حمل ونقل هوایی شهری جدی تر می گردد
به گزارش کنفرانس هکا، در حالی که صحبت از حمل ونقل هوایی شهری روز به روز بیشتر می گردد، اما اجرایی شدن این موضوع در گستره وسیع و برای جمعیت های زیاد، احتیاج به مطالعات دقیقی دارد. مطالعات و فعالیت هایی که اکنون با همکاری شرکت ها و نهادهای گوناگون به سطح قابل قبولی رسیده است و نوید کاربردی شدن این شیوه از حمل ونقل را در آینده ای نه چندان دور می دهد.

طی نشستی که در هفته جاری در زمینه جابه جایی هوایی شهری (Urban Air Mobility) برگزار گردید، دست اندرکاران این حوزه تازه ترین دیدگاه های خود را به اشتراک گذاشتند.
اریک آلیسون، مدیر اوبر الِوِیت (Uber Elevate) که بخش فن آوری هوایی شهری اوبر است، تاکید می نماید که این شرکت از سه سال گذشته به طور جدی وارد این عرصه شده است. او می گوید: فن آوری به سرعت در حال رشد است و با یاری بستری که اوبر به وسیله شبکه گسترده خود اجرایی می نماید، پروازهای هر روزه [در شهر] چندان دور از انتظار نخواهد بود.
- همکاری هیوندای و اوبر برای فراوری یک تاکسی پرنده
از سویی راس پروت پسر، که در زمینه توسعه مسکن فعالیت دارد، در حال ایجاد زیرساخت هایی است تا بتواند با استفاده از منطقه وسیع 27 هزار هکتاری الیانس تگزاس، به توسعه طرح های اوبر یاری کند. شرکت او هم چنین با مشارکت دانشگاه دیلویت در منطقه نوآوری دیلویت می کوشد طرح هایی را برای تجمیع فعالیت شرکت های فعال در زمینه حمل ونقل آینده پیش ببرد.
مایکل رومانوفسکی مدیر بخش نوآوری و سیاست گذاری اداره هوانوردی فدرال هم درباره احتیاج به وضع قواعد تعیین در حوزه جابه جایی هوایی شهری می گوید: ما وضع نماینده قوانین هستیم و وظیفه داریم که امنیت سیستم و هواگردهایی را آنالیز کنیم که در این سامانه فعال خواهند بود. اداره هوانوردی فدرال هم اکنون در مرکز نوآوری خود با 30 شرکت همکاری می نماید تا به آن ها در دریافت گواهینامه برای هواگردهای شهری خود یاری نماید. اما ارائه گواهینامه فقط یک مرحله است. گام مهم بعدی یاری به درک عمومی از ایمن بودن این هواگردهای شهری است.
نکته قابل تأمل آن است که نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا نیز به توسعه این سامانه ها اشتیاق دارد و فرایند پیشرفت این حوزه را دنبال می نماید. ویل راپر معاون محصولات، فن آوری و لجستیک نیروی هوایی آمریکا می گوید: نوآوری های بسیار زیادی وجود دارد که خارج از چارچوب دولت صورت گرفته است. برای مدت ها ارتش به دارایی های نظامی تکیه نموده است اما اکنون همان سیستم هایی را می خواهد که شرکت ها برای حوزه تجاری می سازند. ما از یک تهیه نماینده در حال تبدیل شدن به یک شریک هستیم.
او ادامه می دهد: ما باید از چارچوب خود خارج شویم و به جایی برویم که نوآوری اتفاق می افتد. زمانی که به هواگردهای شهری و تاثیر زیادی که می توانند بر اقتصاد بگذارند نگاه می کنیم، نیروی هوایی نمی تواند بیکار بنشیند و امیدوار باشد که بازار رشد کند. ما گمان می کنیم که می توانیم از نخستین استفاده نمایندگان این فن آوری باشیم.
اما چگونه می توان حمل ونقل با هواگردهای شهری را به امری روزانه تبدیل کرد؟ مدیر بخش هوایی اوبر، موضوع را این طور تحلیل می نماید: برای این کار احتیاج به تمرکز کوشش ها در زمینه سیاست گذاری، سرمایه گذاری و زمان بندی است که اگر هر یک از این عوامل به شکل مناسب انجام نشود، بازار این فن آوری به درستی توسعه نمی یابد. بنابراین وقتی که هواگردها آماده باشند، زیرساخت ها فراهم شده باشد و قوانین هم موجود باشد، می توانند در زمینه تجاری حرفی برای گفتن داشته باشند.
- شرکت اوبر به زودی تحویل غذا با پهپاد را شروع می نماید
از دیگر نگرانی های جامعه در زمینه جابه جایی هوایی شهری، می توان به این موضوع اشاره نمود که آیا هواگردهای شهری از بالای خانه مردم عبور می نماید؟ رومانوفسکی در این زمینه می گوید: باید به این اطمینان برسیم که جامعه کاملا موضوع را درک می نماید. ما می توانیم هواگردها را تا حد ممکن کم صدا کنیم اما به واقع کجا باید پرواز نمایند؟ محتمل ترین مسیرها روی بزرگراه هاست، همان کاری که هلیکوپترها در ارتفاع پایین انجام می دهند اما در نهایت زمانی که مردم بدانند این وسایل چقدر ساکت کار می نمایند، می توان از برنامه ریزی تصادفی برای ایجاد مسیرهایی استفاده کرد که فقط از روی خانه های تعیینی می گذرند.
در نهایت باید گفت که هم شرکت های خصوصی و هم نهادهای دولتی مانند نیروی هوایی آمریکا، ناسا و اداره هوانوردی فدرال از نقش پررنگی که هواگردهای شهری در آینده خواهند داشت آگاهند و از هم اکنون می کوشند سهم خود را در این حوزه افزایش دهند.
منبع: AIN
منبع: دیجیکالا مگمجله آیرخ: مجله گردشگری و مسافرتی
کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها