مصیبت های تکراری سیستان از سیلی به سیل دیگر

به گزارش کنفرانس هکا، از هفتم اسفند بارندگی هایی در جنوب و شرق کشور شروع شد تا در روستاها و شهرهای استان سیستان و بلوچستان سیل جاری گردد، سیلی که سبب ساز محاصره بعضی روستاها شده است. سیل در سیستان داستان تازه ای نیست. تابستان و زمستان بر این مردمان نجیب و زندگیشان می تازد اما مصیب هایش از سیلی به سیل دیگر تکرار می گردد؛ بدون اصلاح زیرساخت و مدیریت صحیح و کارآمد برای بهره برداری از این موهبت الهی در کم آب ترین منطقه کشور ، تنها هزاران میلیارد خسارت بر جای می گذارد و داغ مرگ عزیز و زندگی های روی آب را بر دل مردمان مظلوم این استان.

مصیبت های تکراری سیستان از سیلی به سیل دیگر

خبرنگاران: رئیس شورای اسلامی بخش باهوکلات در شهرستان دشتیاری گفت: کل شهرستان دشتیاری 184 روستا دارد و در بخش باهوکلات 74 روستا داریم، در این بخش هنوز مسیر 15 روستا مسدود است و هیچ دسترسی وجود ندارد ولی متاسفانه تا این لحظه هیچگونه خدمات امدادرسانی انجام نشده است.

علی بخش شه بخش ادامه داد: در روستاهایی که در مسیر جاده اصلی بودند مردم نجیب با وجود مشکل سیل خودشان را با تراکتور به صندوق های رای رساندند، حق مردم ما این نیست که با این شرایط در در محاصره سیل باشند و به آن ها خدمات رسانی نگردد، آن هم مردمی که در سرمای هوا و در شرایطی که آب در خانه های شان بود به نظام وفادار بودند و آمدند رای دادند.

او اعلام کرد: در بخش باهوکلات یک پدر و پسر دو شبانه روز در رودخانه بالای یک درخت خودشان را نگه داشته بودند، بارها درخواست بالگرد کردیم اما متاسفانه هیچکدام از ارگان ها حاضر نشدند بالگرد بفرستند تا جان این پدر و پسر را نجات را دهند. اهالی دست بکار شدیم تا به یاری یک قایق آن ها را نجات دهیم، آن ناخدا هم وقتی نگرانی و گریه های خانواده این پدر و پسر را دید گفت اگر خودم غرق شوم حتما این ها را نجات می دهم، ناخدا همت کرد و این پدر و پسر را از سیل رودخانه نجات داد و تحویل خانواده شان داد، گفتند مرگ را با چشمان خودمان دیدیم.

او گفت: یک پسر جوان در سیل گرفتار شده بود، سعی کردیم با یک قایق او را نجات دهیم، حدود 70 کیلومتر قایق در بستر رودخانه حرکت کرد تا این پسر را نجات دهد، علی رغم این که این جوان را سوار قایق کردیم اما وقتی به بهداری رساندیم ما جوان را از دست دادیم، او فوت نموده بود. پیکر پسر را با تراکتور جابه جا کردیم و تجویل خانواده اش دادیم. استان های همجوار مانند کرمان و هرمزگان هستند اما حاضر نشدند برای امدادرسانی به مردم نجیب ما حتی یک بالگرد بفرستند تا جان مردم را نجات دهد، تا این لحظه که من با شما صحبت می کنم مسیر دسترسی به روستاها از بین رفته، پل های گِلی ریزش نموده و مردم شرایط سختی را تحمل می نمایند.

رئیس شورای اسلامی بخش باهوکلات اعلام کرد: دیروز یک بالگردی در فراز آسمان بود، وقتی پرسیدیم متوجه شدیم گویا در آن یکی از وزرا با مقامات استانی حضور داشتند، فقط در آسمان یک دور زدند و رفتند، اما متاسفانه حاضر نشدند پایین بیایند و از نزدیک شرایط سیل زده مردمانی که با تراکتور پای صندوق های رای رفتند را ببینند. اهالی و مردم پای کار هستند، اما شرایط طوری هست که برای امدادرسانی احتیاج به بالگرد داریم، طوری که با وجود فروکش کردن آب در بعضی روستاها، حدود 4 یا 5 روز هست که به اهالی آن ها هیچ جیره غذایی نرسیده و هیچ امکاناتی وجود ندارد.

احتمال سیل مجدد در سیستان و بلوچستان

در کنار نیروهای مردمی برای یاری رسانی به مردم سیل زده، نهادهای امدادی هم هستند، اما به نظر می رسد باتوجه به وسعت استان و سیل، احتیاج به امدادرسانی بیشتری باشد تا همه بتوانند از این خدمات بهره ببرند. عبدالباسط وحدتی، معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر شهرستان چابهار به خبرآنلاین می گوید: دو بالگرد در منطقه مستقر هستند تا به روستاهای محاصره شده در آب به وسیله امداد هوایی اقلام مورد احتیاج را برسانند. بعضی روستاها هم که مسیر دسترسی به آن ها باز شده است با استفاده از ماشین امداد رسانی می شوند، مردم هم همکاری می نمایند و به یکسری روستاها امدادرسانی می نمایند.

او ادامه می دهد: تیم های امدادی 5 استان با تجهیزات کامل به ما ملحق شدند، هر کدام در بخش های مختلف مستقر می شوند و تا آخرین لحظه کنار مردم هستند. روزهای اولِ بارنگی مسیر دسترسی به حدود 400 روستا مسدود بود، اما روزهای بعدی که آب فروکش کرد حدود 200 روستا در محاصره آب بودند، در این روزها روستایی که مسیر دسترسی به آن مسدود شده باشد خیلی کم است، شاید حدود 20 الی 30 روستا این شرایط را دارند، آن هم روستاهایی که بیشتر سمت شهرستان دشتیاری، یا بخش باهوکلات هستند همچنان در مسیرهای دسترسی محدودیت وجود دارد.

طی روزهای آینده بارش مجدد باران در منطقه سیستان و بلوچستان پیش بینی می گردد. محسن حیدری به رسانه ها گفته که از صبح سه شنبه تا بعد ظهر چهارشنبه 15 تا 16 اسفندماه، در شهرستان های زرآباد، فنوج، لاشار، قصرقند، نیکشهر، سرباز، راسک، کنارک، چابهار، دشتیاری، رخداد بارش باران، بعضی نقاط رگبار رعد برق و احتمال بارش تگرگ و تندباد لحظه ای به ویژه جنوب غرب استان پیش بینی می گردد.

اگر قبل از شروع بارش مجدد به اهالی این روستاها امدادرسانی نگردد شرایط آن ها در سیل احتمالی چند روز آینده سخت خواهد شد. دراین باره وحدتی به خبرآنلاین می گوید: برای همین تیم های استان های دیگر را وارد شهرستان کردیم تا ستادهای بحران فرعی برای ما درست نمایند، امیدواریم مسئله ای پیش نیاید، نیروهای امدادی ما در بخش هایی که تحت تاثیر بارندگی هست مستقر می شوند تا بارندگی تمام گردد، به احتمال زیاد بالگردها در منطقه بمانند تا شرایط امدادرسانی تعیین گردد.

وزیر کشور: چرا باید حواسمان به سیستان و بلوچستان نباشد

لازم به ذکر است احمد وحیدی نیز در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در چابهار گفت: سیستم یاری رسانی در کشور بسیار عالی است و به شکل سیستماتیک و خودجوش فعالیت خود را شروع می نماید، به طور نمونه در کنار حوزه مدیریت بحران، تیم استانداری و فرمانداری ها شاهد حضور میدانی و جهادی جمعیت هلال احمر، دستگاه های خدمات رسان، نیروهای سپاه، ارتش و مرزبانی هستیم که بلافاصله وارد میدان شدند.

وزیر کشور با بیان اینکه توسعه سدها و بندسارها در جنوب سیستان و بلوچستان برای راهنمایی و نگهداشت آب لازم است و باید به سرعت توسعه یابند، گفت: خسارت هایی که در حوزه کشاورزی، مرغداری، مزارع میگو، راه ها، آب و برق وجود دارد باید به سرعت برطرف شوند تا مردم دغدغه ای در این حوزه ها نداشته باشند.

وحیدی اضافه نمود: بعضی کوشش کردند بگویند مسئولان حواسشان به مردم در جنوب سیستان و بلوچستان نیست که این یک ذهنیت اشتباه بود، چرا که از همان ابتدا تمام هم و غم مسئولان و متولیان امر یاری رسانی و امدادرسانی به سیل زدگان بود.

وی ادامه داد: این منطقه بسیار حاصلخیز بوده و بارش های تندی را در مقاطع مختلف سال دارد که رحمت الهی بوده، باید برنامه ریزی برای مهار و حفظ آب داشته باشیم، البته استاندار سیستان و بلوچستان برنامه های خوبی مبنی بر بندسارها و سدها پیش بینی کردند که بسیار خوب بوده باید توسعه یابند، چرا که بندها، بندسارها و سدها مهم بوده و به آبخیزداری یاری می نماید.

وزیر کشور اظهار کرد: همزمان با توسعه سدها و بندها باید برای راهنمایی آب ها کار کرد که کمترین آسیب را وارد نمایند، این کار باید با سرعت بیشتر و بهتر دنبال گردد.

وی گفت: بعضی از امکانات که در حوزه راه ها پیش بینی شده مانند آبنماها جوابگو نیست و باید اصلاح شوند که در این راستا تیم هایی را برای یاری اعزام خواهیم کرد، بعلاوه باید پل های سریع النصب هم پیش بینی گردد تا با طغیان رودخانه ها مردم گرفتار نشوند.

وزیر کشور ادامه داد: همسطح بودن جاده و دشت یک معضل است باید در حوزه ساخت و سازهای منطقه به این نکته توجه کرد تا مشکل ساز نشوند، علاوه بر آن جاده هایی که تخریب شده باید به سرعت ترمیم شوند تا حوزه راه برای مردم برقرار باشد.

وی اضافه نمود: در حوزه روستایی نیز آن دسته از روستاهایی که احتیاج به بازسازی دارند در قالب طرح نهضت ملی مسکن دیده شوند، بعلاوه در مورد تخلیه آب از خانه ها باید با سرعت کار کرد در هیچ یک از منازل روستایی آب نباشد و آب ها را هر چه سریع تر راهنمایی کنید و منتظر فروکش کردن آن نباشید.

وحیدی توضیح داد: در حوزه برق نیز بعضی ستون ها تخریب شده بودند که با سرعت بالای متولیان مشکل برطرف شد؛ اما باز هم اگر احتیاج به یاری از سایر استان های همجوار است، استاندار سیستان و بلوچستان با سرعت پیگیر گردد تا مسئله ای رخ ندهد. در حوزه آب نیز اگر مشکل کمبود نیرو وجود دارد از سایر استان ها یاری بگیرید تا کار مردم سریعتر حل گردد.

وزیر کشور گفت: یاری رسانی ها به وسیله ستاد اجرایی، هلال احمر، مرزبانی، نیروی دریایی، سپاه، شیلات و سایر حوزه ها در حال اجرا است که جای قدردانی دارد؛ مردم سیستان و بلوچستان قانع و خوب هستند، وظیفه ما ارائه خدمات به آنان است.

وی گفت: در حوزه کشاورزی آن دسته از کشاورزان، مرغداران و مزارع میگویی که دچار خسارت شده اند علاوه بر یاری های مالی، صندوق بیمه کشاورزی هم ورود کند و یاری حال آسیب دیدگان باشند، اگرچه مردم درخواستی ندادند؛ اما وظیفه داریم به آنان خدمت کنیم.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 اسفند 1402 بروزرسانی: 15 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15692

به "مصیبت های تکراری سیستان از سیلی به سیل دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصیبت های تکراری سیستان از سیلی به سیل دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید