راه و چاه گشت وگذار در روستای کنگ

به گزارش کنفرانس هکا، حالا که به فصل بهار نزدیک می شویم و پای ثابت یکی از سفرهایمان سفر به مشهد الرضا (ع) است، بد نیست به روستا کنگ هم سری بزنید که تا مشهد مقدس تنها 28 کیلومتر فاصله دارد. با ما همراه شوید تا راه و چاه رسیدن، گشتن و ماندن در کنگ را به شما نشان دهیم.

راه و چاه گشت وگذار در روستای کنگ

خبرنگاران: کنگ در دامنه جنوبی رشته کوه بینالود قرار گرفته و به لحاظ بافت متراکمی که دارد، کوچه هایش نیز پر پیچ و خم، باریک و پرشیب است. از آنجا که بافت این روستا به شکل پلکانی است و به آن ماسوله خراسان لقب داده اند، سقف خانه هایش مسطح و دیواره هایش نیز از گل، سنگ، خشت و چوب است.

هرچند متاسفانه در نسل نو ساخت و سازها در روستا، می توان خانه هایی از سیمان، گچ، آجر و تیرآهن نیز دید که شکل زیبا و البته گردشگرپسند روستا را با خدشه روبرو ساخته است. اما آن چیزی که جز پلکانی بودن می توان عامل تمایز کنگ به حساب آید، بافتی است که با وجود متراکم بودن، تعادل و توازن خود را حفظ کرده است.

این منظره هم از داخل روستا یعنی گذرها و کوچه ها قابل مشاهده است و هم آنکه اگر از نقاط مرتفع مشرف بر روستا نگاهی بیندازید آن را خواهید دید. البته این را هم بدانید که واقع شدن بر شیب هفت درصدی تپه هم در شکل گیری این موضوع بی تاثیر نبوده است. در برخی نقاط روستا این شیب تا 20 درصد هم می رسد.

خانه های اهالی ، دو یا سه طبقه بوده و دارای سه یا چهار اتاق هستند. هرچند در برخی منازل پنج اتاق هم وجود دارد. اتصال خانه ها به زمین از طریق پی های سنگی برآمده از زمین بوده که به نوبه خود سبب استحکام آنها می گردد. در کنگ، ایوان هر خانه را که سقف خانه زیرین است پیشگاه می نامند. ویژگی این ایوان ها یکی ستون های چوبی و دیگری دستک های نگهدارنده ای است که زیر اتصالات قرار گرفته است و آنها هم از چوب ساخته شده اند.

کنگ به قدمت ایران

پیشینه روستای کنگ به دوران پیش از اسلام برمی گردد. اگر به کنگ رفتید، ابتدا به دیدار مهم ترین جاذبه تاریخی آن یعنی رباط شاه عباسی بروید که در انتهای دره کنگ و مشرف بر رودخانه کنگ قرار گرفته است. اگر اهل پیاده روی هستید بدانید که از روستا تا رباط شاه عباسی، حدود یک ساعت و نیم راه در پیش خواهید داشت. این رباط که در زیر زمین کنده شده و سقف آن هم تراز با شیب دامنه کوه است روزگاری محل عبور راه نیشابور به مشهد از کنار آن بوده است. اما این روستا، گورستان هم دارد که دیدنش خالی از لطف نیست.

خانه های پلکانى کنگ

درباره وجه تسمیه اش نوشته اند که دو معنی دارد. هم پرنده ای قوی پنجه که در منطقه ها کوهستانی زندگی می کند معنا می دهد و هم دژ مستحکم.اگر پای صحبت اهالی قدیم روستا بنشینید، آنان کنگ را به همین معنای اخیر می دانند. لابد به سبب موقعیت کوهستانی و استراتژیک روستاست که برخی چنین وجه تسمیه ای را برای آن قائلند. جمعیت روستا که در دهستان جاغرق از توابع بخش طرقبه شهرستان بینالود قرار گرفته است.

چگونه به کنگ برویم؟

برای رفتن به کنگ باید هرطور شده خود را به مشهد برسانید. اگر اهل سفر جاده ای هستید، هر روز از ساعت 5:30 صبح تا 23:55 از پایانه های مسافربری غرب و جنوب 38 سرویس راهی مشهد مقدس می شوند که بهای سوار شدن به آنها 28 و 47 هزار و 500 تومان است. البته قطار و هواپیما هم برای رفتن به مشهد مهیاست. فاصله کنگ تا مرکز 927، تا مشهد 29 و تا طرقبه 17 کیلومتر است. از مشهد باید وارد کمربندی طرقبه شوید و پس از طرقبه و جاغرق، خود به خود به روستای کنگ خواهید رسید. هرچند از شاندیز هم می توانید خود را به کنگ برسانید که 25 کیلومتر فاصله شان از یکدیگر است.

چه بیاوریم؟

اگر خواستید از کنگ سوغات ببرید، می توانید نبات، زعفران، زرشک در کنار دیگر محصولات باغی و زراعی چون گیلاس، آلبالو، سیب، گلابی، بادمجان، نخود، لوبیا، باقلا، گندم و عدس به خانه ببرید. هرچند بانوان کنگی اهل فرشبافی هم هستند و این هم می تواند یادگاری خوبی از این روستا باشد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 اسفند 1402 بروزرسانی: 17 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15762

به "راه و چاه گشت وگذار در روستای کنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه و چاه گشت وگذار در روستای کنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید