رستاخیز اکران دو و سه ندارد، رفتار پدرانه در سینما گم شده است
به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، در برنامه سینما نوستالژی فرهنگسرای اندیشه که عصر روز گذشته دوشنبه 9 شهریور ماه جلسه نقد و آنالیز فیلم سینمایی کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش با حضور این کارگردان، هارون یشایایی تهیه کننده فیلم و محمود کلاری فیلمبردار در این فرهنگسرا برگزار گردید.مژده لواسانی اجرای مراسم را برعده داشت.

هارون یشایایی تهیه کننده فیلم کیمیا در نشست نقد و آنالیز این اثر با بیان این که هر فیلمی شناسنامه کارگردانش است، مطرح کرد: کیمیا شناسنامه احمدرضا درویش است و این فیلم هم قابلیت هایی است که درویش داشته و توانسته است بروز بدهد.
خسرو شکیبایی در فیلم کیمیا با دستی واقعا شکسته بازی کرد
وی ادامه داد: در ابتدای فیلمبرداری این اثر در آبادان، در یکی از پلان ها مرحوم خسروشکیبایی از موتور افتاد و دستش شکست و در آبادان دستش را گچ گرفتند و گفتند تا 3 هفته نباید باز گردد. این اتفاق و متوقف شدن فیلمبرداری اثر تا 3 هفته باعث می شد فرایند کار از فرم خود خارج گردد و عوامل از هم دور شوند. خسرو شکیبایی این مساله را به سادگی حل کرد و احمدرضا درویش هم با سعه صدر آن را پذیرفت. زنده یاد شکیبایی گفت چطور است که در طول فیلم دست من شکسته باشد و با همین شرایط بازی کنم؟ و می بینید که خسرو شکیبایی در تمام فیلم کیمیا با دستی که واقعا شکسته است بازی می نماید.
جنجال ها اجازه نمی دهد ظرفیت های سینمایمان را ببینیم
احمدرضا درویش کارگردان سینما نیز با بیان این که در 3 فیلم با زنده یاد خسرو شکیبایی همکاری داشته است، مطرح کرد: درباره خسرو شکیبایی حرف برای گفتن بسیار دارم و خاطراتی که از این 3 فیلم به ویژه فیلم کیمیا با مرحوم شکیبایی دارم برایم بسیار ارزشمند است.
وی همچنین گفت: هارون یشایایی سهم مهمی در شکل گیری سینمای ایران دارند و تهیه کنندگی فیلم های ماندگار سینمای ایران را بر عهده داشته است. این ها بخش های مهمی است که متاسفانه به دلیل جنجال هایی که در حوزه فرهنگ و هنر گرفتارش هستیم، باعث شده است ظرفیت هایی که ضروری است در حوزه فرهنگ شکل بگیرد تا فراوریات خوبی داشته باشیم، کمتر دیده گردد.
درویش با بیان این که تلاش، تلاش و جدیت امثال یشایایی بوده است که باعث شده فیلم های مطرح ساخته و نمایش داده گردد، شرح داد: متاسفانه چنین توجهی امروز در سینمای ایران کم شده است. 22 سال پیش و در شرایط شوریدگی و بی قراری های آن دوران برای ساخت کیمیا دعوت شدم. ایشان علاقه مند بودند اثر در مورد جنگ و دفاع مقدس داشته باشند. فیلم ابتدا طرح خامی بود که از سوی هارون یشایایی مطرح شد و رفته رفته به یاری دیگر همکاران فیلمنامه آن شکل گرفت و قوام پیدا کرد. روح زندگی و واقع نگری و نگاه انسان معاصر ایرانی درگیر جنگ در این طرح و فیلم وجود داشت. فیلمنامه را می نوشتم و یشایایی و سید محمد بهشتی که آن موقع رییس بنیاد فارابی بود و همچنین همکاران دیگر درباره آن نظر می دادند.
وی بیان نمود: هارون یشایایی سال ها است که دیگر فیلم تهیه ننموده است، سوال این است که چرا از چنین ظرفیت هایی استفاده نمی گردد و سینمای ایران بی بهره است.
تهیه کننده حرفه ای در سینمای ایران کم است
محمود کلاری فیلمبردار سینمای ایران که فیلمبرداری کیمیا را بر عهده داشت، در ادامه این نشست گفت: اگر بخواهیم در سینمای ایران تهیه کنندگانی را نام ببریم که دارای ویژگی های صحیح تهیه کنندگی فیلم باشند، تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمی نماید.
کیمیا نخستین اثری بود که جنبه های انسانی جنگ را نمایش داد
کلاری با تاکید بر این که کیمیا پیش از فیلمبرداری و جنبه های فنی و تکنیکی به عنوان یک فیلم قابل اهمیت است، مطرح کرد: کیمیا در تاریخ فیلمسازی در ایران و دوران پس از انقلاب اسلامی، اثر شاخص و قابل اعتنایی است. در آن روزگار، فیلم هایی که درباره جنگ ساخته می شد، عمدتا فیلم هایی بودند که به یک نوع قهرمانی ها، از خود گذشتگی ها و ایثارها و فداکاری های رزمندگان ما اشاره داشتند و در صحنه جنگ به جنگ تحمیلی می پرداختند و کمتر فیلمی بود که جنبه های انسانی برآمده از گرفتاری ها و مصائب برآمده از جنگ را در حاشیه انسان های برآمده از جنگ به تصویر بکشد. فیلم از این نظر یک اثر استثنایی در دوران خود است.
این فیلمبردار اظهار داشت: فیلم کیمیا در دوران خود در تمام جهان مورد استقبال نهاده شد، به خاطر دارم در آن موقع با احمدرضا درویش در مونترال و همان فستیوالی که به تازگی فیلم محمد رسول الله (ص) در آن به نمایش در آمده است؛ حضور داشتیم و فیلم کیمیا را به نمایش گذاشته بودیم و در آن دوران مورد توجه و استقبال نهاده شد.
سینمای ایران پدر ندارد
احمدرضا درویش نیز تاکید نمود: یک گوهر گمشده در سینمای ایران داریم که باید پیدایش کنیم و ببینیم این گوهر چرا گم شده است. فیلمسازی پدر لازم دارد. سینمای ایران پدر ندارد و مشکل این همه وارونگی و خواب آشفته سینمای ایران، این است که کسی نیست که مسائل را مطرح کند، نوازشی کند، زخم ها را التیام دهد و به مدارا توصیه کند و این روحیه پدرانه در سینما وجود ندارد. در یک فیلم نیز تهیه کننده نقش پدر مجموعه را دارد و این خیلی مهم است.
وی با اشاره به فیلمبرداری یکی از پلان های اثر، مطرح کرد: در فیلم کیمیا پلانی داریم که نزدیک به 3 دقیقه و 50 ثانیه است. در آن دوران برداشتن دوربین از روی سه پایه جسارت و جرات خاصی می خواست و مثل الان مرسوم نبود. برای ضبط این پلان حدودا 4 دقیقه ای نیز که قرار بود در فضای جبهه باشد، تصمیم گرفتیم مانند گزارشگری که از ماشینی در جنگ پیاده می گردد و آغاز به فیلمبرداری می نماید، بدون کات و دوربین روی دست این صحنه را ضبط کنیم.
درویش ادامه داد: این موضوع را با پروانه پرتو مدیر فراوری اثر در میان گذاشتیم. به دلیل این که در این پلان انفجارهای زیادی وجود داشت، مجبور بودیم یک بار آن را فیلمبرداری کنیم و در صورت به وجود آمدن مسئله ای در فیلمبرداری اثر، باید آن را یک روز دیگر تکرار می کردیم که هزینه زیادی را به تهیه کننده و عوامل تحمیل می کرد.
محمود کلاری نیز با بیان این که خاطره فیلمبرداری صحنه جنگ در کیمیا از اتفاقات عجیب سینمای ایران بود، مطرح کرد: این اتفاق با توجه به زمان اجرا، بسیار عجیب بود، چرا که در آن دوران دیجیتال و حتی ویدیو در سینما معنا نداشت و باید فیلم ها را با نگاتیو ضبط می کردیم. در این پلان، انفجارهای بسیاری وجود داشت و ترس از این که در این انفجارها برای یکی از عوامل اتفاقی بیفتد در ما وجود داشت و البته اصول ایمنی رعایت شده بود. در بسیاری از فیلم هایی که فیلمبرداری آن را بر عهده داشتم، سنگ ریزه های حاصل از انفجارها به من و یا دستیارانم جراحت وارد نموده است و در این اثر، آسیبی به کسی نرسید.
افرادی خواستند سرنوشت دیگری برای رستاخیز رقم بزنند
احمدرضا درویش در خاتمه این نشست در پاسخ به سوال مجری برنامه در رابطه با اکران فیلم رستاخیز گفت: رستاخیز اکران شد اما کسانی تصمیم گرفتند و سرنوشت دیگری برای فیلم رقم زدند. ما در مرحله اکران فیلم نیستیم، چرا که فیلم اکران شده و سینمای ایران یک اکران دارد. اکران 2 و 3 برای سینمای قبل از انقلاب اسلامی بوده است.
این کارگردان در خاتمه تاکید نمود: فیلم رستاخیز ساخته شد و ملت ایران این فیلم را خواهند دید.
منبع: خبرگزاری مهرمجله عکسها: مجله تفریحی و سرگرمی عکسها