رهاورد آموزش آنلاین؛ محرومیت دانش آموزان و افت کیفیت تحصیلی

به گزارش کنفرانس هکا، تهران (پانا) - کارشناس نظام آموزشی معتقد است که آموزش آنلاین با مسائل جدی روبرو شده که محرومیت دانش آموزان از تحصیل و افت کیفیت تحصیلی آنها به ویژه در مدارس دولتی از مهمترین آنها بوده است.

رهاورد آموزش آنلاین؛ محرومیت دانش آموزان و افت کیفیت تحصیلی

به گزارش ایرنا، مدارس و مراکز آموزشی از ابتدای اسفند ماه سال 98 به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش دانش آموزان براساس اطلس یادگیری به صورت مجازی در بستر شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته های یادگیری تداوم یافت.

تجربه حدود 2 سال از تعطیلی مدارس و آموزش مجازی دانش آموزان نشان داد که هیچ یک از این روش ها نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود. در واقع از نظر مسئولان و کارشناسان آموزشی، آموزش از راه دور در برخی دانش آموزان علاوه بر افت تحصیلی، مسائل جسمی، روانی و عاطفی بسیاری ایجاد کرده است بنابراین بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.

در واقع وزارت آموزش و پرورش پس از توسعه واکسیناسیون عمومی و کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا آموزش حضوری و بازگشایی مدارس با حفظ سلامت دانش آموزان را در اولویت قرار داد.

آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الگویی را به عنوان نقشه راه برای بازگشایی ایمن و تدریجی مدارس طراحی کردند که بر این اساس مدارس در منطقه ها روستایی و عشایر فعالیت خود را از ابتدای مهرماه 1400 به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز کردند.

همچنین بازگشایی مدارس برای دانش آموزان متوسطه دوم در 15 آبان ماه و برای دانش آموزان ابتدایی و متوسطه اول در یکم آذرماه 1400 مشخص شد.

وزارت آموزش و پرورش نیز گفت که براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی مدارس باید در مکان های پرخطر و به صورت منطقه ای باشد اما نمی توان به طور کلی مدارس را تعطیل کرد همچنین نباید مردم با شایعات و تصمیمات اشتباه در این زمینه سرگردان شوند.

مجید حسینی درباره مسائل آموزش آنلاین، خطرات، آسیب ها و راهکارهای آن اینگونه توضیح داد و گفت: مساله آموزش آنلاین و غیرحضوری در واقع به نوعی ایجاد نابرابری و ناعدالتی در نظام آموزشی است به طوری که سه میلیون و 500 هزار دانش آموز در شبکه شاد حضور ندارند و بخش اصلی این موضوعات به دلیل نداشتن اینترنت، گوشی تلفن همراه و تبلت بود که متاسفانه این افراد از آموزش محروم شدند.

وی گفت: در صورتی که اگر در این مدت آموزش حضوری بود بسیاری از این دانش آموزان از درس محروم نمی شدند. این دانش آموزان فقط در مدارس منطقه ها محروم و دورافتاده نیستند و در برخی شهرهای بزرگ نیز دانش آموزانی به خاطر نداشتن این امکانات از درس محروم شده اند.

حسینی گفت: در واقع مساله اصلی آموزش غیرحضوری همان ایجاد نابرابری در نظام آموزشی است که آموزش آنلاین به این موضوع اضافه نمود و چون امکان دسترسی کاهش پیدا کرد، حجم زیادی از محصلان از حداقل ها محروم شدند.

کارشناس نظام آموزشی ادامه داد: مساله دوم در مناسب نبودن آموزش آنلاین، کیفیت تحصیل در مدارس دولتی و غیردولتی است زیرا در مدارس دولتی که 54 درصد دانش آموزان در این مدارس مشغول تحصیل هستند، افت کیفیت تحصیلی و ساعت تحصیلی را به همراه داشت.

وی گفت: در بسیاری از مدارس فقط 2 تا 4 ساعت حضور دانش آموزان در مدارس امکانپذیر بود و نابرابری در مدارس تقویت شد و مدارس دولتی با سرعت پایین اینترنت و نرم افزار در سطح پایین ترین، بیشترین افت تحصیلی را شاهد بودند.

این کارشناس نظام آموزشی ادامه داد: افت کیفیت به دلیل عدم رابطه دانش آموزان با معلم اضافه نموده شد همچنین در مدارس دولتی نرم افزارهای بی کیفیت شاد در برابر نرم افزارهای خارجی در مدارس غیرانتفاعی استفاده شد و باعث شد تا افت کیفیت تحصیلی در مدارس دولتی بیشتر مشاهده شود.

وی تاکید کرد: این در حالی است که در مدارس غیرانتفاعی به خاطر استفاده از نرم افزارهای بهتر آموزشی، سرعت افت تحصیلی در این مدارس نسبت به مدارس دولتی پایین تر باشد.

آموزش آنلاین به ضرر عدالت آموزشی و کیفیت در نظام آموزشی تمام شد

حسینی اضافه نمود: آموزش آنلاین به ضرر عدالت آموزشی و کیفیت در نظام آموزشی تمام شد و سیستم آموزشی تلاشی برای جبران عدالت آموزشی نکرد که نتیجه آن محروم شدن سه میلیون و 500 هزار دانش آموز از تحصیل بود و تلاشی نشد تا این افراد دوباره وارد شاد شوند.

وی راهکار بلندمدت این موضوع را اینگونه توضیح داد و گفت: در صورتی که پروتکل های گام به گام برای حضور دانش آموزان به صورت نوبتی و با تعداد کمتر اجرا شود به طور یقین بهتر به سمت حضوری شدن مدارس پیش خواهیم رفت.

این کارشناس نظام آموزشی معتقد است که در بلندمدت نمی توان آموزش آنلاین را ادامه داد زیرا کیفیت آموزش بسیار پایین خواهد آمد و چون موج های کرونا احتمال شیوع آنها وجود دارد هیچ تلاشی از سوی مسئولان برای حضوری شدن مدارس انجام نمی شود.

وی گفت: یکی از مسائلی که در عرصه آموزش در کشور وجود دارد این است که با وجود همه این مسائل اما مسئولان دنبال باز شدن مدرسه نیستند و معتقدیم باید به صورت گام به گام به صورت حضوری شدن پیش برویم تا مهرماه 1401 مدارس حضوری شود.

حسینی راهکار کوتاه مدت این مساله را اینگونه گفت و اضافه نمود: نهادهای مسئول به ویژه بنیاد مستضعفان، کمیته امداد و بهزیستی برای آموزش مجازی می توانند همکاری جدی داشته باشند تا مشکل این سه میلیون و 500 هزار دانش آموز برای اتصال به اینترنت و خرید گوشی تلفن همراه و تبلت به صورت رایگان را حل کنند و اگر این افراد هم به شبکه شاد برگردند رفع فقر آموزشی را شاهد خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13622

به "رهاورد آموزش آنلاین؛ محرومیت دانش آموزان و افت کیفیت تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهاورد آموزش آنلاین؛ محرومیت دانش آموزان و افت کیفیت تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید