تشخیص آلزایمر با واقعیت مجازی

به گزارش کنفرانس هکا، یک مسیریابی به واسطه واقعیت مجازی(VR) می تواند بیماران مبتلا به اختلالات شناختی خفیف مرتبط با سن را از بیماران مبتلا به مراحل اولیه بیماری آلزایمر به دقت تشخیص دهد.

تشخیص آلزایمر با واقعیت مجازی

یک مطالعه جدید و هیجان انگیز از محققان دانشگاه کمبریج نشان می دهد که چگونه یک آزمون مسیریابی در واقعیت مجازی می تواند نسبت به دیگر آزمون های شناختی استاندارد که به عنوان آزمون های استاندارد طلایی شناخته می شوند، به خوبی پیش بینی کند که بیماران در مراحل اولیه بیماری آلزایمر هستند.

مدتی است که محققان دریافته اند یکی از اولین قسمت های مغز که از تحلیل عصبی مربوط به بیماری آلزایمر رنج می برد، قشر اینتورهینال(entorhinal cortex) مغز است. منطقه ای از مغز که به طور ویژه در زمینه های ناوبری و مسیریابی فضایی دخیل است.

اختلال شناختی خفیف(MCI) نیز اغلب یکی از اولین نشانه های بیماری آلزایمر است. با این حال MCI همواره به آلزایمر منجر نمی گردد، چرا که در بعضی موارد تنها می تواند یک محصول جانبی ناشی از پیری باشد که با تمرینات جسمانی ساده به طور مؤثر قابل درمان است.

ایده توسعه این ابزار تشخیصی مبتنی بر واقعیت مجازی این است که این آزمایش ناوبری می تواند به تشخیص اینکه کدام بیماران مبتلا به MCI بیشتر محتمل است به بیماری آلزایمر کامل مبتلا شوند، یاری کند.

دنیس چان از دانشگاه کمبریج می گوید: سلول های مغزی مرتبط با مسیریابی در جوندگان و انسان ها مشابه است، بنابراین تست مسیریابی ممکن است به ما اجازه دهد که آلزایمر را زود شناسایی کنیم.

وی اضافه کرد: سال ها بود که ما می خواستیم چنین کاری را انجام دهیم، اما اکنون تنها تکنولوژی واقعیت مجازی است که تا آنجا پیش رفته است که می توانیم این تحقیق را روی بیماران انجام دهیم.

محققان دانشگاه کمبریج یک مسیریابی واقعیت مجازی طراحی نموده اند که به طور خاص برای آزمایش اختلال در قشر اینتورهیتال فرد طراحی شده است.

محققان 45 فرد بتلا به اختلالات شناختی ضعیف(MCI) را برای تشخیص اینکه تنها به MCI مبتلا هستند یا خطر ابتلاء به آلزایمر در آنها بالا است آزمودند. نمونه های مایع مغزی-نخاعی از همه افراد مورد مطالعه برای آزمایش زیست نشانگرهای مربوط به آلزایمر گرفته شد و 12 مورد مثبت شناسایی شد.

محققان پس از انجام آزمایش مسیریابی واقعیت مجازی متوجه شدند که تمام افراد مبتلا به MCI که دارای نشانگرهای آلزایمر بودند نسبت به کسانی که فقط مبتلا به MCI بودند در انجام وظایف خود بدتر عمل کردند.

همچنین این آزمایش نشان داد که برای شناسایی بیمارانی که دارای احتمال زیادی برای ابتلاء به آلزایمر هستند نسبت به سایر آزمون های شناختی که در حال حاضر در کلینیک ها یا تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد بهتر عمل می نماید.

محققان می گویند این آزمایش می تواند به عنوان یک ابزار تشخیصی زودهنگام برای تشخیص بیماران مبتلا به آلزایمر و همچنین در آزمایشات آینده برای توسعه داروهای آلزایمر مفید باشد.

این آزمون واقعیت مجازی می تواند به عنوان یک معیار برای نظارت بر پیشرفت بیماری و بهبود شناختی بیماران استفاده گردد.

یکی از گام های بعدی محققان این است که این کشف را به یک برنامه (اپلیکیشن) مفید تبدیل نمایند که می تواند این تست خاص را به مجموعه ای از سایر اندازه گیری های قابل دسترس برای تشخیص آغاز آلزایمر و نظارت بر پیشرفت آن اضافه کند.

چان می گوید: ما در جهانی زندگی می کنیم که دستگاه های تلفن همراه تقریباً همه جا هستند و بنابراین رویکرد مبتنی بر توسعه یک اپلیکیشن برای تشخیص بیماری آلزایمر با حداقل هزینه اضافی و در مقیاس وسیع تر از اسکن مغز و دیگر روینمودهای تشخیصی فعلی یک رویکرد راهگشا است.

این مطالعه در مجله Brain منتشر شده است.،ایسنا

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 3453

به "تشخیص آلزایمر با واقعیت مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص آلزایمر با واقعیت مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید