شاهکاری در قلب سنندج

به گزارش کنفرانس هکا، مسجد دارالاحسان یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی در استان کردستان است که هنر معماری و تزئینات آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

شاهکاری در قلب سنندج

خبرنگاران: گردشگرانی که به تاریخ و فرهنگ علاقمند هستند در سفر نوروزی خود به مقاصد مختلف کشور از مساجد تاریخی بازدید می نمایند. مساجد تاریخی مجموعه هایی زیبا از هنر ایرانی و اسلامی هستند.مسجد جامع سنندج یا همان مسجد دارالاحسان یکی از با شکوه ترین بناهای اسلامی استان کردستان است که در قلب شهر سنندج و در بافت تاریخی آن احداث شده است.

این مسجد تاریخی، یکی از نمونه های برجسته معماری دوره قاجار است که دستور ساخت آن به وسیله حاکم وقت سنندج صادر شده است. این مسجد در ضلع شمالی خیابان امام سنندج واقع شده است.

شهر سنندج از دوران صفویه یکی از مراکز با اهمیت فرهنگی و سیاسی کشور بوده است. از این رو آثار قابل توجی از آن دوران در این شهر به جای مانده است. آثاری همانند قلعه سنه. با توجه به متون تاریخی بر جای مانده، در دوره صفویه نیز در این مکان مسجدی وجود داشته است. مسجدی که در دوره قاجار و زمان حکومت فتحعلی شاه، تقریبا چیزی از آن به جز دو مناره اش باقی نمانده بود. طبق نظر بعضی صاحب نظران، این مسجد درست بر روی بقایای مسجد قبلی بنا شده است و حتی دو مناره اش دقیقا در همان مکان دو مناره قبلی منطبق هستند.

این مسجد به وسیله حاکم وقت سنندج در آن موقع یعنی فردی به نام امان الله خان اردلان و با نظارت مستقیم فتحعلیشاه قاجار ساخته شده است. بر اساس کتیبه های یافت شده در این محل، تاریخ ساخت مسجد بین سال های 1226 تا 1232 هجری قمری می باشد.

این مسجد در بافت تاریخی شهر و در نزدیکی آثار ارزشمند دیگری همانند بازار تاریخی سنندج و دژ سنندج واقع شده است. به نظر می رسد که قبل از ساخت مسجد در آن دوران، مطالعات مکانیابی خوبی اجرا شده است، چرا که این مسجد در مکان بلندتری نسبت باقی بافت شهر قرار گرفته است و گلدسته های آن تقریبا از تمام نقاط شهر پیداست.

مسجد دارالاحسان یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی در استان کردستان است که هنر معماری و تزئینات آن اهمیت بسیار زیادی دارد. از ویژگی های شاخص ساخت این مسجد، استفاده کردن از برترین مصالح ساختمانی در ساخت آن و تزئیناتی زیبا همانند کاشی کاری های برجسته آن است که علاوه بر نقش تزئینی، نقش عایق رطوبت را نیز ایفا می نمایند. این مسجد از جمله مسجدهای دو ایوانی کشور است. یکی از این ایوان ها رو به شرق و دیگری رو به قبله ساخته شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 28 اسفند 1402 بروزرسانی: 28 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16141

به "شاهکاری در قلب سنندج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهکاری در قلب سنندج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید