حمیدرضا نوربخش: موسیقی به روزگار بدی دچار شده است

به گزارش کنفرانس هکا، تهران (پانا) - حمیدرضا نوربخش ضمن اعلام اینکه جشن خانه موسیقی در سال نو برگزار خواهد شد، از کمبود حمایت ها در موسیقی گفت و اعلام کرد که متاسفانه سرمایه گذارها به سمت چهره ها جذب می شوند.

حمیدرضا نوربخش: موسیقی به روزگار بدی دچار شده است

حمیدرضا نوربخش خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی ایران در اول آبان سال 1344 در شهر قم به جهان آمد. پدر او با مکاتب آوازی پیشینیان آشنایی داشت و با آخرین بازمانده آنان، تاج اصفهانی دوستی داشت.

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق انجام داد اما هم زمان با تحصیلات دانشگاهی، به کلاس محمدرضا شجریان راه یافت. با وجود این در دوره نو نیز حمیدرضا نوربخش مهم ترین مدرس صداسازی به شیوه شجریان نام گرفته که در تربیت صدای بسیاری از خوانندگان نسل نو مؤثر بوده است. وی بعلاوه شاگردانی همانند همایون شجریان، محمد معتمدی و وحید تاج را تربیت نموده است. حمیدرضا نوربخش، سمت هایی چون عضویت در هیأت مدیره خانه موسیقی، عضویت در کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی، عضویت در شورای راهبردی معاونت هنری وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی و عضویت در شورای عالی خانه هنرمندان را بر عهده دارد.

حمیدرضا نوربخش در گفت وگو با پانا درباره ارزیابی موسیقی در سال 1400 گفت: دو سال است که به علت فاجعه کرونا موسیقی تعطیل است و عملاً هیچ فعالیتی نداشته است. موسیقی در سه شاخه فعالیت می نماید؛ فراوری، اجرا و آموزش. بخش فراوری و اجرا که تعطیل شد، چراکه عملاً فراوری در موسیقی هیچ توجیهی ندارد و اگر هم وجود داشته برای این است که بتواند پولش را به وسیله برگزاری کنسرت به دست بیاورد زیرا حقوق پدیدآورنده در انتشار آلبوم های موسیقی رعایت نمی گردد. اجراها هم به علت رعایت پروتکل های جدی بهداشتی تعطیل شد. در بحث آموزش هم اشکالات جدی ایجاد شد و به واقع می توانم بگویم موسیقی واقعا به روزگار بدی دچار شده است.

وی درباره بحث موسیقی آنلاین شرح داد: به نظر منِ موزیسین، موسیقی آنلاین هیچ مجذوب کنندهیتی ندارد. درست است که سینما رفتن یک تجربه جمعی مجذوب کننده است ولی اگر سینمایی در کار نباشد ما باز فیلم را در تلویزیون، اینترنت و موبایل می بینیم اما شما موسیقی را می شنوید و کنسرت اتفاقی است دوطرفه و یک تجربه مشترک همانند تئاتر به شمار میرود، چراکه این هنر یک هنر زنده است. هنرمند روی استیج، چشم در چشم، نفس به نفس با مخاطبش است و این تجریه، یک تجریه بی نظیری است. بنابراین کنسرت های آنلاین جا نیفتاد. درکل جهان هم هنوز کنسرت های آنلاین راه نیفتاده است و اتفاقات خوبی را در این زمینه شاهد نبودیم جز در مواردی اندک. اما خوشبختانه در این اواخر به علت واکسیناسیون کرونا، گشایش و شور و شعفی ایجاد شد و امیدواریم در اویل سال آینده عادی سازی بگردد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران در رابطه با برگزاری مسابقات موسیقی در پلتفرم ها و اینکه بیشتر از موسیقی پاپ تا موسیقی سنتی در آنها استفاده می گردد، گفت: من از دیرباز این دغدغه را داشتم و از سال ها پیش پیشنهاد کردم که آزمون باربد که پیش از انقلاب بود، احیا کنم اما متاسفانه ساز و کار تعیین، فضای مجازی و سرمایه گذار نداریم. متاسفانه سرمایه گذارها به سمت چهره ها جذب می شوند تا پولش را از اینترنت و سازوکاری که دارد، به دست بیاورند. در زمینه بخش فرهنگی و هنری موسیقی ما، آواز سنتی لازمه اش ساز و کار، روندی درست، آموزش و یک سیر و تجربه ای است. اینگونه نیست که هر کسی یک شبه یا با یک ورکشاپ چند ساعته بتواند یک قطعه موسیقایی بخواند.

وی تاکید نمود: این بخش یک حمایت جدی می خواهد تا نظر مردم هم جلب گردد. بنابراین من همچنان پیگیری می کنم و مذاکراتی هم داشته ام ولی متاسفانه تا الان هنوز پیروز نشده ام، چرا که برای تمام این کارها از جمله فضای مورد احتیاج، دکور و حتی حضور افراد، احتیاج به جذب یک سرمایه گذار است.

این هنرمند در سرانجام از برنامه های خانه موسیقی در سال آینده اطلاع داد و گفت: حتما جشن خانه موسیقی را خواهیم داشت و پیگیر هستیم انشالله بتوانیم فستیوالی را در قالب جشن مانند فستیوال تهران که قبلا در امارت مسعودیه انجام شد، به شکرانه دور شدن از کرونا برنامه ریزی کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13715

به "حمیدرضا نوربخش: موسیقی به روزگار بدی دچار شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمیدرضا نوربخش: موسیقی به روزگار بدی دچار شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید