راز پرپشت شدن گل موسی در گهواره چیست؟

به گزارش کنفرانس هکا، برای پرپشت شدن گل موسی در گهواره باید چند نکته کلیدی را در نظر بگیرید. این گیاه در بیشتر شرایط محیطی رشد خوبی دار؛ اما شاید پرپشت نشود.

راز پرپشت شدن گل موسی در گهواره چیست؟

پرپشت شدن گل زیپلین یا گل موسی در گهواره کار خیلی سختی نیست. کافیست کمی وقت بگذارید و این مقاله را مطالعه کنید. هر چقدر این گیاه آپارتمانی شاخ و برگ بیشتری داشته باشد زیباتر می گردد. پس تا دیر نشده دست به کار شوید.

اگر در زمینه باغبانی، هرس، سمپاشی یا کوددهی گیاهان به خدمات احتیاج دارید می توانید به وسیله ثبت درخواست در بخش مشاوره گل و گیاه آپارتمانی از کارشناسان پرورش گل و گیاه خبرنگاران مشاوره و خدمات دریافت نمایید.

نکات کلیدی

  • آبیاری بیش از مقدار و پوسیدگی ریشه مهم ترین دلایل از بین رفتن گل موسی در گهواره هستند.
  • گل موسی در گهواره به خاک مرطوب حساس است.
  • گل موسی در گهواره با سرعت زیادی رشد می نماید و در شرایط ایده آل انتظار می رود تقریباً 10 سال عمر داشته باشد.
  • گیاه موسی در گهواره باید در خاک با زهکشی خوب کاشته گردد.

درباره گل موسی در گهواره بیشتر بدانیم

زیستگاه گل موسی در گهواره کشور مکزیک است و با نام علمی Tradescantia spathacea شناخته می گردد. این گیاه که پرفروش ترین گلهای اپارتمانی است و به آسانی در محیط خانه و آپارتمان رشد می نماید، از خانواده برگ بیدی ها است.

چیزی که گل موسی در گهواره را به گیاهی مجذوب نماینده تبدیل نموده شاخ و برگ های پرپشت آن است. برگ های این گیاه شکل کشیده و شمشیری دارند و در رنگ های متنوع دیده می شوند.

برگ ها در قسمت رویی سبز براق و در قسمت زیرین به رنگ ارغوانی براق هستند. طول برگ های گل موسی در گهواره در برترین حالت رشد به 30 سانتی متر هم می رسد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

گل موسی در گهواره را کجا بکاریم؟

اگر گل موسی در گهواره را داخل خانه نگهداری می کنید، باید گلدان آن را نزدیک پنجره ای بگذارید که نور غیر مستقیم دارد. این گیاه در سایه هم رشد می نماید؛ اما برای پرپشت شدن گل موسی در گهواره باید در شرایط نور کامل باشد.

نکاتی برای پرپشت شدن گل موسی در گهواره

انواع گل موسی در گهواره برای رشد به مراقبت های کمی احتیاج دارند. به عبارت دیگر لازم نیست وقت زیادی را صرف مراقبت از گیاه کنید. تکثیر این گل خیلی آسان است و گیاهی فوق العاده برای آپارتمان نشینان محسوب می گردد.

شرایط نگهداری گل موسی در گهواره شامل نور غیرمستقیم خورشید، آبیاری منظم، دمای ایده آل بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد، مخلوط خاک گلدان و البته توجه فراوان است. در ادامه به آنالیز این نکات مهم می پردازیم.

نور مناسب برای پرپشت شدن گل موسی در گهواره

گل موسی در گهواره در برابر نور خورشید تحمل بالایی دارد. اگر دوست دارید برگ های گل شما خوش رنگ شوند، گلدان را در شرایط آفتاب کامل قرار دهید. اگر نور کامل به گیاه بتابد شکوفه های ریز مجذوب نمایندهی آغاز به رشد می نمایند.

گل موسی در گهواره داخل خانه، تقریباً هر سطح نوری را تحمل می نماید؛ اما اگر در معرض آفتاب کم باشد ساقه هایش کشیده و کم برگ می شوند.

اگر گیاه خود را در بیرون خانه گذاشته اید مراقب آفتاب داغ تابستان باشید. برای جلوگیری از پژمردگی و سوختگی برگ ها در روزهای گرم و آفتابی تابستان باید گلدان را به محلی سرپوشیده منتقل کنید.

خاک و آب گل موسی در گهواره

ترکیب خاک گلدانی و زهکشی خوب برای رشد و پرپشت شدن گل موسی در گهواره ضروری است. اگر این گل را در باغ کاشته اید بهتر است از خاک مرطوب با pH 5 یا 6 بهره ببرید.

گل موسی در گهواره به علت ساقه های گوشتی که دارد می تواند خشکی در طبیعت را تحمل کند. اگر گل را در گلدان گذاشته اید، آن را به طور منظم آبیاری کنید تا خاک همواره مرطوب بماند.

دما و رطوبت مناسب گل موسی

گل موسی در گهواره در دمای بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد برترین رشد را دارد. اگر این گل را در خارج از خانه نگه می دارید، باید آن را قبل از اولین یخبندان به خانه منتقل کنید. چون سرمای زیاد می تواند این گیاه را از بین ببرد.

کوددهی گیاه

کوددهی برای پرپشت شدن گل زیپلین ضروری است. البته این گیاه به کود منظم احتیاج ندارد؛ اما می توانید در بهار و تابستان به گل خود کود مایع بدهید.

هرس کردن گل موسی در گهواره

هرس گاه به گاه موسی در گهواره باعث مجذوب نمایندهیت بیشتر گیاه می گردد. برخی از انواع گیاه موسی در گهواره بعد از مدتی برگ های پایینی خود را از دست می دهند و ساقه های برهنه باقی می ماند. بنابراین بهتر است هرس شوند.

تعویض گلدان

گل موسی در گهواره را باید در گلدانی با سوراخ های زهکشی بکارید و برای کاشت آن در گلدان از مخلوط خاک تازه بهره ببرید. این گیاه احتیاجی به تعویض گلدان ندارد، اما اگر ریشه ها از سوراخ های زهکشی بیرون زده اند باید گلدان آن را بزرگتر کنید.

انواع گل موسی در گهواره

75 نوع از گل موسی در گهواره وجود دارد. در اینجا فقط چند مورد از محبوب ترین گونه هایی که می توانید پرورش دهید را معرفی می کنیم.

گل یک اینچی نقره ای

این گیاه آپارتمانی دارای شاخ و برگ های رنگارنگ زیتونی و نقره ای با سطح زیرین ارغوانی است. انواع دیگری از این گل با برگ های دو طرف بنفش با نوارهای سبز نقره ای در سطح بالایی هم دیده می شوند.

گیاه یک اینچی راه راه

گیاه برگ بیدی یا یک اینچی راه راه از انواع گیاهان مناسب آویز است چون شاخ و برگ های آن آویزان می شوند. برگ های این گیاه دارای خطوط زرد کرمی هستند که زیبایی آن را چند برابر می نماید.

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری سینگونیوم | معرفی 14 نوع سینگونیوم پرطرفدار

برگ بیدی مخملی سفید

این گیاه دارای برگ های سبز کمرنگ است که به صورت متراکم پوشیده از کرک های سفید هستند. گل های سرخابی صورتی این گل در تابستان در میان شاخ و برگ های سفید نقره ای خودنمایی می نمایند.

نکات مهم برای پرورش موسی در گهواره در خانه

گل موسی در گهواره داخل خانه باید در اتاق آفتابی نگهداری گردد. اگر می خواهید آن را در تابستان به بیرون از خانه منتقل کنید باید در جایی نیمه سایه قرار دهید. طوری که تنها 2 یا 3 ساعت در روز نور مستقیم خورشید داشته باشد.

این گیاه در برابر خشکی مقاوم است. پس بین دو آبیاری اجازه دهید خاک آن کمی خشک گردد. قبل از آبیاری مجدد، 2 تا 3 سانتی متر از سطح خاک باید خشک باشد. وقتی گل را در گلدان کاشته اید بیشتر از زمانی که در فضای باز است باید کود بدهید.

چون وقتی گیاه داخل گلدان است هر بار که آبیاری می کنید، مواد مغذی از خاک خارج می شوند. در بهار و تابستان با استفاده از کود متعادل، گیاه را تغذیه کنید. در پاییز و زمستان که گیاه در حال استراحت است کوددهی را متوقف کنید.

آیا موسی در گهواره سمی است؟

همواره برای دست زدن به این گیاه دستکش بپوشید. لمس این گیاه می تواند باعث درماتیت تماسی گردد که نوعی راش پوستی است. این گیاه نباید خورده گردد؛ چون لب ها، زبان و گلو را تحریک می نماید و باعث درد در دهان و معده می گردد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم خبرنگاران

تکثیر موسی در گهواره از قلمه های ساقه

برترین راه برای تکثیر موسی در گهواره قلمه ساقه و برترین زمان آن بهار است. چون گیاه در بهار پرنشاط و پر انرژی است. با این حال، می توانید این کار را در تابستان هم انجام دهید. پاییز و زمستان بدترین زمان ها برای تکثیر این گیاه هستند.

برای تکثیر گل موسی در گهواره مراحل زیر را انجام دهید.

  • گلدان مناسب و خاک دارای زهکشی خوب را آماده کنید.
  • چاقو یا قیچی را با الکل یا سرکه سفید ضدعفونی کنید.
  • ساقه سالمی را انتخاب کنید.
  • ساقه دارای حداقل سه برگ را برش دهید.
  • آنالیز کنید که برش مرتب باشد. در صورت لزوم، آن را اصلاح کنید.
  • قسمت بریده قلمه را به هورمون ریشه زایی ارگانیک یا سرکه سیب آغشته کنید.
  • قلمه را در گلدان بکارید.
  • خاک اطراف ساقه را فشرده کنید.
  • خاک را آبیاری کنید.
  • گلدان را در مکانی گرم و مرطوب با تهویه مناسب قرار دهید.
  • در عرض 2 تا 3 هفته شما یک گیاه تازه و مستقل خواهید داشت!

به همین راحتی می توانید از یک گل چند گلدان تازه داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله با روش های پرپشت شدن گل موسی در گهواره آشنا شدیم. این گیاه به نور غیرمستقیم و خاک با زهکشی خوب احتیاج دارد. خاک مرطوب با pH 5 یا 6 برترین محیط برای رشد این گیاه است.

دمای مناسب برای رشد گل موسی در گهواره داخل خانه بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد است. این گیاه در مجموع گل سازگاری است و در بیشتر شرایط رشد می نماید. پس با خیال راحت آن را برای خانه یا آپارتمان خود انتخاب کنید.

منبع: https://dengarden.com

سوالات متداول

چگونه از گیاه موسی در گهواره مراقبت کنیم؟

برای آبیاری گل موسی در گهواره باید چند سانتیمتر از خاک گلدان خشک شده باشد. خاک موسی در گهواره را در زمستان که گیاه، رشد فعالی ندارد خشک تر نگه دارید.

چگونه موسی در گهواره را پرپشت نگه داریم؟

گیاه موسی در گهواره تقریباً در هر شرایطی رشد می نماید؛ از آفتاب کامل تا سایه کامل. خاک گلدان با زهکشی خوب تا خشک برای این گیاه مناسب است. این گیاه آبیاری منظم را دوست دارد؛ اما مرطوب ماندن خاک باعث پوسیدگی ریشه می گردد.

آیا گیاه موسی در گهواره گل آپارتمانی است؟

موسی در گهواره در فضای باز رشد خوبی دارد؛ اما در دمای اتاق هم می تواند بزرگ گردد و شاخ و برگ بدهد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

منبع: آچاره
انتشار: 31 فروردین 1403 بروزرسانی: 31 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16819

به "راز پرپشت شدن گل موسی در گهواره چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز پرپشت شدن گل موسی در گهواره چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید