رساند. دو گوشی دیگر با بهره مندی از لنز تله فوتوی خود این این صحنه را عکاسی کردند که در نتیجه گلکسی S21 اولترا توانست بهترین تصویر را با متعادل ترین اندازه نوردهی به ثبت برساند. آیفون 13 پرو مکس هم توانست از لحاظ شارپ بودن، بیشترین نزدیکی را به حالت طبیعی داشته باشد اما نتوانست از لحاظ نوردهی خیلی عملکرد دقیق و متعادل خود را حفظ کند.

زوم 4 برابری

وقتی به زوم 4 برابری می رسیم می بینیم که هر سه گوشی تقریبا تصویری مشابه هم ثبت کردند. یعنی نمی توان به طور دقیق گفت کدام یک حتما تصویر بهتری از دیگری ثبت کرده است. البته اگر بخواهیم خیلی دقیق به این تصاویر نگاه کنیم متوجه می شویم که آیفون تقریبا فرایند نرم کردن تصویر را آغاز کرده است چرا که بیشتر از اندازه 3 برابری نمی تواند زوم کند. در حالی که مقایسه آن با پیکسل 6 پرو و گلکسی S21 اولترا نشان می دهد دوربین دو گوشی دیگر اندکی عملکرد بهتری در ثبت این تصویر داشته است. هرچند در تصویر ثبت شده از طریق گلکسی S21 اولترا اندکی نویز مشاهده می شود و طبیعتا چون لنز تله فوتوی پیکسل 6 پرو به صورت نیتیو از زوم 4 برابری پشتیبانی می کند، بنابراین به نظر می رسد این گوشی توانست بهترین تصویر را به ثبت برساند. البته باز هم باید اشاره داشته باشیم که نمی توان گفت فاصله بین این سه گوشی در ثبت این تصویر چشمگیر بوده است.

زوم 10 برابری

در زوم 10 برابری می بینیم که باز هم شرایط تا حدودی مشابه شرایط قبلی است. آیفون 13 پرو مکس جزئیات گوشه های تصویر را از دست داده است، پیکسل 6 پرو خیلی تصویر روشنی را ثبت کرده و تصویر ثبت شده از طریق گلکسی S21 اولترا هم شارپ ترین و در عین حال پرنویزترین است. به صورت کلی، دو کننده سامسونگ و پیکسل توانستند در ثبت این تصویر عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارند. از قلم نیاندازید تصویری که روبروی تان قرار گرفته است با زوم 10 برابری به ثبت رسیده است.

زوم 15 برابری

حال می رسیم به مقایسه دوربین پیکسل 6 پرو با دو رقیب قدرتمندش در زوم 15 برابری. البته یکی از رقبای قدرتمند این گوشی یعنی آیفون 13 پرو مکس دیگر بیش از این اندازه نمی تواند روی سوژه ها زوم کند در حالی که به نظر می رسد اگر اپل این امکان را در آن قرار می داد، می شد تصاویر نسبتا خوبی به ثبت رساند. با این حال این بیشترین اندازهی است که کننده اپل می تواند به آن دست پیدا کند و می بینیم که تصویر اندکی نرم شده و رنگ ها هم دیگر آن کیفیت و دقت قبل را ندارند.

پیکسل 6 پرو اما توانست یک پله بالاتر از این گوشی قرار بگیرد اما برای حذف نویز، باز هم حساسیت زیادی به خرج داد در نتیجه تصویری که به ثبت رسید اندکی نرم به نظر می رسد. گلکسی S21 اولترا توانست شارپ ترین تصویر را به ثبت برساند که اگرچه پرنویز به نظر می رسد اما بیشترین کیفیت را هم دارد. می توانید این موضوع را روی کیفیت سیم های روی سقف و همچنین خطوط روی موتور کولر مشاهده کنید.

زوم 20 برابری

در مقایسه دوربین در اندازه زوم 20 برابری اگرچه می دانیم برنده کننده کدام شرکت است اما می خواهیم ببینیم پیکسل 6 پرو تا چه اندازه توانست در این بخش خوب ظاهر شود. همانطور که مشاهده می کنید، به نظر می رسد گلکسی S21 اولترا در این اندازه اندکی در نوردهی به مشکل برخورد. چنین رفتاری از دوربین این گوشی در ثبت نمونه های دیگر هم مشاهده شده بود.

اما نکته جالب اینجاست که گلکسی S21 اولترا همچنان تصویر شارپ تری را به ثبت رسانده است در حالی که پیکسل 6 پرو گویا یک نقاشی آب رنگی را بدون جزئیات خاص و بسیار نرم ثبت کرده. البته این موضوع عجیب هم نیست چرا که کننده گوگل بیش از این نمی تواند روی سوژه ها زوم کند.

در آخر هم خالی از لطف نیست اگر نگاهی داشته باشیم به عملکرد گلکسی S21 اولترا در ثبت این تصویر که برای این منظور از تمام توانایی های خود در زمینه زوم استفاده کرد. این تصویر در زوم 100 برابری به ثبت رسیده است که تقریبا باید جزئیات را از دست رفته بدانیم اما حداقل اینکه می توانیم همچنان نوشته را بدون مشکل خاصی بخوانیم خوب است.

تصویر شماره 4

حال قصد داریم در این تصویر به مقایسه دوربین پیکسل 6 پرو با گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس بپردازیم. در اینجا روی ساختمان قرمز رنگ زوم می شود.

زوم 3 برابری

در اندازه زوم 3 برابری، اگرچه انتظار می رفت گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس به علت بهره مندی از لنز مخصوص عملکرد خوبی داشته باشند اما هر دو گوشی نتوانستند به آن اندازهی که باید نوردهی صحیحی داشته باشند (اندکی کمتر از حد انتظار) اما با این حال هر دو تصویر آنقدری شارپ هست که متوجه شوید تصویر قرار است چه چیزی را نشان دهد. پیکسل 6 پرو در نوردهی عملکرد بهتری داشت چرا که از دوربین اصلی و به صورت زوم دیجیتالی برای این منظور استفاده کرد اما همین امر از سویی سبب شد خطوط قرمز رنگ از همین فاصله هم بسیار بد فرم ثبت شوند.

زوم 4 برابری

در اندازه زوم 4 برابری دوربین تله فوتوی پیکسل 6 پرو وارد عمل می شود و به نظر می رسد این بار ورق برگشت. در واقع تصویری که این گوشی به ثبت رساند نه تنها روشن ترین تصویر است بلکه بیشترین اندازه جزئیات را هم در خود دارد. حالا خطوط قرمز رنگ اطراف ساختمان دیگر بد فرم نیستند و به زیبایی ثبت شده اند. اما برای گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس شرایط خیلی خوب پیش نمی رود چرا که باز هم شاهد نوردهی ضعیف و از دست رفتن جزئیات هستیم.

زوم 10 برابری

در اندازه زوم 10 برابری، آیفون 13 پرو مکس تقریبا تمام جزئیات خوب را از دست داد و آن ها را بسیار نرم ثبت کرد. پیکسل 6 پرو همچنان روشن ترین تصاویر را دارد اما به نظر می رسد دیگر بیش از حد نوردهی روی این تصویر اعمال کرده است. اگرچه تصویر به صورت طبیعی اندکی تیره به نظر می رسد اما ظاهرا پیکسل ها به گونه ای طراحی شده اند که اگر اندکی محیط تیره باشد، از تمام توانایی خود برای روشن سازی آن استفاده می کنند. در نتیجه باید بگوییم در این زمینه پیکسل 6 پرو اندکی اغراق آمیز عمل کرد چرا که تصویر با کنتراست پایین ثبت شده و ظاهری دستکاری شده دارد. همچنین در نمایش نقاط روشن هم شارپنس بیش از حد را شاهد هستیم.

در تصویری که گلکسی S21 اولترا به ثبت رسانده نویز دیده می شود اما شارپ ترین و متعادل ترین نمونه را همین گوشی ثبت کرد. تعجبی هم ندارد چرا که کننده سامسونگ در این اندازه زوم، از یک دوربین مخصوص بهره می برد و باید هم بهترین عملکرد را می داشت.

زوم 15 برابری

در این اندازه زوم هیچ گوشی لنز مخصوص ندارد اما آیفون 13 پرو مکس به نهایت توان خود می رسد در حالی که دو گوشی دیگر همچنان امکان زوم بیشتر را هم دارند. تصویری که کننده اپل به ثبت رساند اگرچه نوشته را به خوبی نشان می دهد اما آنقدری نرم و بدون جزئیات است که برای اشتراک گذاری اصلا مناسب و قابل قبول نیست.

در مقایسه با آیفون پیکسل 6 پرو و گلکسی S21 اولترا توانستند به لطف بهره مندی از دوربین قدرتمندتر عملکرد بهتری در زوم 15 برابری داشته باشند و در این بخش تا حد زیادی شانه به شانه هم پیش می فرایند. اگرچه در تصویر ثبت شده از طریق هر دو گوشی اندکی جلوه مصنوعی و نویز هم دیده می شود اما نمی توان یکی را به عنوان برنده انتخاب کرد. البته اگر تصویر روشن تر را ترجیح می دهید، پیکسل 6 پرو و اگر تصویر طبیعی تر را می خواهید، گلکسی S21 اولترا برنده این بخش از مقایسه خواهند بود.

زوم 20 برابری

این جایی است که پیکسل 6 پرو هم به نهایت توان خود می رسد اما گلکسی S21 اولترا تا 5 برابر دیگر (100 برابر) هم می تواند پیش برود. بنابراین انتظار داریم کهکشانی سامسونگ عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد که همینطور هم شد. تصویر ثبت شده از طریق پیکسل 6 پرو نرم تر و با جلوه مصنوعی بیشتر است چرا که پیکسل سعی کرد تا جایی که امکان دارد این تصویر را با شارپنس بیشتری ثبت کند. اما گلکسی S21 اولترا هنوز از نفس نیفتاده و تصویری که ثبت کرده حتی برای اشتراک گذاری هم قابل قبول است.

این تصویر هم با زوم 100 برابری و طبیعتا از طریق گلکسی S21 اولترا ثبت شده است که نشان می دهد کننده سامسونگ در این اندازه هم می تواند یک گوشی فوق العاده قدرتمند باشد. اگر دقت کنید می بینید اگرچه جزئیات از دست رفته است اما با این حال به خوبی می توان خطوط را از هم تشخیص داد و نوشته را به وضوح خواند.

صحنه شماره 5

می رسیم به آخرین تصویر که قرار است در آن، روی مجسمه ای که شاید حتی نتوانید از روی این تصویر آن را مشاهده کنید زوم کنیم. این مجسمه روی یک سنگ سفیدرنگ در کنار بوته های قرمز قرار گرفته است.

زوم 3 برابری

در اندازه زوم 3 برابری دیگر می دانید چه پیش می آید. پیکسل 6 پرو به خاطر استفاده از دوربین اصلی و در نتیجه زوم دیجیتال عملکرد خوبی ندارد چون دوربین تله فوتو هنوز وارد عمل نشده است. گلکسی S21 اولترا شارپ ترین تصویر را ثبت کرد و آیفون 13 پرو مکس هم به نظر می رسد اگرچه تمام جزئیات را به خوبی ثبت نکرده اما تعادل خوبی را ایجاد کرده است.

زوم 4 برابری

در اندازه زوم 4 برابری دوربین تله فوتوی پیکسل 6 پرو وارد عمل می شود تا مقایسه مجذوب کننده تری داشته باشیم. در این حالت تصویری که کننده گوگل ثبت کرده بسیار دلنشین تر و مجذوب کننده تر به نظر می رسد و جزئیات شاخ و برگ درختان هم به خوبی قابل مشاهده است. آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S21 اولترا هم چون مجبور هستند به صورت دیجیتال این تصویر را ثبت کنند نتوانستند عملکردی به خوبی پیکسل داشته باشند اما همچنان تصویر ثبت شده از طریق آن ها قابل قبول و قابل اشتراک گذاری به نظر می رسد.

زوم 10 برابری

در اندازه زوم 10 برابری، آیفون 13 پرو مکس تقریبا می توان گفت عملکرد بسیار بدی داشت. از نوردهی و دقت نمایش رنگ گرفته تا نمایش جزئیات. پیکسل 6 پرو هم شدیدا جزئیات را نرم ثبت کرد تا بلکه بتواند از اندازه نویز بکاهد. بنابراین باید کننده اپل را در رده آخر و با اختلاف نسبتا زیادی پیکسل را بهتر از آن بدانیم.

اما در رده اول، کهکشانی سامسونگ قرار می گیرد که در این اندازه از یک لنز مخصوص هم بهره می برد. البته با این حال باز هم اطراف مجسمه یک سری جلوه های عجیبی را شاهد هستیم که در حالت طبیعی چنین چیزی وجود نداشت. به صورت کلی به نظر می رسد این تصویر برای هر سه گوشی بسیار چالش برانگیز بود؛ حتی چالش برانگیزتر از تصاویری که در ساحل و هنگام غروب به ثبت رسید. شاید علت اصلی این موضوع هم وجود انواع و اقسام رنگ های مختلف در اطراف مجسمه سفید رنگ است که لنز باید در نمایش تمام آن ها بیشترین دقت را داشته باشد.

زوم 15 برابری

وقتی اندازه زوم را به نهایت توان آیفون 13 پرو مکس یعنی 15 برابر می رسانیم می بینیم که پیکسل 6 پرو شرایطی بدتر از قبل پیدا می کند. آیفون 13 پرو مکس را کلا باید خارج از بحث قرار دهیم چون دقیقا شبیه به یک نقاشی، تصویر مورد نظر را به ثبت رساند. گلکسی S21 اولترا هم تقریبا نرم کردن جزئیات را آغاز کرده است و جلوه های مصنوعی را هم به خوبی می توان در تصویر ثبت شده از طریق آن مشاهده کرد. اما با این حال بهترین عملکرد را هم از کننده سامسونگ شاهده هستیم.

در اندازه زوم 20 برابری که نهایت توان پیکسل 6 پرو است، عملکرد این گوشی بسیار بد بود. یعنی جزئیات بسیار نرم به ثبت رسیدند و کیفیت هم اصلا قابل قبول نیست. اما با این حال باز هم می توان متوجه شد چه چیزی در فاصله دور وجود دارد. گلکسی S21 اولترا هم تصویری فوق العاده با نویز ثبت کرد. بنابراین برنده کاملا بستگی به سلیقه شخصی کاربر دارد. یعنی اگر تمایل دارید تصویر ثبت شده طبیعی و با نویز باشد، گلکسی S21 اولترا عملکرد بهتری دارد، اگر تمایل دارید نویز کمتری در تصاویر شما وجود داشته باشد و در عین حال جزئیات بسیار نرم ثبت شوند، پیکسل 6 پرو برنده خواهد بود.

این هم یک نمونه ثبت شده از طریق گلکسی S21 اولترا در اندازه زوم 100 برابری است که اگرچه هیچ جزئیاتی ندارد و تقریبا باید آن را بدون استفاده بدانیم اما حداقل توانست تا جایی که امکان دارد به ما نشان دهد در فاصله ای تا این اندازه دور، چه چیزی قرار گرفته است.

نتیجه

در حالی که آیفون 13 پرو مکس یکی از بهترین گوشی های موجود در زمینه عکاسی و فیلم برداری است اما به نظر می رسد در بخش زوم اصلا آن گوشی ایدئالی که فکر می کردیم نیست. حتی در بررسی های DXOMARK هم گفته شده که اگه این گوشی دوربین زوم بهتری داشت می توانست بهترین گوشی از لحاظ عکاسی باشد اما متاسفانه چنین چیزی را شاهد نیستیم. حال چرا اپل تمایل دارد ویژگی های خوب را کم کم به گوشی هایش اضافه کند موضوعی است که دلایل تعیینی دارد اما در این مطلب قرار نیست به بررسی آن بپردازیم.

پیکسل 6 پرو اما عملکرد فوق العاده خوبی داشت. اگرچه اندازه زوم اپتیکال این گوشی فقط 1 واحد بیشتر از توانایی زوم اپتیکال آیفون 13 پرو مکس است اما در اندازه زوم های بالاتر یعنی 10 و 15 برابر عملکرد این گوشی واقعا بهتر است. تمام این ها در حالی است که گوگل در تبلیغات این گوشی اصلا به توانایی های آن در زمینه زوم اشاره نکرد. با پیکسل 6 پرو می توان تا اندازه زوم 15 برابر در بسیاری از صحنه ها تصویر قابل قبولی داشت اما بیشتر از آن اندکی داستان فرق می کند.

گلکسی S21 اولترا اما تکلیف تعیینی دارد. این گوشی تا 10 برابر یک لنز زوم اپتیکال مخصوص دارد و طبیعتا باید برنده این مقایسه باشد. اندازه زوم دیجیتال این گوشی هم به 100 برابر می رسد که آن را به یکی از بهترین ها در این زمینه تبدیل کرده است. اگرچه در برخی از صحنه ها حتی در اندازه زوم 10 برابر هم یک سری نویز و جلوه های مصنوعی دیده می شود و در برخی صحنه های دیگر نوردهی با مشکل روبرو می شود، اما در مقایسه با سایر گوشی ها، عملکرد کهکشانی سامسونگ بهتر است.

نظر شما در رابطه با مقایسه دوربین پیکسل 6 پرو با دو گوشی گلکسی S21 اولترا و آیفون 13 پرو مکس چیست؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13512

به "مقایسه زوم دوربین گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه زوم دوربین گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرو مکس و پیکسل 6 پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید