حسینی: مجلس باید صدای مردم باشد

به گزارش کنفرانس هکا، یک وکیل دادگستری با بیان اینکه کنندگان منتخب دوره یازدهم مجلس مکررا فصل ششم قانون اساسی و سوگندنامه خود در اصل 67 را مکررا مطالعه کنند، گفت: با توجه به اصول 67 و 76 قانون اساسی، مجلس باید صدای مردم باشد و همیشه در جهت حفظ حقوق ملت همراه آنها و در صورت لزوم مقابل حاکمیت باشد.

حسینی: مجلس باید صدای مردم باشد

سیدکاظم حسینی در گفت وگو با خبرنگاران، در ارزیابی از عملکرد مجلس دوره دهم اظهار کرد: اقتدار علمی و عملی مجلس در حوزه تقنینی و نظارتی مانع مداخله سایر نهادهای موازی در حوزه قانونگذاری حتی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا شورای نگهبان می شود.

وی اضافه کرد: اقتداری که توسط مجلس دهم نادیده گرفته شد و ضعفی را که در مجلس دهم به وضوح شاهد بودیم، عدم اقتدار در حوزه تقنینی و نظارتی بود به نحوی که حتی شجاعت لازم در مشخص قیمت حامل های سوختی را نداشته و موجب شد قیمت بنزین در خارج از چارچوب قوه مقننه مشخص شود و انفعال قوه مقننه در تنظیم مقررات مربوط به حوزه قضایی نیز موجب شد تا قوه قضائیه با بسط اختیارات خود در قالب دستورالعمل ها، بخشنامه ها و آیین نامه ها و بعضا بدون وجود قوانین بالادستی، اقدام به وضع قانون نماید.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در حوزه وکالت نیز علیرغم مطرح بودن لایحه جامع وکالت به مدت چندین سال در مجلس و ارائه طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت، مجلس شجاعت لازم را در تصمیم گیری نداشته، بیان کرد: در این رابطه نیز مجلس منفعلانه برخورد نموده، به نحوی که اخیرا قوه قضائیه در بحران کرونا و تعطیلی غیر معقول مجلس در ماه های انتهای کار خود اقدام به تهیه پیش نویس آیین نامه ماده 22 لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری می کند که حقوقدانان متفق القول در غیر قانونی بودن اقدام قوه قضائیه می باشند.

حسینی ادامه داد: این در حالی است که بنا بر بعضی تفاسیر امکان ابطال بعضی مصوبات قوه قضائیه در دیوان عدالت اداری نیز نمی باشد و از طرفی نیز هیچ مرجعی نیز جهت ابطال دستور العمل ها، بخشنامه ها و آیین نامه های خلاف قانون تصویب شده از سوی قوه قضائیه تا به امروز پیش بینی نشده و عملا قوه قضائیه تبدیل به قوه قانونگذاری شده است.

وی با بیان اینکه مجلس دهم حتی در تصویب لایحه جامع قانون انتخابات که سرنوشت خودشان به آن وابسته بود، تعلل کردند، گفت: چه بسا با اصلاح و در صورت تصویب آن جمع بزرگی از کنندگان رد صلاحیت شده می توانستند حضور خودشان را در مجلس یازدهم تداوم بخشند.

این وکیل دادگستری اساسی ترین ایرادهای وارده بر کنندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته را عدم درک صحیح از وظایف کنندگی خود دانست و گفت: آنها همیشه خود را به امور اجرایی مرتبط به حوزه کنندگی محدود می نمودند، لذا در امور کلان کشور همیشه تابعی از تصمیمات اقلیتی ذی نفوذ در مجلس و یا خارج از آن بوده اند و در فرصت به جامانده دوره دهم عملا امکان تصویب هیچ مصوبه ای نمی باشد.

حسینی در عین حال توضیح داد: اولین توصیه ام به کنندگان منتخب دوره یازدهم آن است که مکررا فصل ششم قانون اساسی در وظایف و اختیارات قوه مقننه به ویژه سوگندنامه خود را در اصل 67 مطالعه کنند تا همیشه حافظ حقوق ملت و پایبند به خدمت به مردم باشند.

وی یادآور شد: اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حکایت از در راس بودن مجلس قانونگذاری دارد و اصل 76 قانون اساسی با دادن حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور اقتدار ویژه ای را به مجلس شورای اسلامی داده است و این کنندگان مقتدر و توانا هستند که با شجاعت خود این اقتدار را به منصه ظهور می رسانند.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه با توجه به اصول 67 و 76 قانون اساسی، مجلس باید صدای مردم باشد و همیشه در جهت حفظ حقوق ملت همراه و در صورت لزوم مقابل حاکمیت باشد، گفت: در باور مردم، مجلس دیگر صدای ملت نیست و عدم اقبال مردم به انتخابات دوم اسفند و مشارکت حداقلی مردم پیامی جز این نداشته و کنندگان دوره یازدهم با ترمیم این نقیصه موجبات اقبال عمومی مردم را در انتخابات آینده فراهم کنند.

حسینی در انتها گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات هر دوره مجلس، نمره مردم به میزان موفقیت کنندگان دوره قبل می باشد، امیدواریم که با افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات دوره دوازدهم مجلس، نمره قبولی را به کنندگان دوره یازدهم بدهند.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10542

به "حسینی: مجلس باید صدای مردم باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسینی: مجلس باید صدای مردم باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید