خبرنگاران سونامی کرونا و بحران جهانی اقتصاد

به گزارش کنفرانس هکا، تهران - خبرنگاران - بازارهای مالی دنیا با افزایش ترس و نگرانی از گسترش روزافزون شیوع ویروس کرونا در سطح دنیا به ویژه در آمریکا صاحب اقتصاد اول دنیا شاهد رکود و بحرانی بی سابقه است.

خبرنگاران سونامی کرونا و بحران جهانی اقتصاد

به گزارش روز جمعه خبرگزاری فرانسه، بورس های آسیایی به ویژه توکیو بعداز دو روز سودآوری متزلزل همزمان با ترس فزاینده از شیوع ویروس کوید 19 در پایتخت ژاپن بار دیگر فرایند نزولی را در پیش دریافتد.

پرتو نوری هم که در دو روز گذشته در بازار اقتصادی اروپا دیده شد، باردیگر خاموش شد و بازارهای بورس پاریس، لندن، میلان، فرانکفورت و مادرید هم یا خسارت دیدند و یا با کاهش ارزش سهام روبرو شدند.

با وجود اینکه تا به امروز بیش از سه میلیارد تن در جهان در قرنطیه قرار گرفته اند، بیش از 536 هزار تن به ویروس کرونا مبتلا شده که از این بین 124 هزار و 395 تن بهبود یافته و 24 هزار و 112 تن فوت کرده اند.

در آمریکا هم اکنون بیش از 85 هزار نفر مبتلای به کرونا ثبت شده که از کشور چین هم پیشی گرفته است و از این میان 1300 تن جان باخته اند.

یک کارشناس در زمینه سرمایه گذاری درگروه میرابو گفت: توجه منفی و افزایش نگرانی ها ناشی از انتشار سریع و تقریبا خارج از کنترل کرونا به ویژه در آمریکا و شهر نیویورک است.

از سوی دیگر، تانگو لیابو استراتژیست گروه کارگزاری Orrel BGC از سرنوشت بازارهایی سوال می کند که قرار است سری جدید آنها بزودی افتتاح شوند. الان و بعد که سرمایه گذاران برنامه هایی بزرگ را برای حمایت از بودجه ها و چک های سفید از بانک های مرکزی وضع کردند، این جهت به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

وی اضافه کرد: شرایط همواره به این ارزیابی ها، اگر شیوع سریع ویروس ادامه یابد و یا اگر اقدامات قرنطینه باعث کند شدن فرایند پیشروی کرونا و سرعت دریافت فعالیت ها شود، بستگی دارد.

لیابو اضافه کرد: در ورای این خطر، آیا ویروس کرونا بعداز آنکه تلاش ها برای مهار آن کند شود، باردیگر شیوع آن اوج نمی گیرد؟

در این فضا و شرایط قیمت نفت هم افت کرد؛ قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 2.29 درصد کاهش یافت و به 23.93 دلار رسید در حالی که نفت خام برنت 1.42 درصد کاهش یافت و به 27 دلار رسید.

ارزش دلار هم دوباره در برابر ین ژاپن ارزش خود را از دست داد اما یورو در برابر ارزهای ژاپن و آمریکا همچنان صعود کرد.

مایکل هیوسن تحلیلگر بازارهای اقتصادی گفت که بازارهای اروپا برای دومین بار سود قابل قبول خود را در روز چهارشنبه گذشته ثبت کردند و این شرایط به چشم انداز وسیع ترآنها برای هزینه ها به منظور بهبود و توسعه ویژه در آلمان وآمریکا کمک می کند.

مجلس سنای آمریکا به اتفاق آراء برای حمایت از نخستین اقتصاد جهان که گلوی آن را ویروس کرونا فشار می دهد یک برنامه تاریخی به ارزش دو هزار میلیارد دلار تصویب کرد.

احتمال می رود مجلس کنندگان آمریکا هم که تحت سیطره دموکرات ها واقع شده است این برنامه را روز جمعه و قبل از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا آن را امضا نماید، تصویب کند. در آمریکا اکنون بیش از 85 هزار نفر مبتلا به کرونا ثبت شده که از کشور چین هم پیشی گرفته و از این میان 1300 تن جان باخته اند.

در آلمان، پس از سال ها ریاضت اقتصادی، کنندگان مجلس این کشور طرح نجات تاریخی به ارزش تقریبی هزار میلیارد یورو را تصویب کردند.

سران گروه 20 هم در اجلاسی آنلاین و از طریق ویدئو کنفرانس برای هماهنگی ریسک رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا برگزار کردند و سرمایه گذاران اکنون با اضطراب در انتظار آخرین ارقام مطالبات هفتگی برای جبران کسری پرداخت به بیکاران در آمریکا هستند.

هیوسن گفت: این تعداد می تواند بیش از یک میلیون نفر باشد.

از سوی دیگر، ارزیابی ها در آلمان نشان داد که احساسات مصرف کننده آلمانی در ماه آوریل کاهش می یابد و این نشان دهنده تشدید این ویروس همه گیر است.

درفرانسه، شرایط تجاری در ماه مارس با بزرگترین کاهش در جریان بحرانی روبرو شد که از سال 1980 تا به امروز تجربه نکرده است.

لیبو گفت: وخامت اوضاع تجاری در فرانسه جای تعجب ندارد و غافلگیرانه نیست، اما آمارهای مهم اقتصادی که امروز انتظار می رود همان مطالبه هفتگی متعلق به بیکاری در آمریکا است.

وی اضافه کرد: تحلیلگران انتظار دارند که طی یک هفته گذشته تعداد بیکاران در آمریکا به 1.64 میلیون نفر افزایش یافته باشد، اما برخی تخمین ها از چهار میلیون نفرحکایت دارند که باید کمک اقتصادی دریافت کنند.

گزارش های مکرری از رکود و انقباض اقتصادی وجود دارد که از سنگاپور شروع و تخمین زده می شود از ژانویه تا مارس 2.2 درصد در طول سال کاهش داشته باشد.

سلینا لینگ رییس دپارتمان تحقیقات و استراتژی بانک دولتی CBC گفت: کوید 19 یک سونامی اقتصادی است که بازار سنگاپور را در هم می کوبد.

آژانس رتبه بندی اعتباری استاندارد اند پورز Standard & Poor نیز پیش بینی کرد که امسال 2 درصد در منطقه یورو و انگلیس انقباض اقتصادی ایجاد شود.

این آژانس با بیان اینکه خسارت ها در منطقه یورو و انگلیس در سال 2020 در مقایسه با تخمین قبلی حدود 420 میلیارد دلار است، تاکید کرد که انتظار می رود اقتصادهای ایتالیا، اسپانیا، انگلستان و فرانسه به ترتیب کاهش 2.6، 2.1، 1.9 و 1.7 درصدی را ثبت کنند.

پایان در وین، موسسه مرجع Vivo هم اعلام کرد که اقتصاد اتریش طبق یک سناریوی خوش بینانه، در میان اقدامات انزوائی که تا ماه آوریل آینده سرانجام خواهد یافت، شاهد انقباض 2.5 درصدی در سال 2020 خواهد بود.

اروپا: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9508

به "خبرنگاران سونامی کرونا و بحران جهانی اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سونامی کرونا و بحران جهانی اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید