لایو اکشن افسانه زلدا چگونه در جدول زمانی سری بازی ها قرار می گیرد؟
به گزارش کنفرانس هکا، در حالی که ساخت فیلم لایو اکشن افسانه زلدا (The Legend of Zelda) پس از موفقیت فیلم سوپر ماریو در 2023 اجتناب ناپذیر بود، سال های اخیر به هواداران زلدا آموخته است که هیچ چیز را بدیهی نگیرند. مدت زمان زیادی بود که اقتباسی از سری زلدا منتشر نشده بود و هیچ تضمینی وجود نداشت که نینتندو به خود بیاید. با این حال، تصمیم برای ساخت یک فیلم از این سری محبوب آن هم پس از گذشت این همه سال، تعدادی سؤال پیچیده را ایجاد می نماید که بارزترین آن ها باید این باشد که این فیلم در کجای جدول زمانی زلدا اتفاق می افتد؟

در حالی که صحبت در خصوص خط زمانی زلدا برای مدت طولانی راهی تضمین شده برای دیوانه کردن خود است، واقعیت این است که این سری پیش زمینه های زمانی زیادی را پوشش می دهد که شامل دنیا، داستان، شخصیت ها و شمایل مختلف می گردد. بنابراین اگر نینتندو نخواهد با این فیلم به عنوان اثری خاص و مستقل رفتار کند و آن را به طور کامل از جدول زمانی سری حذف کند که البته بسیار احتمال دارد، باید آن را حداقل در یک موقعیت تقریبی در بین خطوط زمانی این مقاله قرار داد. با در نظر گرفتن این موضوع، در این مقاله نگاهی به بعضی از نقاط محتمل تر در جدول زمانی زلدا که ممکن است فیلم در آن قرار بگیرد، انداخته و در خصوص مزایا و معایب آن ها بحث خواهیم کرد.
دوره Skyward Sword
در ظاهر، قرار دادن فیلم زلدا در دوره زمانی شمشیر رو به آسمان منطقی ترین تصمیم به نظر می رسد. این دوره از نظر زمانی، مربوط به اولین بازی زلدا در جدول می گردد. این نه تنها به بعضی از اولین روز های هایرول شامل شخصیت ها، مکان ها و نقاط داستانی که بعدها به اصلی ترین عناصر سری تبدیل شدند، اشاره می نماید، بلکه شامل نزدیک ترین مورد به چیزی است که ما به یک داستان عاشقانه واقعی بین لینک و زلدا می شناسیم. از لحاظ تاریخی، استودیو ها معمولا نتوانسته اند در برابر ایجاد یک داستان عاشقانه در فیلم های پرفروش خود مقاومت نمایند.
از طرفی این ممکن است اولین بازی در جدول زمانی زلدا باشد، اما از بسیاری جهات، هنوز بر اساس رویداد های بازی های متعددی که قبل از آن منتشر شده اند، ساخته شده است. هرچند Skyward Sword یکی از برترین و سینمایی ترین داستان های سری زلدا را ارائه می دهد، اما لزوماً نقطه آغاز ایده آلی نیست. علاوه بر این، در حالی که معروفیت Skyward Sword در سال های اخیر بهبود یافته است، این بازی محبوب ترین اثر این سری نیست. به این ترتیب، یک لایو اکشن با موضوع Skyward Sword ممکن است سردرگمی زیادی برای بینندگان ایجاد کند.
دوره زمانی اولین نسخه
37 سال از انتشار نسخه اول افسانه زلدا می گذرد اما خاطرات آن بازی همچنان در فکر بسیاری از هواداران مانده است. این فقط اثری نیست که همه چیز را آغاز کرد بلکه بازی ای محسوب می گردد که مجموعه بار ها و بار ها به یک روش به آن بازگشته است. نسخه اول مجموعه نه تنها با بعضی از نمادین ترین تخیلات، شخصیت ها و لحظات مهم پر شده است، بلکه یک روایت فانتزی ساده قرون وسطایی را ارائه می نماید که ساختن آن آسان است. یک قهرمان، یک شرور، یک شاهزاده خانم و ماموریتی که باید انحام گردد.
هرچند اینکه بگوییم این نسخه اصلی ترین بازی زلدا است، حتی در میان کسانی که با این اثر بزرگ شده اند، به نظر عجیب می آید. به بیان دیگر، اگر فیلم ماریو فقط شامل زیبایی سناسی و شخصیت های بازی اول ماریو می شد، کمی عجیب بود. هدف لایو اکشن زلدا احتمالا داشتن لحن متفاوتی نسبت به اولین نسخه سری است. علاوه بر این، اولین نسخه در واقع در نقطه ای عجیب در جدول زمانی زلدا قرار گرفته است که اگر نینتندو علاقه مند به اقتباس از آن باشد، ساخت دنباله برای آن سخت است.
دوره زمانی The Ocarina of Time
بازی Ocarina of Time که به عنوان یکی از برترین بازی های ساخته شده در تاریخ از زمان عرضه آن در سال 1998 در نظر گرفته می گردد، بدون شک نمادین ترین بازی در کل سری زلدا است. از گانوندورف، معبد زمان و هایرول فیلد گرفته تا اپونا، درخت دکو و…، جنبه های متعددی از این سری وجود دارد که یا در Ocarina of Time معرفی شده اند یا به وسیله آن بازی به گونه ای شایسته اصلاح شده اند.
نکته مهم این است که Ocarina of Time بعلاوه اثری است که جدول زمانی سری را به کابوس زمانی گیج نماینده ای که در نهایت تبدیل شد، تقسیم کرد. احتمالا احمقانه است که فرض کنیم نینتندو قرار است این تعداد عناصر جدول زمانی را در فیلم آینده پیاده کند، اما Ocarina of Time در مرکز ایده آل این تقاطع زمانی وجود دارد. این بازی نماد زلدا است اما به تنهایی به عنوان یک اثر فانتزی قرون وسطایی مجذوب نماینده است و می تواند برای کسانی که کمتر با نکات ظریف این مجموعه آشنا هستند، تاثیرگذار باشد. در هر صورت این نقطه آغاز ایده آلی برای لایو اکشن مورد بحث است. بسیاری از عناصر اصلی Ocarina of Time به خوبی در فرمت فیلم قرار می گیرند و در عین جنبه های مختلف دیگری از این اثر وجود دارد که به اندازه کافی گسترده هستند تا برای بینندگان معمولی مجذوب نماینده به نظر آمده و در عین حال هواداران دو آتیشه را راضی نمایند.
دوره زمانی مدرن
سازندگان برای روایت لایو اکشن زلدا در دوران بازی های Breath of the Wild و Tears of the Kingdom که در واقع حدود پنج تا شش سال را در بر می گیرد، احتیاج دارند که تعدادی از موانع تدارکاتی را پشت سر بگذارند. نه تنها مکان دقیق Breath of the Wild در جدول زمانی زلدا هنوز مورد بحث است و فقط می دانیم که نزدیک به سرانجام است، بلکه دو نسخه تازه از نظر طراحی برای اقتباس با مسائلی روبرو هستند. Tears of the Kingdom قطعا به این نسخه از هایرول جان بیشتری بخشید، اما یک فیلم زلدا که گاهی اوقات شبیه آخرالزمان می گردد، احتمالا آن چیزی نیست که مردم در تمام این سال ها آرزوی آن را داشته اند.
با این حال، Breath of the Wild و Tears of the Kingdom را نمی توان نادیده گرفت. آن ها نه تنها تازهترین بازی های زلدا هستند، بلکه با فاصله ای زیاد، پرفروش ترین بازی های این سری نیز هستند و بازی های آینده این سری نیز احتمالا از آن ها پیروی خواهند کرد. با این حال نمی توان گفت که این ها همان بازی هایی هستند که نینتندو از مردم می خواهد وقتی نام زلدا شنیده می گردد، به آن ها فکر کند. در هر صورت اگر نینتندو به این دو بازی اخیر رجوع کند، تصمیمی کاملا منطقی شمرده می گردد اما شاید نظر هواداران قدیمی بیشتر روی خط زمانی Ocarina of Time باشد.
منبع: Den of Geek
منبع: دیجیکالا مگ