علت سانحه ریلی زاهدان-تهران معین شد

به گزارش کنفرانس هکا، رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن گفت: بررسی اعلام نتایج سوانح ریلی بستگی به نوع و پیچیدگی دارد که از چند ساعت تا نهایتا چند روز به طول می انجامد، اما علت سانحه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده که گزارش آن به وزیر هم ارسال شده است.

علت سانحه ریلی زاهدان-تهران معین شد

به گزارش خبرنگاران، ساعت 16 چهارشنبه هفته گذشته خبر وقوع سانحه ناگوار خارج شدن پنج واگن قطار زاهدان -تهران منتشر شد که در این حادثه بیش از 42 نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند اما با وجود بروز این اتفاق و تاکید مسئولان مختلف، طی روزهای گذشته علت بروز این سانحه از سوی شرکت راه آهن اعلام نشد.

پس از گذشت شش روز از این سانحه، غضنفر فولادی- رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن - درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان-تهران، به خبرنگاران گفت: پس از انجام بررسی های مختلف، علت سانحه تعیین و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم. بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

وی افزود: برخی افراد ناشناس حدود 170 تا 180 پیچ و پابند ریل را در طول حدود 50 تا 60 متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است. به عبارت دیگر می توان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل می شوند و اگر این پیچ ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز گردد، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه می گردد.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل سرقت یا خرابکاری بوده است؟ ادامه داد: ممکن است به هر دلیلی این پیچ ها از ریل باز شده باشد اما ما نمی توانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.

فولادی درباره اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این سانحه وجود دارد؟، گفت: در هر ایستگاه راه آهن راهبان هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتا در وسط یک خط کارنامه هایشان را با یکدیگر به منظور تایید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان راستا بر می گردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت راستا حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهره ها کرده باشند.

وی اظهارکرد: راه دیگری برای بازدید و رصد راستا وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد اما در همه کشورهای دنیا نیز روال همینگونه است و نمی توان طول 12 هزار کیلومتر شبکه ریلی را به صورت متر به متر از روش های آنلاین، تصویری و... رصد کرد.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن گفت: ممکن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یکی از محورها و مناطق بیافتد و برای متر به متر آن نمی توان نگهبان استخدام کرد و تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برمی گردد.

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kalarena.com: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6051

به "علت سانحه ریلی زاهدان-تهران معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت سانحه ریلی زاهدان-تهران معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید