راه های تمیز کردن طلا در خانه چیست؟

به گزارش کنفرانس هکا، هزاران سال است که طلا محبوب ترین فلز برای ساخت زیورآلات محسوب می گردد و درخشندگی آن هوش از سر هر کسی می برد. زیورآلات طلا در شکل ها و با خلوص مختلف ساخته می شوند. از طلای 24 عیار گرفته تا روکش کردن زیورآلات با آب طلا، همه جزو اکسسوری های ساخته شده از طلا محسوب می شوند. اما همواره بعد از مدتی استفاده متوجه می شوید که زیورآلات شما کدر شده و دیگر درخشش اولیه را ندارد. به همین علت در پی راه های تمیز کردن طلا می گشت اما در اغلب موارد در حین تمیز کردن، به آن ها آسیب می رسانید.

راه های تمیز کردن طلا در خانه چیست؟

چربی پوست، مواد آرایشی، خاک، میکروب ها و باکتری ها همه در کدر شدن طلا موثر هستند و باید از راه های تمیز کردن طلا که قبلا امتحان شده و مطمئن هستند برای پاک کردن آن ها از سطح زیورآلات بهره ببرید. در این مطلب از خبرنگاران مگ قرار است درباره همین روش ها صحبت کنیم و بگوییم برترین روش برای برگرداندن درخشندگی طلا در خانه چه روشی است.

برترین زمان تمیز کردن طلا

قبل از اینکه به سراغ معرفی راه های تمیز کردن طلا برویم بهتر است ببینیم هر چند وقت یکبار باید زیورآلات خود را تمیز کنید. تعداد دفعات تمیز کردن جواهرات طلا بستگی به دفعات استفاده از آن دارد. البته تمیز کردن طلا و نقره با هم فرق دارد. طلا مثل نقره به راحتی کدر نمی گردد اما استفاده مکرر از آن می تواند سطح درخشان آن را کدر کند.

طلای عیار پایین مقدار بیشتری از آلیاژهای دیگر دارد و به همین علت وقتی در معرض مواد شیمیایی مثل کلر، الکل، اسیدها و ترکیبات گوگرد قرار بگیرد به سرعت کدر می گردد. اگر بخواهیم یک زمان میانگین مناسب برای تمیز کردن زیورآلات ساخته شده از طلا به شما بگوییم، پیشنهادمان تمیز کردن به صورت ماهانه است.

البته از قلم نیاندازید که تمیز کردن طلا با جوش شیرین، تمیز کردن طلا با سرکه و بعلاوه استفاده از خمیر دندان، مایع سفیدکننده یا پاک کننده فلزات ممنوع است. چون به راحتی لایه رویی طلا را از بین برده و حتی به آلیاژ آن هم آسیب می زنند. این توصیه برای تمیز کردن طلا زرد و سفید یکسان است. هیچ مدل طلایی را نباید با این مواد تمیز کنید.

راه های تمیز کردن طلا

برترین و تنها روش مورد اعتماد برای تمیز کردن طلای زرد یا تمیز کردن طلای سفید، استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی و آب گرم است. مقدار مواد شیمیایی موجود در مایع ظرفشویی آنقدر کم است که هرگز نمی تواند به طلا و آلیاژ اکسسوری شما آسیب بزند.

مواد لازم برای تمیز کردن طلا در خانه

برای تمیز کردن طلا و جواهر به مواد زیر احتیاج دارید:

  • برس ابر یا مسواک نرم قدیمی
  • پارچه نخی نرم
  • یک کاسه کوچک
  • مایع ظرفشویی
  • آب گرم

روش خانگی برای تمیز کردن طلا

از این روش می توانید برای تمیز کردن انگشتر طلا، گردنبند و هر نوع اکسسوری طلای دیگری بهره ببرید.

  • مایع ظرفشویی و آب گرم را در یک کاسه کوچک خوب با هم مخلوط کنید.
  • یک یا دو قطعه طلا را به مدت 20 دقیقه در محلول خیس کنید.
  • بهتر است تمام اکسسوری ها را به صورت یکجا در کاسه نریزید چون باعث ایجاد خراشیدگی روی سطح آن ها می گردد. هر بار فقط یک یا 2 قطعه را در کاسه قرار دهید.
  • بعد از 20 دقیقه اکسسوری را از داخل کاسه خارج کنید و آنالیز کنید تا از تمیز شدن آن مطمئن شوید.
  • اگر هنوز لکه های کدر رو طلا وجود داشت با یاری برس ابرو یا مسواک نرم به آرامی روی آن بکشید تا تمیز گردد.
  • طلای تمیز شده را با آب معمولی بشویید و آن را با پارچه نخی نرم خوب خشک کنید.
  • هرگز برای خشک کردن طلا از دستمال کاغذی استفاده نکنید چون می تواند روی سطح اکسسوری خراش ایجاد کند.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن زیورآلات طلا

  • در زمان شستن دست ها، حمام کردن یا شستن ظرف ها زیورآلات طلا را کنار بگذارید تا کف صابون یا مایع ظرفشویی باعث ایجاد لکه روی آن ها نگردد.
  • قبل از ورود به جکوزی، استخر یا شنا در دریا و رودخانه حتما تمام جواهرات خود را در بیاورید. چون مواد شیمیایی مثل کلر، اسیدها، گوگرد، املاح و نمک ها می توانند به طلا آسیب رسانده و رنگ آن را تغییر دهند.
  • از قرار دادن جواهرات در معرض اسپری های مو، لوازم آرایش، لوسیون ها (دارویی و غیر دارویی) و انواع کرم ها خودداری کنید.
  • جواهرات طلا را با دقت در جعبه های جواهرات مناسب که با آستر پارچه ای یا مخمل پوشیده شده اند نگهداری کنید تا از خراشیده شدن آن ها به علت برخورد با یکدیگر جلوگیری کنید.
  • هرگز طلا را با آمونیاک تمیز نکنید. این ماده شیمیایی بسیار قوی است و باعث ایجاد سوختگی می گردد.

چه زمانی باید به یک متخصص جواهرات مراجعه کنید؟

اگر از تمیز کردن طلا در خانه نگران هستید و می ترسید که به آن آسیب برسد، یا بعد از تمیز کردن به روشی که شرح دادیم هنوز هم لکه هایی روی اکسسوری های خود مشاهده می کردید، یا قصد تمیز کردن انگشتر طلا نگین دار را دارید، می توانید از راه های تمیز کردن طلا به صورت تخصصی بهره ببرید. برای این کار کافی است جواهرات خود را به دست یک جواهرساز حرفه ای بسپارید تا به برترین و ایمن ترین روش آن ها را تمیز نموده، مثل روز اول درخشان کند.

مرور کلی

با یک جست وجوی ساده در اینترنت می توانید انواع راه های تمیز کردن طلا را پیدا کنید اما اغلب آن ها به طلای شما آسیب می زنند و حتی می توانند آلیاژ آن را هم از بین ببرند. در این مطلب با برترین روش تمیز کردن طلا در خانه آشنا شدید. اگر هم دوست دارید طلای شما به برترین شکل تمیز گردد می توانید جواهرات خود را به دست یک جواهرساز با تجربه بسپارید تا آن ها را به خوبی تمیز و درخشان کند.

منبع: thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16879

به "راه های تمیز کردن طلا در خانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های تمیز کردن طلا در خانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید