شفاف سازی درباره لغو ویزای گروهی روسیه و ایران

به گزارش کنفرانس هکا، نماینده وزارت توسعه مالی روسیه در ایران هر گونه مشکل در اجرای لغو ویزای سفرهای گروهی بین ایران و روسیه را رد کرد. بعلاوه، مقام دیگر این وزارتخانه از تمدید و جاری بودن توافق نامه لغو ویزا گروهی بین دو کشور در سال 2024 اطلاع داد.

شفاف سازی درباره لغو ویزای گروهی روسیه و ایران

به گزارش خبرنگاران، یاکوب بلکین نماینده وزارت توسعه مالی روسیه در ایران (نهاد هماهنگ نماینده در حوزه توسعه روابط جهانگردی و طرح لغو ویزا بین روسیه و ایران) در پی گزارش تعدادی از آژانس های جهانگردی در روسیه و ایران، درباره بروز مشکل در اجرای لغو ویزا گروهی روسیه برای ایرانیان و پس از آنالیز ماجرا، در گفت وگو با ایسنا شرح داد: در این باره مسئله ای از جانب روسیه وجود ندارد. مکانیزم لغو ویزا گروهی بین دو کشور در ماه آگوست 2023 به اجرا گذاشته شد و نخستین گروه (نمایندگان آژانس های دولتی و خصوصی) از ایران در ماه سپتامبر بدون ویزا به روسیه سفر کرد و متقابل، هیأتی از وزارت توسعه مالی روسیه به همراه نمایندگان چند آژانس جهانگردی به استان مازندران سفر کردند. این سفرها نخستین تبادل جهانگردی بدون ویزا بین ایران و روسیه بود.

او اضافه نمود: البته در ابتدای تنظیم مکانیزم تبادل جهانگردان گروهی بدون ویزا، مسائل ریز پیش آمد، از جمله اینکه پلیس مهاجرت در ایران و روسیه از این مکانیزم آگاه نبود. پس از برگزاری چند جلسه با نمایندگان پلیس مهاجرت، وزارت جهانگردی ایران و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی (نهاد هماهنگ نماینده سفرهای گروهی بدون ویزا بین دو کشور) این مشکل حل شد و از آن موقع تا انتها سال 2023، پنج گروه با تعداد حدودا 100 نفر از روسیه بدون ویزا به ایران سفر کردند.

بلکین در پاسخ به این پرسش که آیا این پنج گروه، آژانس های جهانگردی دولتی روسیه بودند، یا جهانگردان معمولی را هم شامل می شدند؟ گفت: این گروه ها هیچ ارتباطی به بخش دولتی نداشتند و همگی مسافر و جهانگرد بودند، حتی یک تور آشناسازی برای حدود 30 مدیر آژانس جهانگردی روسیه در ایران اجرا شد. این گروه، دولتی نبود و برنامه سفر آنها کاملا خصوصی تنظیم شده بود.

او اظهار کرد: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، که نهاد هماهنگ نماینده سفرهای گروهی بدون ویزا بین ایران و روسیه است، تا کنون درباره ایجاد وقفه و یا تأخیر زمانی در تأیید مدارک مسافرتی جهانگردان برای سفر بدون ویزا به ما گزارشی نداده است.

نماینده وزارت توسعه مالی روسیه در ایران با اشاره به روال کار این سفرها، گفت: فرایند جمع آوری مدارک و تأییدیه لیست مسافران حدود سه چهار روز کاری طول می کشد. پس از این مرحله، اطلاعات مسافران در اختیار پلیس مهاجرت قرار می گیرد. این فرایند با روال عادی، حدود یک هفته طول می کشد و اگر تا کنون تأخیری پیش آمده، به علت مطابقت نداشتن مدارک و اطلاعات مسافر با پاسپورت و یا اسکن نادرست پاسپورت بوده است.

بلکین اضافه نمود: با توجه به پیگیری و حل مسائل در گذشته، اظهارات تازه این شرکت ها و آژانس ها درباره وجود مسائل در اجرای طرح لغو ویزا گروهی ایران و روسیه، باعث ابهام و تعجب شد. بنابراین موضوع را از مسئولان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ایران پیگیری کردیم، که طبق اظهارات تازه آنها، از زمان اجرای مکانیزم لغو ویزا بین دو کشور (از ماه سپتامبر/ مهر و در حدود 6 ماه گذشته)، شرکت ها در ایران درخواستی برای تور خروجی گروهی بدون ویزا به روسیه نداشته اند. آنها تعجب می نمایند چرا شرکت های ایرانی از این امکان استفاده نمی نمایند. احتمالا یکی از عوامل، سوابق عدم رعایت قوانین مهاجرتی فدراسیون روسیه و کوشش برای عبور غیرقانونی از مرز کشورهای همسایه به وسیله مسافران بوده است.

او تاکید نمود: طبق توافقی که بین ایران و روسیه شده است، هر تعداد نفری که با آژانس جهانگردی، گروهی و بدون ویزا به دو کشور سفر نمایند، به همان تعداد هم باید به کشور خود برگردند. شرکت هایی که در این باره شفاف هستند و به درستی در جهانگردی کار می نمایند، نباید از اجرای این مکانیزم نگران باشند، چون این مکانیزم ساده و شفاف است.

نماینده وزارت توسعه مالی در ایران اعلام کرد: ما امیدواریم با انتها زمستان و شروع فصل سفر در بهار و تابستان، درخواست ها برای سفر به دو کشور افزایش یابد.

نیکیتا کاندراتیف رئیس دپارتمان همکاری چندجانبه و پروژه های ویژه در وزارت توسعه مالی روسیه نیز درباره اعتبار توافق نامه لغو ویزا به ایسنا گفت: این توافق نامه به مدت نامحدود، منعقد شده است و در صورت عدم اطلاع رسانی کتبی یک طرف به طرف مقابل، سال به سال تمدید می گردد. بنابراین، توافق نامه لغو ویزا گروهی بین ایران و روسیه در سال 2024 جاری است. لیست آژانس های مورد تأیید برای سال های 2023-2024 همچنان برای سال 2024 معتبر است.

رئیس دپارتمان همکاری چندجانبه و پروژه های ویژه در وزارت توسعه مالی روسیه اضافه نمود: دو طرف، لیست آژانس های مورد تایید سال های 2024-2025 را برای تبادل جهانگرد بدون ویزا رد و بدل نموده اند و به زودی این لیست ابلاغ می گردد.

براساس موافقت نامه ایران و روسیه که از اواخر تابستان 2023 به اجرا گذاشته شده است، شهروندان دو کشور می توانند بدون ویزا برای اهداف جهانگردی در گروه هایی از 5 تا 50 نفر و به وسیله آژانس های جهانگردی مورد تأیید، برای یک دوره حداکثر 15 روزه از کشورهای یکدیگر تماشا نمایند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 9 اسفند 1402 بروزرسانی: 9 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15527

به "شفاف سازی درباره لغو ویزای گروهی روسیه و ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفاف سازی درباره لغو ویزای گروهی روسیه و ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید