شکست تیم نینجا در ساخت اولین بازی دنیا باز خود؛ چه اتفاقی برای Rise of the Ronin افتاد؟
به گزارش کنفرانس هکا، بازی Rise of the Ronin از استودیوی تیم نینجا (Team Ninja) که با حمایت سونی عرضه شد، کارهای زیادی برای انجام دادن داشت و اگرچه دارای نقاط قوت بسیاری است اما به هیچ وجه نتوانست به انتظارات هواداران به طور کامل پاسخ دهد. این بازی در حال حاضر، دارای امتیاز متاکریتیک 76 است و طبق نظر بسیاری از منتقدان، اگرچه مواردی در بازی نظیر مبارزه و سیستم پیماش از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما در بسیاری از زمینه های کلیدی بازی به میزان ای که انتظار می رود، ایده ال عمل نمی کند.
یکی از آن حوزه های کلیدی، دنیا باز این اثر بوده که محور اصلی گفت وگوهای حول محور بازی در زمان بازاریابی قبل از عرضه آن محسوب می گردد. Rise of the Ronin که به عنوان بزرگ ترین و جاه طلبانه ترین اثر تیم نینجا تا به امروز شناخته می گردد، بازیکنان را در محیطی بزرگ مملو از محتوایی قرار می دهد که می توانید آزادانه آن را کاوش کنید. با این حال، این دنیا باز انتظارات را برآورده ننموده و کاری می نماید بازی تقریبا شبیه اثری به نظر برسد که برای یک دهه منسوخ شده است. این واقعیت که دنیا باز بازی به شیوه ای نه چندان متفاوت از سایر بازی ها و بعضا با مواردی تکراری ساختار یافته است لزوما ضربه بزرگی به پیکره آن نیست، اما محتوایی که دنیا مملو از آن است نیز مانند محتوایی است که به صورت اتوماتیک به وسیله کامپیوتر فراوری شده است.
اگر Rise of the Ronin ده یا چند سال پیش منتشر می شد، احتمالا دنیا باز آن بسیار بهتر از حال حاضر مورد استقبال قرار می گرفت، اما در دنیایی که مخاطبان بازی هایی مانند The Legend of Zelda: Breath of the Wild، رد دد ریدمپشن 2، ویچر 3 و بسیاری دیگر را تجربه نموده اند، تیم نینجا ظاهرا در طراحی دنیا باز بازی خود، تمام گام های مثبتی که در این سبک خاص در طول سال های اخیر برداشته شده، نادیده گرفته است. از نظر فنی نیز دنیا بازی بی نقص نیست و از جمعیت کم حتی در مکان هایی که روی کاغذ باید بسیار شلوغ باشند تا هوش مصنوعی نه چندان خوب NPCها، دنیا بازی مرده به نظر می رسد.
در این میان اگرچه دنیای باز Rise of the Ronin بزرگترین عنصری است که با آن خود را از بازی های قبلی تیم نینجا متمایز می نماید، اما این تنها عنصر نیست. یکی دیگر از تفاوت های برجسته این واقعیت است که این بازی از ابتدا به عنوان یک اثر روایت محور معرفی گردید. بازی با مکانیک انتخاب و پیامد گرفته تا محیطی که حداقل روی کاغذ باید مجذوب نماینده باشد، خود را به عنوان یک بازی ا تمرکز بیشتر بر داستان نسبت به بازی هایی مانند Nioh یا Wo Long معرفی می نماید. هرچند این یکی دیگر از جنبه هایی است که بازی در خصوص آن به قول خود عمل نمی نماید.
شایان ذکر است که بازی به ندرت شما را با صحنه های کوتاه یا لحظات سینمایی روبرو می نماید که شما را غرق در داستان کند. شخصیت هایی که در طول سفر خود با آن ها دیدار می کنید، تقریبا هرگز نمی توانند اثری معنادار بر جای بگذارند. از بی اهمیت ترین مکالمه ها گرفته تا محوری ترین پیچش های روایی، بازی اغلب به واسطه نویسندگی و صداگذاری های ضعیف ناامیدنماینده ظاهره می گردد. همه این مسائل با هم ترکیب می شوند تا اثری را بسازند که به مقدار کافی کاری نمی نماید تا شما به دنیای آن، درگیری ها یا هر یک از شخصیت هایش اهمیت دهید. این موضوع در بازی های قبلی تیم نینجا نگران نماینده نبوده است اما Rise of the Ronin به طور خاص طراحی شده بود تا اثری باشد که در آن داستان قرار بود اهمیت زیادی داشته باشد. بنابراین این واقعیت که بازی در این زمینه دچار لغزش می گردد. قطعا ناامید نماینده است.
البته همانطور که اغلب در خصوص بازی های اوریجینال در صنعت بازی ها اتفاق می افتد، نقص های Rise of the Ronin تنها چیزی نیست که باعث استقبال نه چندان خوب از بازی بلافاصله پس از عرضه آن شده است. موارد مربوط به توسعه و انتشار آن نیز نقش خاص خود را در این ماجرا داشته اند. به عنوان مثال، این واقعیت را در نظر بگیرید که این بازی به عنوان یک بازی از سونی به طور انحصاری برای پلی استیشن 5 منتشر شده است. اینگونه بازی ها معمولا با سطح معینی از انتظارات همراه می شوند و Rise of the Ronin چه از نظر روایت، چه از لحاظ گرافیک یا حتی کیفیت کلی به نتیجه ای که از یک اثر انحصاری انتظار می رود، دست پیدا نمی نماید. از طرفی سونی تا سال آینده اثر انحصاری نوی از آی پی های خود منتشر نخواهد کرد و این بدان معناست که انتظارات از Rise of the Ronin بیشتر از قبل بوده است.
به راحتی می توان درک کرد که چرا بازی با انتظارات بالاتری همراه بوده است. تیم نینجا با پشتیبانی تیم XDev از پلی استیشن این بازی را فراوری نموده است. در واقع این بازی نزدیک به یک دهه است که در حال توسعه است و کار روی فراوری آن از سال 2015 شروع شده است. با توجه به همه این ها، نمی توان هواداران را به خاطر داشتن توقعاتی بسیار بالاتر از آنچه بازی در نهایت ارائه نموده است، سرزنش کنید، حتی اگر محصول نهایی دارای بخش های درخشانی باشد. از طرفی شکست بازی زمانی باعث ناامیدی بیشتری می گردد که به این واقعیت توجه کنیم که یک آی پی نو است زیرا ما معمولا می خواهیم توسعه دهندگان در پی گذر از استانداردها باشند و چیز های نوی را امتحان نمایند.
در خاتمه، آیا می توان گفت که Rise of the Ronin یک اتفاق مثبت برای تیم نینجا و سونی خواهد بود؟ در پاسخ لازم به ذکر است که با وجود مسائل زیادی که دارد، شانس خوبی برای این موضوع وجود دارد. تیم نینجا سابقه ارائه پشتیبانی طولانی مدت و قوی پس از عرضه برای بازی های خود را دارد، بنابراین این احتمال می رود که Rise of the Ronin در ادامه بهبود یابد. در همین حال، از منظر تجاری، اگر بازی پیروز به فروش خوبی گردد، تعجب نخواهیم کرد. کوئی تکمو در ابتدای عرضه بازی بیان نموده که انتظار فروش مادام العمر بیش از 5 میلیون نسخه را برای Rise of Ronin دارد و ا پشتیبانی خوب پس از عرضه، بازی ممکن است به خوبی از این نقطه عطف عبور کند. به هر حال Days Gone، با وجود استقبال نه چندان گرم منتقدان، توانست بیش از 7 میلیون نسخه بفروشد.
در هر صورت Rise of the Ronin قطعا به کیفیتی که از یک استودیوی سازنده آثاری نظیر نینجا گایدن و Nioh انتظار داریم، دست نمی یابد و تنها باید امیدوار باشیم که تیم نینجا به بهبود بازی در آینده بپردازد و آن را به شرایط ایده آلی برساند. گزینه دیگر استودیو برای بهبود معروفیت و اعتبار خود، ارائه بسته الحاقی باکیفیت، ساخت دنباله یا حتی یک اثر دنیا باز نو است.
بازی Rise of the Ronin در حال حاضر برای پلی استیشن 5 در دسترس است.
منبع: Gamingbolt
منبع: دیجیکالا مگ