توسعه گردشگری استان مرکزی در گرو بهبود زیرساخت ها

به گزارش کنفرانس هکا، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: دو ضرورت مهم توسعه گردشگری استان مرکزی، ایجاد زیرساخت های لازم و بهبود زیرساخت های موجود در کنار تبلیغات در این عرصه است.

توسعه گردشگری استان مرکزی در گرو بهبود زیرساخت ها

به گزارش خبرنگاران، محمود مرادی نراقی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه امسال تبلیغات بسیار وسیعی در حوزه جهانگردی انجام شد که در آمار ورود جهانگرد نوروزی به استان تاثیر گذاشت، اضافه نمود: از 24 اسفند پارسال تا 14 فروردین امسال 177 هزار نفر اقامت رسمی و غیر رسمی در مراکز اقامتی استان داشتیم که این آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته تقریبا 154 هزار نفر بوده است.

وی از رشد 17.7 درصدی اقامت در اماکن اقامتی استان اعم از هتل ها، مهمانسراها و اقامتگاه های بوم گردی اطلاع داد و گفت: در حوزه بازدید از اماکن جهانگردی نیز رشد 14.6 درصدی را شاهد بودیم.

مرادی افزایش بازدیدهای نظارتی از اماکن تفریحی، خدماتی و اقامتگاه های استان را یکی از شاخص های مهم خدمات این اداره کل در امسال مطرح نمود و گفت: تعداد بازدیدهای نظارتی در سال گذشته 277 مورد و در سال تازه 590 مورد بوده است که بر این اساس رشد 212 درصدی در این حوزه رخ داده است.

وی با بیان اینکه بیشترین بازدیدها از اماکن جهانگردی شهرستان های اراک، محلات، ساوه و دلیجان اجرا شده است، گفت: آمارها نشان می دهد که در ایام نوروز، جهانگردان بیشتر از مراکز تفریحی طبیعی ما استقبال می نمایند.

استان مرکزی مقصد سفر نیست

مرادی اظهار کرد: یکی از مسائل ما این است که استان مرکزی مقصد جهانگردی نیست و در واقع جهانگرد به صورت اتفاقی و در مسیر سفر، با جاذبه های موجود آشنا یا روبرو می گردد و از آنها بازدید می نماید، بر این اساس باید در طول سال به گونه ای برنامه ریزی گردد و اطلاعات تا اندازه ای به مخاطب بویژه در شهرهای بزرگ ارائه گردد که در صورت اقدام به سفر، استان مرکزی را به عنوان مقصد انتخاب کند که اگر تبلیغات و اطلاع رسانی خوبی داشته باشیم، قطعا این اتفاق می افتد.

وی اضافه نمود: دومین مسئله که از اولی مهمتر است این است که باید در مراکز جهانگردی استان زیرساخت لازم برای استفاده جهانگرد مهیا باشد. به همین علت دو رسالت اصلی ما در حوزه جهانگردی، معرفی جاذبه های استان و ایجاد زیرساخت های مورد احتیاج جهانگردان است.

مرادی با بیان اینکه در حوزه انجام رسالت اول، در امسال 2500 متر بنر در محورهای مواصلاتی استان نصب شده و در محورهای مواصلاتی اصلی نیز بیلبوردهای بسیار بزرگ نصب و استان مرکزی را به عنوان استان مفاخر معرفی و جاذبه های استان را نیز معرفی نموده ایم، گفت: بعلاوه بروشور، نقشه و کاتالوگ چاپ شد و در مجموع، در حوزه معرفی، علیرغم محدودیت های مالی به خوبی اقدام شد.

وی توضیح داد: پیش بینی ما درخصوص ورود جهانگرد نوروزی به استان به علت همزمانی ایام تعطیلات با ماه مبارک رمضان و بارش های سنگین بهاری، کاهش 30 تا 40 درصدی ورود جهانگرد بود، ولی در این حوزه نه تنها کاهش رخ نداد بلکه افزایش رخ داد که نشان می دهد تبلیغات اجرا شده موثر بوده است. این افزایش در مراکز اقامتی ما نیز مشهود بود و نشان می دهد که تحرکی در معرفی جاذبه های جهانگردی استان در حال رخ دادن است.

توسعه جهانگردی استان مرکزی احتیاجمند بهبود زیرساخت

مرادی درخصوص دومین رسالت اصلی این اداره کل در حوزه توسعه جهانگردی گفت: باید زیرساخت های مناسب را برای جهانگردان فراهم کنیم. برای مثال اگر جهانگرد به سمت غار نخجیر دلیجان می رود از جاده مناسب، ایمنی، دسترسی های لازم، محل اسکان و ... برخوردار گردد و بتواند خاطره خوبی را با خود از این استان ببرد.

وی یکی از اقدامات موثر در امسال را به خدمت گرفتن تمام توان شهرداری ها و دهیاری های استان در قالب ستاد خدمات سفر مطرح نمود و گفت: تمام شهرداری ها را پای کار نوروزگاه ها آوردیم. مخصوصا در شهرهای مقصد جهانگردی مثل ساوه، محلات، دلیجان، نراق و ... شهردارها به خوبی پای کار آمدند و حتی برنامه های جذابی را اجرا کردند که در نگهداری جهانگرد در این شهرها بسیار موثر بود.

مرادی درخصوص اندازه بودجه لازم برای توسعه زیرساخت های جهانگردی استان گفت: حتی اگر دو تا سه همت هم در اختیار میراث فرهنگی استان قرار بگیرد بعلت تنوع جاذبه های جهانگردی تاریخی و طبیعی استان، امکان هزینه کرد آن برای بهبود زیرساخت ها وجود دارد ولی کل اعتبارات میراث فرهنگی استان در سال گذشته 40 میلیارد تومان بوده که سهم جهانگردی از این اندازه، حدود 4 میلیارد تومان بوده است.

هزینه های بالای جانبی سرمایه گذاری در حوزه جهانگردی استان مرکزی

وی با تاکید بر اینکه مجموعه استان باید به این باور برسد که ساماندهی مجموعه های جهانگردی یکی از احتیاجهای استان است، گفت: سرمایه گذار در شرایط فعلی اشتیاقی به سرمایه گذاری در حوزه جهانگردی استان پیدا نمی نماید چرا که ابتدا باید حداقل هایی در این حوزه همانند راه دسترسی، آب، برق، گاز، تلفن، حمل و نقل، خدمات شهری و ... فراهم گردد.

وی اضافه نمود: وقتی سرمایه گذار بخواهد مرکز اقامتی در یک منطقه هدف جهانگردی استان بسازد، اگر این منطقه از امکانات اولیه خدماتی بی بهره باشد، از اینکار منصرف می گردد و نمی توان از او توقع داشت که هزینه دسترسی به همه این خدمات را متقبل گردد. علت عدم تمایل بیشتر سرمایه گذاران به ورود به این عرصه، بالا بودن هزینه های جانبی اقدامی است که می خواهند انجام دهند.

لزوم بهسازی جاده فرودگاه

مرادی یکی از زیرساخت های مهم جهانگردی را حمل و نقل بویژه حمل و نقل هوایی مطرح نمود و گفت: اگر جاده فرودگاه ساخته نگردد و ایمنی آن افزایش نیابد نباید انتظار داشت که یک ایرلاین در استان مرکزی سرمایه گذاری کند. در حال حاضر یکی از جاده های ناایمن ما جاده فرودگاه است.

وی مهمترین اقدام اداره کل میراث فرهنگی در سال 1403 در حوزه جهانگردی را، جدای از حفاظت، بازسازی و نگهداری آثار تاریخی طبیعی، تاریخی و فرهنگی موجود، معرفی این ظرفیت ها مطرح نمود و گفت: در این حوزه بسیار کم کاری شده و بسیاری از مردم استان و حتی مسئولان استان از ظرفیت های موجود جهانگردی استان اطلاع چندانی ندارند، لذا باید برای آشنایی تمامی اقشار استان و دیگر استان ها با این ظرفیت ها خوراک تهیه گردد و در واقع بزرگترین چالش موجود بی اطلاعی مردم و مسئولان از این ظرفیت هاست.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 22 فروردین 1403 بروزرسانی: 22 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16656

به "توسعه گردشگری استان مرکزی در گرو بهبود زیرساخت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گردشگری استان مرکزی در گرو بهبود زیرساخت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید