بهترین زمان سفر به زابل و زاهدان

به گزارش کنفرانس هکا، زاهدان و زابل پس از چابهار، شناخته شده ترین مقاصد گردشگری استان سیستان و بلوچستان هستند. آیا می دانید بهترین زمان سفر به این دو شهر چه زمانی است.

بهترین زمان سفر به زابل و زاهدان

به طور کلی بهترین زمان سفر به زاهدان و زابل، دو شهر تاریخی استان سیستان و بلوچستان، فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است؛ اما بسته به هدف شما می تواند زمان سفر به این دو شهر متفاوت باشد. در ادامه این موضوع را به صورت جزئی تر بررسی می کنیم.

چنانچه قصد سفر با هوا به این دو شهر را دارید، می توانید برای مشاهده و خرید بلیط بخش بلیط و پرواز چارتر خبرنگاران مراجعه فرمایید.

زاهدان و زابل دو شهر تاریخی استان سیستان و بلوچستان بوده که از شاخص ترین آن ها می توان به مسجد جامع مکی با معماری بسیار زیبا، مسجد زرنج زاهدان و خانه ایوبی زاهدان اشاره کرد. از میان بهترین آثار طبیعی زاهدان هم می توان به غار لادیز میرجاوه، آبشار لادیز میرجاوه و چشمه آب معدنی موسی اشاره کرد. در ضمنً در سفر به زاهدان بازدید از موزه پست و ارتباطات زاهدان و موزه منطقه ای جنوب شرق ایران را نیز نباید از دست دهید. در سفر به زابل هم حتما از موزه مردم شناسی سیستان، تالاب هامون و شهر سوخته زابل بازدید کنید.

بهترین زمان از نظر آب و هوا

زاهدان و زابل هر دو دارای آب و هوای گرم و خشک هستند. گرم ترین زمان زاهدان از اوایل تیر تا اوایل مرداد بوده و میانه دما در این زمان تقریبا 28 درجه سانتیگراد است. سردترین زمان زاهدان هم از اوایل دی تا اوایل بهمن بوده و میانه دمای شهر در این زمان تقریبا 7 درجه سانتیگراد است. در کل بهترین زمان سفر به زاهدان از نظر آب و هوا از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت (البته تا اوایل خرداد نیز گرمای هوا تا حدودی قابل تحمل است) و از اوایل مهر تا اوایل آبان است. میانه دمای شهر در این ماه ها از 15 درجه تا 22.6 درجه سانتیگراد متفاوت بوده و حداقل و حداکثر دما در این ماه ها به ترتیب 8 (در اسفند ماه) و 32 (شهریور) درجه سانتیگراد است.

در مورد زابل هم تقریبا این چنین است. بهترین زمان سفر به این شهر از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت و از اوایل آبان تا اوایل آذر است. در این ماه ها دمای هوا از 15 درجه تا 23 درجه سانتیگراد متغیر است. حداقل و حداکثر دمای زابل در این ماه ها به ترتیب 24 (فروردین) و 6.6 (آذر) درجه سانتیگراد است. گرم ترین زمان این شهر از اوایل تیر تا اوایل مرداد با میانه دمای 40 درجه و سردترین زمان سال هم از اوایل دی تا اوایل بهمن با میانه دمایی در حدود 2 درجه سانتیگراد است.

شلوغ ترین و خلوت ترین زمان سفر به زاهدان

معمولا شلوغ ترین زمان سفر به این دو شهر ایام نوروز و اواخر زمستان است. خلوت ترین زمان سفر به این دو شهر هم تابستان است؛ چرا که گرمای هوا در آن ها مانند سایر نقاط جنوبی ایران آزاردهنده بوده و قطع برق نیز این مشکل را دو چندان می کند. در ضمنً ممکن است گرمازدگی نیز به شدت شما را آزار دهد.

بهترین زمان سفر از نظر رویدادها

جشنواره بازی های بومی و محلی یکی از رویدادهای جالب زاهدان بوده که در اردیبهشت ماه برگزار می شود و عده قابل توجهی از افراد در آن شرکت می کنند. برنامه های این جشنواره شامل انجام بازی های بومی هفت سنگ، کپک، دو و میدانی، دوزپا، چوب کشی، کانیه، طناب کشی و سایر بازی های بومی می شود؛ البته این جشنواره در زمان های دیگری در مقیاس های متفاوت به صورت مشابه نیز برگزار می شود. در ضمنً علاوه بر زاهدان در زابل نیز جشنواره های مشابهی برگزار می شوند.

امسال نخستین جشنواره موسیقی محلی استان سیستان و بلوچستان تحت عنوان جشنواره موسیقی آواها و نواهای وحدت، از 13 تا 15 تیر در اماکن عمومی زاهدان برگزار گشت که بازدید از آن برای عموم مردم نیز آزاد بود. در این جشنواره که در مکان هایی مثل پارک فرهنگیان، پارک شهر و مجتمع فرهنگی و هنری برگزار گشت، هنرمندان به صورت انفرادی و گروهی به اجرای موسیقی پرداختند.

رمضونیکه یکی از مراسم آئینی و مذهبی است که در شب های ماه رمضان انجام می شود و عده ای از جوانان یا افراد مسن با حضور یافتن مقابل خانه های مردم، اشعار محلی را با صدای بلند می خوانند و هدیه ای از آن ها طلب می کنند.

هزینه هتل ها

قیمت هتل های زاهدان در حال حاضر از 153 تا 350 هزار تومان متغیر است؛ البته مسلما قیمت هتل ها در زمان اوج سفر به این شهر یا زمان های کم مسافر افزایش یا کاهش می یابد.

قیمت هتل های زابل از 140 هزار تومان تا 168 هزار تومان متغیر است؛ البته زابل تنها دو هتل دارد.

منبع تصویر کاور: گوگل مپ

منبع: کجارو / alaedin.travel / iranhotelonline.com / asrehamoon.ir / تسنیم / خبرگزاری صدا و سیما / / en.climate-data.org
انتشار: 26 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13214

به "بهترین زمان سفر به زابل و زاهدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین زمان سفر به زابل و زاهدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید