ماجراجویی در اعماق کویر، راه گشایی مسیری جدید در ریگ یلان

به گزارش کنفرانس هکا، خبرنگاران، گروه استان ها - اسما محمودی: کویر لوت یکی از بزرگ ترین بیابان های دنیا است که بخش قابل توجهی از این کویر در شمال و شرق استان کرمان قرارگرفته است، کویر هرچند به نظر می رسد تهدیدی برای حیات محسوب می گردد اما افسون آن بسیاری از گردشگران را به سمت خود می کشاند و چهره های به پرده کشیده اش را برای آنان نمایان می نماید.

ماجراجویی در اعماق کویر، راه گشایی مسیری جدید در ریگ یلان

تا 10 سال قبل کمتر گردشگری شناختی از کویر لوت داشت اما حالا بسیاری از این عرصه ها برای گردشگران عادی شناخته شده است و گروه های مختلف جستجو برای کشف نکات مبهم کویر وارد این عرصه می شوند و اطلاعات خود را در این خصوص ثبت می نمایند.

راهی جدید مقابل گردشگران کویر

کشف کلوت های شهداد، گرم ترین نقطه زمین و گودترین بخش از فلات ایران در این منطقه ازجمله اکتشافات دهه اخیر بوده است که نتیجه کوشش های ماجراجویانی است که پنجه در پنجه کویر می اندازند.

به همین دلیل طی روزهای گذشته عده ای کویر نوردان باهدف گشایش راهی جدید در کویر شرق استان کرمان برای نخستین بار اقدام به ورود به عمق کویر از سمت منطقه ریگ یلان در شهرستان فهرج کردند و درنهایت راهی جدید را در این زمینه باز شد.

آیدین صادقی نژاد مقدم، یکی از اعضای این تیم بود که در مصاحبه با مهر گفت: با توجه به اینکه کرمان یکی از استانهای کویری کشور است دارای بیابان و کویرها بکری است که در نوع خود بی نظیر می باشند که پای کمتر انسانی به این مناطق رسیده است.

این کویر نورد اضافه نمود: از جمله این جاذبه های طبیعی می توان به کویر شهداد با بیشترین دمای ثبت شده روی زمین و کلوت های معروفش اشاره نمود و همچنین ریگان با داشتن بزرگ ترین تپه های شنی ایران با خاصیت درمانی یکی دیگر از داشته های منحصربه فرد استان کرمان است اما کمتر کسی به کویر فهرج توجه داشته است، فهرج نیز یکی از شهرستان های استان کرمان است که تپه های شنی و کلوت های زیبایی در خود جا داده است.

وی ادامه داد: ما از شهرستان فهرج وارد کویر لوت شدیم از جنوبی ترین قسمت و بعد از گذر از رودخانه های فصلی به دشت زنگی احمد رسیدیم.

این طبیعت گرد اضافه نمود: پس از طی مسافتی حدود 30 کیلومتر به روستای شاهرخ آباد که روستای متروکه است وارد شدیم این روستا در زمان های قدیم روستای پربرکت و آباد بوده است که هم اکنون خالی از سکنه شده است و پس ازاین روستا به سمت قلعه بلوچ راه افتادیم به میلک یک و دو رسیدیم در کنار میلک دو به آب لوت محل آب خور شترهای بیابان رسیدیم و درنهایت به سمت یلان بزرگ و ریگ یلان که ازنظر ارتفاع سومین تپه شنی در دنیا محسوب می گردد حرکت کردیم.

وی ادامه داد: از نظر ارتفاع اولین یلان در کشور پرو با ارتفاع 1176 متر واقع شده است و دومین یلان در مغولستان با ارتفاع 550 متر و سومین یلان در فهرج با ارتفاع 500 متر از سطح زمین واقع شده است.

صادقی نژاد مقدم گفت: به پای یلان که رسیدیم از حاشیه ریگ یلان از حاشیه غربی سفر را به سمت شمال ادامه دادیم بعد از گذر از باتلاق رود شور به قسمت مرکزی کویر لوت که به چاله مرکزی معروف است وارد شدیم، از شرق به سمت غرب راستا را به لابه لای کلوت ها و پای تپه های ستاره ای ادامه دادیم و از حاشیه تپه های ستاره ای وارد کلوت ها شدیم بعد از گذر کلوت ها به گودترین نقطه کویر لوت ورود کردیم.

وی گفت: ارتفاع این منطقه 106 متر از آب های آزاد است و درنهایت از سمت شمال به جنوب از حاشیه شرقی کلوت به سمت بم حرکت کردیم، بعد از گذر از کلوت های زیبا به منطقه چلیلان رسیدیم، این منطقه مکانی ریگی نسبتاً کوتاه تر به یلان است که از سمت غرب به شرق در تداوم کلوت ها و تا انتهای یلان کشیده شده است و بعد از گذر از چلیلان به دشت کشیت رسیدیم و به سمت جنوب ادامه دادیم تا به کوه های کفوت رسیدیم و ازآنجا وارد بم شدیم.

وی گفت: برنامه راه گشایی راستا با حمایت شورای شهر شهرستان فهرج اجرا شده است و جای تقدیر دارد.

یوحنا احمدزاده از دیگر اعضای این گروه در مصاحبه با مهر می گوید: افسون کویر کسی را که یک بار مسحورش شده باشد رها نخواهد کرد استان کرمان نیز به عنوان پهناورترین استان ایران در دل خود یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های گردشگری را جا داده است.

وی اضافه نمود: قسمت عمدهٔ کویر لوت در این استان واقع شده و این کویر از سمت شمال به نایبند از غرب به بهاباد و شهداد از شرق به نهبندان و از جنوب به بم و فهرج محدودشده که مساحت این منطقه حدود 30 هزار کیلومترمربع است. از جاذبه های گردشگری این کویر می توان به بزرگ ریگ یلان با تپه های بلند شن های روان که در دنیا رتبه سوم را به خود اختصاص داده، با خواص درمانی اثبات شده در سطح شرق لوت به عرض حدوداً 70 کیلومتر و طول 200 کیلومتر و ارتفاع 500 متر از سمت زمین اشاره نمود که این راستا گشایی نیز از همین منطقه آغازشده است.

وی گفت: کویر لوت با داشتن آثار باستانی همچون قلعه بلوچ و میلک 1 و 2 در دشت زنگی احمد اثبات می نماید که یکی از راه های ارتباطی بسیار کهن را در دل دارد که تمام این آثار در راستا ما قرارگرفته بود.

این کویر نورد ادامه داد: دشت زنگی احمد با وسعتی پهناور و پهنه ای پر از سنگ ریزه هایی رنگین که چشم هر بیننده را مجذوب خود می نماید یکی از زیباترین جاذبه های کویر است.

وجود چشمه های آب در عمق کویر

وی اضافه نمود: در قسمت جنوبی لوت و در عمق 50 کیلومتری این کویر بکر و خشک چشمهٔ آبی بنام آب بلوچ نهفته است همچنین، واقع شدن کلوت های بسیار بلند و زیبا که از جنوب لوت به شمال غربی کشیده شده اند و گذر زمان آن چنان زیبا آن ها را صیقل داده است که به اشکالی زیبا مانند ساختار یک شهر بزرگ درآمده اند و همین امر سبب شده است که نام بزرگ ترین شهر کلوخی دنیا را به خود اختصاص دهند.

وی ادامه داد: در مرکز لوت شوره زار و باتلاقی وسیع که دور از باور است وجود دارد و تبخیر آب آن چنان شکل زیبایی به خاک های کف این دشت داده است که خیره نماینده است و به علت شوری زمین و تشکیل بلورهای نمکی در این منطقه بمانند گلوله های برف نمایان شده است.

وی گفت: از دیگر نقاط دیدنی لوت، به تپه های ستاره ای که از بالا همچون ستاره می درخشند می توان اشاره نمود و همچنین دره زبان مار که در شمال لوت و شرق کلوتهای به طول 8 کیلومتر و ارتفاع دیواره های 80 متر چشم هر بیننده رو به خود جذب می نماید.

احمدزاده اضافه نمود: واقع شدن گرم ترین نقطه زمین در دل لوت با درجه 70.5 سانتی گراد یکی از شگفتی های کویر است.

بدون راهنما به کویر وارد نشوید

محمد دنیاشاهی، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان نیز در مصاحبه با مهر گفت: فصل زمستان بهترین فصل برای گردشگری در کویر لوت است و به همین دلیل گروه های مختلف کویر نوردی به این منطقه وارد می شوند.

وی اضافه نمود: توصیه مؤکد ما به این افراد این است که حتماً با هماهنگی با میراث فرهنگی و هلال احمر وارد کویر شوند و تجهیزات مناسب و راهنمای محلی به همراه داشته باشند در غیر این صورت در کویر با مسائلی گرفتار می شوند که خروج از آن ها گاه مرگبار است.

وی ادامه داد: بسیاری از قسمت های کویر برای مردم عادی قابل دسترس است مانند کلوتهای شهداد که راستا آن برای مردم معین شده است.

دنیاشاهی با استقبال از ورود گروه های حرفه ای کویر نوردی گفت: اسرار زیادی در کویر کرمان همچنان نهفته است که باید بامطالعه و تحقیق بیشتر نمایان شوند.

وی در مورد ثبت دنیای کویر لوت نیز اضافه نمود: پرونده این ثبت در حال آنالیز است و بازرسان یونسکو نیز از کویر بازدید نموده اند و امیدواریم به زودی شاهد ثبت این اثر طبیعی در استان کرمان باشیم.

هرچند کویر جذاب و زیباست اما ورود به عرصه های کویری در کرمان می تواند مسائل فراوانی را نیز برای مردم عادی به همراه داشته باشد به همین دلیل راهگشایی های گروه های حرفه ای و حمایت از این گروه ها نقطه آغازی برای توسعه گردشگری در کویر لوت است.

ترکیه: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

مجله دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8911

به "ماجراجویی در اعماق کویر، راه گشایی مسیری جدید در ریگ یلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجراجویی در اعماق کویر، راه گشایی مسیری جدید در ریگ یلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید