جراحی از راه دور، روش جدید درمان ، فناوری های هوشمند در خدمت تشخیص بیماری ها قرار می گیرند

به گزارش کنفرانس هکا، جراحی بیماران از راه دور که اولین بار بر روی یک بیمار فرانسوی با یاری روبات های هوشمند انجام گرفت امروزه به یکی از روش های درمانی موثر تبدیل شده است.

جراحی از راه دور، روش جدید درمان ، فناوری های هوشمند در خدمت تشخیص بیماری ها قرار می گیرند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، در سال 2001 بود که جراحان نیویورکی با یاری روباتیک و از راه دور یک بیمار فرانسوی را جراحی کردند این عمل که به عمل لیندبرگ معروف شد، نخستین عمل از راه دور در جهان لقب گرفت. امروزه این روش به یکی از روش های درمانی موثر تبدیل شده است. از حدود 20 سالی که از آن عمل می گذرد، علم پزشکی در اجرایی کردن چنین عمل های از راه دوری که بتواند بیماران را از نقطه ای دیگر از جهان عمل کند، ناکام مانده و خیلی پیروز عمل ننموده است.

ظهور گوشی های هوشمند و فناوری های هوشمند به عنوان ابزاری برای تشخیص بیماری ها در این بازه زمانی به یاری پزشکان آمده و به عنوان مثال به تجویز دارو و درمان برای بیماران یاری نموده است. اما عمل لیندبرگ ثابت کرد که فناوری های نوین در علم پزشکی می توانند با سیستم های روباتیک از راه دور فراتر از تشخیص بیماری و تجویز دارو عمل نمایند. با این حال، امروز زمان آن رسیده تا سیستم های روباتیک از راه دور وارد میدان شوند.

مدل های درمان نوین به کادر درمانی و پزشکان امکان می دهد فرایند درمان های پزشکی را در زندگی مردم در مناطق دور افتاده متحول نمایند. پزشکان از آن سال به بعد روی روش های درمانی از راه دور کار نموده اند. به عنوان مثال، بعضی محققان در ژوئن 2018 با استفاده از یک سیستم روباتیک متصل به اینترنت پیروز شدند استنت هایی را از مسافت بیش از 160 کیلومتری در عروق کرونر غیرانسانی جاسازی نمایند.

در دسامبر همان سال، یکی از متخصصان معروف قلب و عروق جهان پنج عمل کرونر قلب از راه دور را با همان روش و با استفاده از دستگاه روباتیک با پیروزیت انجام داد. او برای نشان دادن قابلیت بالای سیستم های روباتیک از راه دور برای درمان بیماران قلبی، این روبات را با دسته های کنترل و یک مانیتور ویدئویی و از راه دور کنترل کرد.

سازمان کار بین الملل سال گذشته اظهار داشت که کشور های در حال توسعه به شدت به مراقبت های قلبی و عروقی بهتر احتیاج دارند تا بتوانند جان بیماران خود را از ناتوانی و مرگ نجات دهند. اما حتی در آمریکا هم بیماران در مناطق دور افتاده در دسترسی به درمان-های جدید و کارآمد در مضیقه هستند.

فناوری های روباتیک الهام گرفته شده از درمان هایی هستند که مراقبت های بهتری را برای بیماران به همراه آورده و در زمان درمان هم صرفه جویی می نمایند. یک نمونه از این فناوری ها شبکه ای از بیمارستان ها را به یک مکان متمرکز متصل می نماید. پزشکانی که در این مرکز حضور دارند می توانند عمل های سنتی معمول را در اتاق عمل و روش های از راه دور را به وسیله روبات های کنترل از راه دور از مکانی دیگر انجام دهند. در حال حاضر، چنین مراکزی برای درمان حملات قلبی و سکته ها قابل استفاده هستند و استفاده از این فناوری ها تعداد بیمارانی را که تحت درمان قرار می گیرند، افزایش می دهد و به این ترتیب آمار مرگ و میر و ناتوانی در آن ها کاهش می یابد.

دومین نوع فناوری ها با هدف درمان بیماران در کشور های در حال توسعه و ایالت های دور افتاده آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند که شامل کار گذاشتن یک ابزار درمانی با یاری دستگاه روباتیک از راه دور و اتاق عمل کوچکی در منطقه ای دور از محل انجام عمل است. این روش به پزشکان یاری می نماید تا در شرایط بیمارستانی بتوانند بیماران را در سراسر جهان تحت درمان قرار دهند. به دلیل مشکل اینترنت کابلی در نقاط دور افتاده، اینترنت بی سیم 5G نقش مؤثری در انجام این قابلیت ها ایفا می نماید. البته احتمال قطع و وصل اینترنت در میانه عمل های جراحی روباتیک از راه دور هم وجود دارد و محققان به دنبال راه حلی برای این مشکل هم هستند.

مجله عکسها: مجله تفریحی و سرگرمی عکسها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9370

به "جراحی از راه دور، روش جدید درمان ، فناوری های هوشمند در خدمت تشخیص بیماری ها قرار می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحی از راه دور، روش جدید درمان ، فناوری های هوشمند در خدمت تشخیص بیماری ها قرار می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید