رایج ترین سبک های دکوراسیون داخلی

به گزارش کنفرانس هکا، طراحی داخلی در تنوع وسیعی از سبک ها و مدل ها، گاهی اوقات کاملا متمایز از همدیگر و گاهی اوقات تنها با تفاوتی ظریف اجرا می گردد. با این حال هر کدام ویژگی، بافت و عملکرد خاص خود را دارند که برای الهام دریافت و یا آگاهی یافتن از بخش های منحصر به فرد برای ایده پردازی و یا دانستن پیشینه طرح و همچنین نشان دادن خلاقیت موجود در هر طرح، نمونه ای ارائه می دهند. بنابراین دانستن اینکه چه چیزی سبک های طراحی داخلی را از هم متفاوت می نماید، می تواند خیلی راحت تر از آنچه که شما فکر می کنید باشد. اطمینان حاصل کنید که سبک مناسب برای فضا و خواسته خود را انتخاب نموده اید، بنابراین بدون هیچ زحمتی فضایی چشم نواز برای خود به وجود بیاورید. در این نوشته از ما انواع سبک های دکوراسیون داخلی با خصوصیات و ویژگی های منحصر بفرد خود به شما معرفی میشوند تا به راحتی بتوانید به تفاوت بین آنها پی برده و مناسب ترین سبک را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب نمائید.

رایج ترین سبک های دکوراسیون داخلی

سبک مدرن

طراحی و معماری مدرن، اصطلاح گسترده ای برای سبک های دکوراسیون داخلی است که در عصر حاضر رواج یافته است. به عبارت دیگر نوعی تجلیل از تکنولوژی، مواد و ترکیب به وسیله انتخاب طرح هایی است که دارای اعتبار، شفافیت و کارایی می باشند. سبک مدرنیسم با الهام از جنبش هنر مدرنیسم، در شروع قرن بیستم به دنیا آمد و رابطه بین بشر، فضا و هنر زیبایی شناختی را محکم کرد. در این سبک، مازی بیشتر از یک پوسته قابل سکونت به شمار می رفت و در حال حاضر نیز به عنوان مکانی برای زندگی دیده می گردد. بنابراین، معماری مدرنیسم اغلب یک پوشش پیچیده از برنامه نویسی کاربردی، ساختارهای دقیق و خطوط و هندسه واضح و تعیین است. در اینجا همانطور که تاکید بر سادگی ظاهری طرح ها و کاربردی بودن آنها است، پیروی از اصول اولیه یک طرح نیز بخشی جدایی ناپذیر از طراحی است.

سبک مدرن میانه قرن

سبک مدرن میانه قرن توصیف سبکی است که پس از جنگ جهانی دوم دچار شتاب شد. با انعکاس جنبش بین المللی و سبک Bauhaus، به علت کاربرد واضح از رنگ ها، خطوط تعیین و ارتباط تعاملی که با طبیعت و دنیای بیرون خانه برقرار کرد، از دیگر سبک ها متمایز گشت. در این سبک تاکید بر روی تقویت روابط بین فردی است، بدین معنا که فضا در این دیدگاه به عنوان چیزی بیش از یک وسیله کاربردی مورد توجه قرار گرفته و به عنوان نمودی از ایدئولوژی های شخصی و اجتماعی پس از جنگ جهانی دوم و با تاکید بر انسانیت ظاهر شد. در این سبک طراحی داخلی، طرح ها دست و دل بازانه و باز هستند و از دیوارهای اضافی در فضا استفاده نمی گردد و بر زمینه های مشترک و ایجاد ارتباط گسترده بین خانه و طبیعت اطراف آن تاکید می گردد. در فضاهای تحت طراحی این سبک به جنبه کاربردی فضا، زیبایی و چشم نواز بودن طرح که به سبک مدرنیسم نیز گره خورده است توجه می گردد و این فضاها را از سایر سبک ها متمایز می نماید. مجموعه رنگی که در این سبک استفاده می گردد معمولا طیفی از رنگ نارنجی، زرد، سبز و قهوه ای است، اگرچه مغایرت با آن نیز غیر معمول نیست.

سبک مینیمالیسم

طراحی داخلی به سبک مینیمالیسم، تحت تاثیر جنبش های هنری مینیمالیسمی دهه های 1960، 1970 و با الهام از طراحی سنتی ژاپنی و فلسفه Zen، ، مفاهیم قوی مدرنیسم را درقالب تقریبا سختگیرانه ارائه می دهد. مینیمالیسم با راهنمایی المان ها به سمت اصول اولیه خود، بر روی کارایی طراحی تکیه دارد. در سبک مینیمالیسم از آشفتگی و یا شلوغ کاری خودداری می گردد. هدف از این کار به حداکثر رساندن تاثیرات بصری و استفاده اساسی از فضا است. در این سبک عناصر و نقش و نگارها به حداقل می رسند و به طور واضح به کار گرفته نشده و رنگ ها در توناژ ملایم با یک یا دو طیف در مرکز طرح به کار میفرایند. علاوه بر آن تکرار، حرکات خطوط و به کارگیری سخاوتمندانه نور طبیعی این فضای داخلی را روشن و پویا نگه می دارد.

سبک اسکاندیناوی

طرح های اسکاندیناوی مانند دیگر سبک های مدرن، به دنبال سادگی طرح و کاربردی بودن آن است، اما با این حال بر قابلیت استفاده از مجموعه رنگ نیز تاکید می نماید. طراحی اسکاندیناوی تحت تاثیر ایده های طراحی دموکراتیک بین کاربرد که در سبک مینیمالیسم بر آن تاکید شده و خواسته های صمیمانه و شخصی، موازنه دقیق برقرار می نماید. این سبک با استفاده از مواد طبیعی، تزئینات و جزئیات ساده تعیین می گردد. پالت رنگی مورد استفاده در این سبک با رنگ سیاه و سفید همراه با خاکستری، آبی و یا استفاده محدود از رنگ ها به چشم استراحت می دهد . طرح ها و فرم ها بیشتر گرد و موجدار هستند و به وسیله ترکیب با مواد طبیعی، حتی در ساده ترین طرح بندی و ترتیب ها، نوسان بسیار بهتری را ایجاد می نماید.

سبک صنعتی

طراحی داخلی صنعتی چشم اندازی مدرنیسم برای بهره وری و کاربردی بودن طرح ها ارائه می دهد. بدین معنا که بخش های قابل تغییر یک ساختمان را به شکل زیبای اولیه آن تبدیل می نماید. تیرها، ستون ها، لوله ها، مجراها و لبه تیرها بیرون زده می شوند تا بر صنعتی بودن تأکید کنند و طراحی داخلی را در شکلی بسیار مردانه و قوی ارائه دهند. برخلاف بسیاری از جنبه های دیگر جنبش مدرن، محیط های صنعتی در بکارگیری مواد زبر و خشن محدودیتی ندارند و از مواد کهنه و بازیافتی در طراحی خود استفاده می کنند. طراحی داخلی به سبک صنعتی اغلب در نوع انتخاب برای مثال برای تبدیل انبارها و بازسازی اتاق زیر شیروانی ، از رنگ های گرم و خنثی مثل خاکستری و قهوه ای استفاده می نماید. آهن یا فولاد، بتن نما و آجر کاری ناتمام را در ساختمان بکار می برد و برای کامل کردن ظاهر کار هنگام انتخاب مبلمان و تزئینات، از طرح های صنعتی آنتیک بهره می برد.

سبک معاصر

سبک معاصر، با توجه به تعریف زیادی که از آن شده، سبکی در حال جریان است و پالت رنگ آن همچنان در حال تکامل بوده و در هر زمان انعکاسی از مد و سلیقه میباشد. به این ترتیب نمیتوان این سبک را به عنوان مجموعه ای از ایده ها، نیت ها یا صفات بدانیم. با این حال، به عنوان یک سبک طراحی با ارائه یک رویکرد متعادل تر و قابل انعطاف تر برای طراحی داخلی ، از زیبایی شناسی مدرنیسم جدا می گردد. طراحی داخلی معاصر در حال حاضر به شدت با الهام از سبک مدرن میانه قرن که در حال حاضر مورد پسند عموم است، اصولی را قرض میگیرد، با این حال این عناصر، رنگ ها و خطوط در ترکیب ملایم تری قرار می گیرند زیرا کوشش بر این است که به همان اندازه که به کارایی و کاربردی بودن طرح اهمیت داده می گردد، شکل ظاهری آن نیز مورد رضایت افراد قرار گیرد . فضاهای مطابق این سبک دارای محیطی بسیار گرم و آرام بخش است که ساختار بسیار طبیعی دارند و نه بسیار سرد و نه خیلی رسمی هستند.

سبک شهری

تاکید طراحی داخلی شهری بر روی عناصر و طرح هایی است که سبب ایجاد بافت شهری در داخل ساختمان می گردد. از اینکه از مواد و ترکیبات غیرمعمول بهره ببرید هراس نداشته باشید. در این سبک، ایده ها به شکل متمایز و منحصر به فرد بوده و اغلب بدون توجه به قوانین و اصول خاص به کارگرفته می شوند. در سبک شهری از ایده های صنعتی حمایت می گردد. ویژگی های ساختاری، اجزای صنعتی و کانال کشی روباز در این سبک، بسیار شبیه به سبک صنعتی است. با این حال این عناصر در فضاهای باز و شفاف که در رنگ های روشن وسطوح تمیز قرار میگیرند و یک نوع زیبایی ظاهری زنانه به طرح اضافه میکنند، با یکدیگر ترکیب میشوند. در حقیقت، طراحی داخلی به سبک شهری معمولا همراه با مقدار زیادی افراط گری هنری است که اغلب توضیحی برای آن ارائه نمیگردد.

سبک کلاسیک

سبک سنتی غرق شده در راحتی و افراط گرایی دکوراسیون کلاسیک اروپایی، به گذشته برگشته تا ایده هایی برای آینده ایجاد کند. رویکرد ارائه شده توسط این سبک مطابق و همراه با بکارگیری مجدد ایده های کلاسیک است و از عناصر آزمایش شده ، نقش و نگارها و تناسبات مطابق با سبک زندگی مدرن استفاده می گردد . فضای داخلی سنتی توسط طرح های خاص خود از دیگر سبک ها جدا می گردد. جایگاه هایی که در عقب باله دارند ، قطعات مبلمانی که بطور استادانه ساخته شده اند، میزهایی که پایه هایی شبیه سرپنجه دارند و دیگر مبلمان و طرح های خاص که معمولا ریشه در قرن 18 انگلیس ، نئوکلاسیک ها، کشور فرانسه یا سبک های استعماری دارند مورد استفاده قرار میگیرند. پس زمینه ها معمولا روشن و ساده هستند و با رنگ های غنی، خطوط و پروفیل هایی که فضایی سرشار از طرح های کلاسیک را ایجاد می کنند، ترکیب شده اند . مبلمان چوبی تیره جلاخورده وبا ظرافت حکاکی شده و تزئینات معماری در این سبک به وفور یافت می گردد.

سبک آرت دکو

در دکوراسیون به سبک آرت دکو طرح های جسورانه و شگفت انگیز در شکلی ظریف به وسیله تعادل مطلق و محدودیت ارائه میشوند. این سبک که ریشه در هیجان و زرق و برق پس از جنگ اروپا و آمریکا دارد ، در دهه 1920 به وجود آمد تا یک دیدگاه جدید از زیبایی برای یک زمان جدید ارائه کند. در قلب این سبک، با یاری خطوط و هندسه که مسئولیت طراحی و ترکیب را به عهده می گیرند، نظم و تقارن حرف اول را می زند. شکل های زاویه دار، طرح های لایه ای و منحنی های ضخیم، به طرح ها جذابیت می بخشند و زیبایی در کروم براق و اتصالات برنجی، رنگ براق، چوب جلا داده شده و فراوانی شیشه ها و عناصر آینه ای انعکاس می یابد . این سبک با نورپردازی و ویژگی متمایز که به وسیله لایه بندی چراغ ها در بالا و پایین به دست می آید از دیگر سبک ها متمایز شده است.

سبک روستیک

گرم و دنج بودن در سبک روستیک نکته ای کلیدی است، چرا که فضاهای طراحی شده به این سبک یادآور فضای گرم کلبه های همواره جذاب است. به همین ترتیب این سبک می تواند در سنت های مختلف (انگلیسی، فرانسوی، توسکانی یا اسکاندیناوی) ریشه داشته و تنها ویژگی های ظاهری آنها با یکدیگر متفاوت باشد. با این حال هر یک از این طرح ها دریک مورد با یکدیگر مشترک هستند و آن علاقه و احترام به طبیعت و روستا است. این فضاها پر از چوب، سفال و مجموعه ای از مواد طبیعی با حسی صمیمانه هستند. رنگ های گرم ملایم و پارچه های طرح دار و همینطور دیوارهای کاغذی و طرح های ایجاد شده با شابلون در این سبک دارای محبوبیت هستند،. تنوع بسیاری در این سبک وجود دارد. در سبک روستیک مجموعه ای از عناصر و ویژگی ها در کنار هم ترکیب می شوند تا گرما، سیالیت و تعادل را در محیط ایجاد کنند.

سبک ساحلی

این سبک با نشاط ، آرام و به طرز هیجان انگیزی متنوع و مانند اقیانوس آرام است. سبک ساحلی، الهام خود از طبیعت را به ابعاد و شکل جدیدی نمایش می دهد. این سبک به جای تزئین داخلی با مواد، نقوش و عناصر مربوط به اقیانوس، یک مرحله فراتر گام نهاده و زیبایی را ارائه می دهد که به طور یکپارچه یادآور خورشید و دریا است. البته نور طبیعی در ابعاد وسیع، از جمله مهم ترین ویژگی این سبک است. ویژگی دیگر آن استفاده ماهرانه از تضاد رنگ سفید و آبی است که این سبک را از سایر سبک ها جدا می نماید. رنگ های آبی دریایی، سبز آبی و فیروزه ای سایه های بی شماری از رنگ آبی که در نور خود را زیباتر نشان می دهند و مواد طبیعی که یادآور تابستان هستند در این سبک به وفور به چشم می خورد. البته این امکان وجود دارد که برای به حداکثر رساندن تاثیر زیبایی شناسی به طور کامل تم ساختمان را میتوان با استفاده از صدف ها ، طناب ها ، تصویرهای دریایی و تخته پاره ها دریایی طراحی کرد.

سبک سنتی

سبک سنتی شیک و با شکوه در دهه 1980، زیبایی شناسی سنتی بریتانیا را با ایجاد جلوه های چشم نواز، ملایم و زنانه دوباره ایجاد کرد. این سبک با به نمایش گذاشتن فضاهای بسیار روشن و دلباز، توازن متمایزی بین ظاهر فرسوده یک کلبه انگلیسی و تجملات ظریف و تاثیرگذار طرح های کلاسیک ایجاد نمود. نتیجه این تلفیق یک نوسان کاملا رومانتیک همراه با استفاده از چیزهای جالب در زندگی است. کتان نرم و پارچه لنین فرانسوی با طرح های سیال که در این سبک استفاده می شوند اوج زیبایی در نقاشی را به نمایش می گذارند. اثر گذر زمان با مجموعه ای از عناصر و ویژگی های قدیمی و با کیفیت، به فضا شادابی و سرزندگی می بخشد. این سبک به مبلمان جدید ظاهری قدیمی و رنگ و رو رفته می دهد تا ملایمت بیشتری به ظاهر، احساسات و رنگ کلی دکوراسیون بخشیده گردد.

سبک التقاطی

دکوراسیون داخلی به سبک التقاطی به طور شگفت انگیز، غیر منتظره و بی مهابا قوانین را در هم می شکند و درخشان ترین هویت ها را تشکیل می دهد.این سبک هیچگونه دستورالعمل یا قانون تعیین شده ای برای خود ندارد. سبک التقاطی به طور آزادانه از دیگر سبک ها الهام می گیرد و مجموعه ای از ایده ها و الهامات را متناسب با فضا و هدف با هم هماهنگ می نماید و در دسترس قرار می دهد. اصولا، سبک التقاطی با تنوع و لایه بندی های زیادی همراه است و با زبردستی از این لایه ها استفاده می نماید تا یک ریتم کلی که موجب سرزندگی دکوراسیون داخلی می گردد ایجاد کند و از طاقت فرسا بودن محیط جلوگیری به عمل آورد. این سبک بر حساسیت طراحی تاکید می نماید تا هرج و مرجی که در آن وجود دارد را کم نموده و به وسیله رنگ، ترکیب، تعادل و مواد، در محیط هماهنگی ایجاد نماید. در طراحی داخلی التقاطی، پارچه و بافت نقش مهمی در ایجاد تغییرات و لایه ها به فضا و زیبایی شناختی بدون اختلال در یکپارچگی و انسجام ایفا میکنند.

سبک آنتیک

بر خلاف نظر مردم، سبک آنتیک به معنای ایجاد یک سمساری در خانه شما نیست بلکه بدان معناست که حتی اگر همه چیز قدیمی باشد جذابیت آنتیک بودن را دارد. در واقع، این سبک احترام به دهه 40 و 50 است، زمانی که پس از جنگ جهانی دوم مردم با یکدیگر هماهنگی و همکاری داشتند و از المان های در دسترس استفاده می کردند تا بتوانند خانه های خود را بازسازی کنند و فضاهای گرم و دوست داشتنی ایجاد کنند. این زیبایی شناسی بر اصل ترکیب و مطابقت راسخ است و عمدتا در طول زمان سرزندگی خود را داشته ، بکار رفته و آزمایش شده است. به عنوان یک قانون کلیدی، حرکت خطوط در این سبک بسیار مهم میباشد، این می تواند به وسیله تضاد الگوها و نقوش و یا به وسیله ترکیب پروفایل ها و طرح ها ایجاد گردد. بنابراین رنگ ها معمولا در طیف روشن و خنثی هستند و رنگ های روشن فقط برای ایجاد تاثیر بیشتر طرح ها استفاده می شوند. در واقع دکور در یک محیط به سبک آنتیک بر بالا بردن زیبایی تاکید دارد و کوشش می نماید تا ظرافت خاص و زییایی را به محیط بیفزاید.

سبک آسیایی/ zen

دکوراسیون داخلی zen با آوردن اصل فلسفه سنتی ژاپن به زندگی، همانند دیگر سبک های مشابه بر تعادل، هماهنگی و توجه تاکید دارد. برخلاف بسیاری از سبک ها، فضاهای مطابق با سبک zen کمتر با اشیاء شلوغ می شوند و بیشتر به ایجاد سکوت و آرامش چه در درون و چه در بیرون می پردازند. در این سبک هر خط، شکل و سطح با تفکر دقیق و کارآیی قرار می گیرد و هیچ افراط گرایی و تجملی پذیرفته نمی گردد. مجموعه موادی که استفاده می شوند اساساً ارگانیک هستند و از جنس چوب و الیاف طبیعی میباشند. سبک موجود رابطه نزدیکی با طبیعت دارد، این عناصر را بخوبی بکار می گیرد و آنها را در طرح و زیبایی شناسی سبک خود قرار می دهد. رنگ ها با تن ملایم و طبیعی، با هماهنگی و با تعادل مداوم در سطح و فضا بکار می فرایند.

سبک بوهمی

سبک بوهمی با افراد آزاد، فعال و سرزنده در ارتباط است که فلسفه غیر قراردادی شخصی خود را بدون هیچگونه محدودیتی از هنجارهای جامعه معاصر ابراز می کنند. فردیت برجسته آنها نیز در داخل خانه ها نشان داده می گردد. بنابراین این منحصر به فرد بودن، شگفت انگیز و زنده بودن منجر به ایجاد سبک خاصی از طراحی شد که به نام boho یا boho-chic شناخته می گردد، سبکی که محبوبیت فراوانی به دست آورده و توسط بسیاری از مردم پذیرفته شده است. Vie Bohème اجازه می دهد تا آزادی کامل و شخصیت قوی و سلیقه شخصی در طراحی نشان داده گردد و فضای داخلی مطابق این سبک همانطور که بسیار متفاوت است، با طرح های شیک، شگفت انگیز و ترکیبی، لوازم جانبی و رنگ ها تعیین می گردد که در نگاه اول هیچ انسجامی چه در ویژگی های طراحی و چه در مجموعه رنگی آن دیده نمیگردد. در این سبک فضا هم در تعداد اقلام و هم در اشکال و طرح ها بسیار شلوغ است. مبلمان ترکیبی جذاب از آیتم های قدیمی حتی وسایل رنگ و رو رفته و مدرن انتخاب میشوند. پارچه ها و لوازم جانبی با زرق و برق بوده و نقش و نگار و طرح های پارچه های به کار رفته در محیط به ایجاد فضایی شاد و سبک زندگی آزاد یاری می کنند.

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: ساختمانچی
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7600

به "رایج ترین سبک های دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایج ترین سبک های دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید