تنگه دریخا؛ هیجان بر فراز صخره ها

به گزارش کنفرانس هکا، اگر به سفری شگفت انگیز با چاشنی هیجان علاقه دارید، تنگه دریخا در استان هرمزگان با چهره ای رویایی و مناظری به یادماندنی، گزینه مناسبی است.

تنگه دریخا؛ هیجان بر فراز صخره ها

لا به لای شیرینی سفر به هرمزگان زیبا و بهره مندی از بی شمار تماشای های آن، سفری کوتاه به روستا و تنگه دریخا، هیجان لذت از طبیعت را در شما برمی انگیزد. روستای دریخا از توابع دهستان کهورستان، در بخش مرکزی شهرستان خمیر است که در استان هرمزگان واقع شده است.

چشم اندازی ژرف در محیطی کوهستانی همراه با درختان نخل و کهور، تنها گوشه ای از مجذوب کنندهیت های تنگه دریخا است. سرسبزی محیط تنگه و جهت دسترسی به آن، درست وسط اقلیم گرم هرمزگان، زیبایی های این تنگه را دوچندان می نماید. با خبرنگاران همراه شوید، تا هرچه بیشتر به زیبایی های بکر تنگه دریخا در نزدیکی بندر خمیر، پی ببرید.

در سفر به تنگه دریخا چه باید بدانیم؟

  • تنگه دریخا کجاست؟
  • چطور به تنگه دریخا برویم؟
  • ویژگی های تنگه دریخا
  • تماشای های اطراف تنگه دریخا
  • آب و هوای تنگه دریخا
  • پوشش گیاهی و جانوری اطراف تنگه دریخا
  • صنایع دستی دریخا
  • در سفر به تنگه دریخا با خود چه ببریم؟
  • اقامت در تنگه دریخا
  • برترین زمان سفر به تنگه دریخا
  • بندر خمیر کجاست؟
  • تماشای های اطراف بندر خمیر

تنگه دریخا کجاست؟

تنگه دریخا در 18 کیلومتری روستای دریخا، در قلب کوهستان زیبا در شهرستان خمیر، در استان هرمزگان واقع شده است. بندر خمیر در 175 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

تنگه دریخا که با نام آبشار دریخا هم شناخته می شود، جاذبه بکر این روستا است که مردم برای شنا و آبتنی در حوضچه های آن، راهی این تنگه می شوند. روستای دریخا از توابع شهرستان خمیر است و جهت اصلی دسترسی به تنگه دریخا محسوب می شود.این روستا از بندرعباس در مرکز هرمزگان 60 کیلومتر فاصله دارد

چطور به تنگه دریخا برویم؟

برای رفتن به تنگه دریخا باید به روستای دریخا بروید و از جهت مورو دریخا به تنگه برسید. برای رسیدن به روستای دریخا باید به استان هرمزگان سفر کنید و بسته به اینکه از چه مناطقی تماشا می کنید، شهر محل اقامتتان را برگزینید. از روستای دریخا تا تنگه مسافتی 18 کیلومتری در پیش داریم. به جهت ارتباطی روستا تا تنگه در گویش محلی مورو دریخا می گویند. مورو دریخا چشم اندازی زیبا دارد. در ابتدای جهت نخلستان ها در میان کوه های بلند خودنمایی می نمایند. رودخانه در جریان است. در ابتدای جهت، آبگرم تهرود، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می نماید. پس از طی کردن مسافت یک کیلومتر، به پلی فلزی می رسید که روی رودخانه کر واقع شده است. هوای این ناحیه بسیار لطیف و پاک است.

اگردر بندرعباس اقامت دارید، باید به 60 کیلومتری شمال غربی و اگر در بندر خمیر ساکن هستید، به 120 کیلومتری شمال شرقی بندر خمیر بروید.

چنانچه تجربه سفر به بندر خمیر را ندارید، پیشنهاد می کنیم سفر به این بندر را از دست ندهید و ضمن برنامه ریزی برای بازدید از تنگه دریخا، از تماشای های بی شمار این بندر و جاذبه های گردشگری آن تماشا کنید. بندر خمیر شهری تالابی در مجاورت تالاب خورخوران است. گرچه روستا به بندرعباس نزدیکتر است، از توابع شهرستان خمیر درمحسوب می شود.

در جهت به سمت دریخا از بندر خمیر، وارد دهستان کهورستان می شوید که منطقه ای سرسبز با سفره های آب زیرزمینی است.

ویژگی های تنگه دریخا

دره در قلب کوهستان زیبا، با چشمه های فراوان، آبشارها، آبگیرهای زلال و در میان صخره ها واقع شده است.

آبگیرهای تنگه عمیق هستند و حتی در نقاطی از آن ها می توان از ارتفاع 20 متر شیرجه زد.

دراین منطقه، به علت آب و هوای گرم، سرگرمیات آبی برای گذراندن روزهای پایانی هفته و فرار از گرما، پرطرفدار هستند. دهستان کهورستان در شوره زارهای غرب هرمزگان، بسیار سرسبز، همراه با سفره های آب زیرزمینی فراوان است. درختان تنومند کهور در منطقه و محصور شده در میان کوه ها، چشم انداز ای تماشایی در مقابل چشمانتان می گشاید.

پل لاتیدان روی رودخانه کر، به جای مانده از دوران شاه عباس صفوی، از طولانی ترین پل های باستانی این منطقه است.

در گذشته بازرگانان، تاجران و جهانگردان، در سفر به شیراز از این منطقه می گذشتند. به علت شباهت پوشش گیاهی این ناحیه با هندوستان، تاجران و بازرگانان از کهورستان با نام هندوستان کوچک یاد می کردند. ابن بطوطه و ابن خلدون در خاطرات خود از سفر به جنوب، کهورستان را ستوده اند.

از دیگر ویژگی های این ناحیه که رونق بیشتری به گردشگری داده است، می توان چشمه های آبگرم درمانی و معدنی را برشمرد که برای آب درمانی مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرد.

اما برجسته ترین ویژگی تنگه، فضای متفاوتی است که امکان شیرجه و سقوط آزاد را برای علاقه مندان میسر می سازد.

اگر از هواداران صخره نوردی باشید، میان صخره های بکر و زیبای تنگه، می توانید سنگ نوردی کنید. کوه های اطراف نیز برای کوهنوردی مناسب هستند. در باغ های اطراف، درختان انبه به وفور یافت می شوند که در فصل برداشت حال و هوایی خاص به منطقه می بخشند.

تماشای های اطراف تنگه دریخا

شاید کمتر کسی بداند که بعد از تنگه، پشت سد بزرگ، باغی بزرگ وجود دارد. باغ پشتنگ، مملو از درختان انبه کهنسال است که در فصل برداشت انبه، عطر این میوه گرجهتی، فضا را آکنده می نماید.

در سه کیلومتری تنگه، استخر مغدان واقع شده است. گرچه این استخر ناشناخته تر و بکرتر از سایر تماشای های منطقه، اما بسیار تماشایی است.

در شرق روستای دریخا، روستای قلات واقع شده است و روستا در غرب به شهرک رودبار و شهر رویدر منتهی می شود.

خانه قاضی رویدر، بنای تاریخی میان نخلستان های زیبای منطقه، از خشت و آجر و به سبک معماری ساحلی و همراه بادگیر، ساخته شده است. قدمت این بنا به دوره قاجاریه برمی شود که در سال 1387 در لیست آثار ملی به ثبت رسید.

اگر به قدم زدن در میان روستاهای بکر و خوش آب و هوا و گپ زدن با روستاییان علاقمندید، حتما زمانی را برای گشت وگذار در روستاهای کهورستان اختصاص دهید. اگر در امتداد بافت کوهستانی حرکت کنید، به روستا و مزرعه آشتابی می رسید. روستاهای معروف دیگر، چاری و پی پر هستند. تماشای سد طبیعی لاور هم خالی از لطف نیست.

آب و هوای تنگه دریخا

بیشتر نقاط استان هرمزگان، آب و هوایی گرم و مرطوب دارند. میانه بارندگی سالانه بندر خمیر 171 میلی لیتر است و 75 درصد رطوبت دارد. اما منطقه کهورستان که روستا و تنگه دریخا در آن واقع شده است، آب و هوایی معتدل و لطیف دارد. به علت بافت گیاهی و کوهستان های منطقه، این قسمت تفاوت بسیاری با دیگر قسمت های شهرستان بندر خمیر دارد. تنگه دریخا برای فرار از گرمای شدید نقاط مختلف هرمزگان، برترین انتخاب است.

پوشش گیاهی و جانوری اطراف تنگه دریخا

در جاده دریخا (مورو دریخا)، انواع گیاهان معطر مانند آویشن و بادام کوهی فراوان است. گیاهان دارویی با خواص درمانی بالا مانند دهخ (گندم گیاه)، ترشک و سرمه، سراسر جهت به چشم می خورند. درختان کهور، کهورستان را پوشانده اند. میوه درخت کهور برای عوارض تنفسی خواص بی نظیری دارد. درختچه های خاردار کوچک، برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می گیرند.

باغداری و کشاورزی به صورت آبی و دیم در کهورستان رواج دارد و عمده محصولات منطقه گندم و جو، مرکبات ، خرما و تنباکو است. خرما و مرکبات کهورستان صادر می شود.

پرندگان دریایی و مهاجر و انواع جانوران از قبیل روباه، شغال، میش کوهی، آهو و خرگوش در منطقه زندگی می نمایند.

از پرندگان می توان تیهو و کبک را نام برد. در فصل سرما پرندگان مهاجر زیادی به منطقه وارد می شوند.

صنایع دستی دریخا

عمده صنایع دستی و سنتی در جنوب شامل انواع پارچه، پوشاک و ظروف سنتی می شود. در روستاها حصیربافی با برگ درختان خرما، ریسندگی با موی بز و سوند بافی (بافتن سبدهای کوچک و بزرگ)، متداول است.

در بندر خمیر، بازار سنتی با الگوبرداری از بازار وکیل شیراز، در ابعاد کوچک تر ساخته شده است که رونق مالی بالایی دارد.

در سفر به تنگه دریخا با خود چه ببریم؟

اگر تمایل به آبتنی در آبگیرهای تنگه را دارید، حتما لباس مناسب و اضافه همراه با حوله همراه خود داشته باشید. کلاه و عینک و کرم ضدآفتاب شما را از آفتاب سوختگی در طول جهت حفظ می نماید. کفش و صندل مناسب با خود ببرید. منظره ها اطراف تنگه بسیار مناسب عکاسی هستند، دوربینتان را از قلم نیاندازید.

اقامت در تنگه دریخا

روستای دریخا در حدود 30 خانوار جمعیت دارد. مردم روستا بسیار مهربان، صمیمی و مهمان نواز هستند، اما تنگه و روستا مناسب برای اقامت شبانه نیست. در این منطقه دلنشین و مجذوب کننده می توانید یک روز گرم را در خنکای منطقه با آبتنی و استراحت سپری کنید و برای اقامت، شهرهای دیگر استان را انتخاب کنید.

برترین زمان سفر به تنگه دریخا

بیشتر نقاط استان هرمزگان دارای آب و هوای گرم و شرجی بالا است. فصل های گرم سال، برای سفر به هرمزگان مناسب نیستند؛ گرچه منطقه کهورستان آب و هوایی معتدل دارد، اما برترین زمان سفر به تنگه دریخا و لذت بردن از سرگرمی های آبی آن، از اسفندماه تا اواخر اردیبهشت است. در نیمه دوم سال هوا برای سفر به هرمزگان مناسب می شود، اما برای آبتنی در تنگه ماه های گرم تر مناسب هستند.

بندر خمیر کجاست؟

بندر خمیر از مهم ترین شهرهای استان هرمزگان، در کرانه ساحلی خلیج فارس و در مجاورت تالاب خورخوران واقع شده است. بندر خمیر از شرق به بندرعباس، از غرب به بندر لنگه، از شمال به استان فارس و از جنوب به خلیج فارس می رسد. کارخانه های صنعتی، بندرگاه مسافری، صادرات کالا به حوزه جنوب خلیج فارس، لنج سازی و پرورش آبزیان از برجسته ترین فعالیت های مالی این منطقه به شمار می رود. این بندر در مجاورت تالاب خورخوران، به عنوان اولین شهر تالابی ایران شناخته می شود.

در گذشته بندر خمیر با نام جمیر، به معنی محل اجتماع مردم، شناخته می شد. برای رسیدن به بندر خمیر باید از بندرعباس در جهت غرب، 81 کیلومتر را طی کنید و بعد از حدود یک ساعت و نیم به بندر خمیر خواهید رسید.

در سفر به بندر خمیر یکی از دلچسب ترین ماجراجویی ها، سر زدن به رستوران ها و خوردن برترین غذاهای دریایی است. در این سفر از خوردن غذاهایی مانند قلیه ماهی، هواری ماهی، ماهی با صدف و کتلت میگو، پشیمان نخواهید شد.

تماشای های اطراف بندر خمیر

در شهرستان بندر خمیر بی شمار تماشای وجود دارد، که شاید تماشای همگی آن ها در یک سفر میسر نباشد. جنگل های حرا در شمال غربی قشم، در قسمت جنوبی بندر خمیر هم دسترسی دارند.

آبگرم های درمانی اطراف این بندر بسیار هستند. از ویژگی های درمانی هوباد، آبگرم معروف بندر خمیر، بسیار یاد می شود.

از جاذبه های طبیعی اطراف بندر خمیر می توان موارد زیر را نام برد:

  • چشمه آبگرم لشتغان
  • چشمه چاه احمد
  • کوه گوری
  • آبگرم سیاه کش

آبگرم لشتغان در شمال روستایی به همین نام و پنج کیلومتری شرق بندر خمیر، واقع شده است. آب چشمه ها از شکاف سنگ ها خارج و در دشت سرازیر می شوند. کوه های گوری علاقه مندان به کوهنوردی را به خود جذب می نماید. در 65 کیلومتری غرب بندر خمیر، آبگرم سیاهکش، در روستای نیمه کار، واقع شده است که از آلودگی ها مصون مانده است.

و همین طور بعضی جاذبه های تاریخی عبارت اند از:

  • برج قلعه خمیر
  • دیوار سدار
  • پل لاتیدان
  • کاروانسرای کهورستان
  • کاروانسرای کیش دری
  • کاروانسرای برکه سلطان
  • کاروانسرای تقی خانی
  • مسجد جامع بندر خمیر

از عمر قلعه خمیر، یک قرن می گذرد. قلعه خمیر به سبک اروپایی و برای استفاده نظامی ساخته شده بود. قدمت دیوار سدار به دوره زندیه می رسد و در نزدیکی جنگل حرا واقع شده است و کاروانسرای تقی خانی هم مربوط به دوره صفوی است.

منبع: کجارو / khaled-padar.blogfa.com / irandeserts.com / shahrmajazi.com
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13885

به "تنگه دریخا؛ هیجان بر فراز صخره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه دریخا؛ هیجان بر فراز صخره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید