بناهای تاریخی شگفت انگیز باقی مانده از روم باستان ، بخش اول

به گزارش کنفرانس هکا، بناهای تاریخی روم باستان

رومیان برای تاریخ دنیا چه کارهایی انجام داده اند؟ مطمئنا یکی از کارهایی که رومیان باستان به خاطر آن مشهور هستند معماری آن ها است. آن ها در معماری و ساخت بناهای تاریخی خود از قوس ها، آجرهای پخته شده، سیمان و بتن استفاده نموده اند. واقعیت این است که بسیاری از بناهای تاریخی روم باستان همچنان پا براجا باقی مانده که شاهدی بر معماری رومیان در زمان های گذشته می باشد. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص بناهای تاریخی روم باستان، تاریخچه و معماری آن ها بدانیم.

بناهای تاریخی شگفت انگیز باقی مانده از روم باستان ، بخش اول

تئاتر رومی مریدا | Roman Theatre of Merida

بر اساس یک کتیبه قدیمی، تئاتر رومی مریدا در قرن شانزدهم پیش از میلاد توسط حاکم زمان خود به نام آگریپا (Agrippa) ساخته شده است. او همچنین دوست امپراتور آگوستوس بوده است. این آمفی تئالتر باستانی می توانسته تا 6 هزار تماشاگر را در خود جای دهد. در قرن های بعدی این بنای تاریخ روم باستان چندین مرتبه مورد بازسازی قرار گرفته و طراحی های جدیدی از مععماری را به نمایش گذاشت. این بنا در دهه 1960 و 1970 به حال کنونی خود تغییر شکل داده است.

طاق کاراکالا در ولوبیلیس | Arch of Caracalla at Volubilis

طاق مرمری کاراکالا کاملا در وسط ولوبیلیس واقع شده و در سال 211 میلادی به افتخار امپراتور کاراکالا و مادرش جولیا دومنا بنا شده است. این طاق که از بناهای تاریخی روم باستان می باشد توسط یک ارابه برنزی بالای ستون های آن قرار گرفته است و تا به امروز به صورت یک بنای یادبود رومی برجای مانده است.

طاق کاراکالا در دمیلا | Arch of Caracalla at Djemila

طاق کاراکالا در سال 216 میلادی و به افتخار امپراتور کاراکالا و والدینش جولیا دومنا و سور سپتیما (Severe Septime) ساخته شده است. این طاق در سال 1839 توسط دوک اورلئان برداشته شده و آماده حمل به پاریس بوده است. اما زمانی که دوک 3 سال بعد از آن فوت کرد این پروژه رها شده و در نهایت طاق در سال 1922 بازسازی گشت.

دیوارهای شهر لوگو | Lugo City Walls

شهر لوگو که در شمال غربی اسپانیا واقع شده است، تنها شهر در اروپا بوده که توسط دیواره های سالم و بناهای تاریخی روم باستان احاطه شده است. این دیواره ها با ارتفاع 10 تا 15 متر در امتداد یکدیگر قرار گرفته که به وسیله 71 برج به یکدیگر متصل شده اند. با قدم زدن بر روی این دیواره ها می توانید دور این شهر قدیمی قدم بزنید. این دیواره دارای ده دروازه می باشد.

آبراه لس فررس | Les Ferreres Aqueduct

آبراه لس فررس به پونت دل دیابل (Pont del Diable) نیز مشهور بوده و به معنی پل شیطان می باشد. این راستا برای آبرسانی از فرانکولی (Francoli) در 15 کیلومتری جنوب تا شهر تاراگونا کشیده شده است. این بناهای تاریخی روم باستان احتمالا در زمان آگوستوس به عنوان اولین امپراتوری روم ساخته شده است. این آبراه دارای حداکثر ارتفاع 27 متر و طولی برابر با 249 متر می باشد. 25 قوس در بخش بالایی آن و 11 قوس در قسمت پایین آن قرار گرفته اند.

حمام کاراکالا | Baths of Caracalla

حمام کاراکالا، یک حمام عمومی رومی یا همان حمام گرمابی می باشد. این ساختار در سال های 212 تا 216 میلادی و در زمان سلطنت امپراتور کاراکالا بنا شده است. مجموعه این ساختمان ها مرکزی تفریحی بوده و چیزی فراتر از یک حمام بوده است. این مجموعه علاوه بر اینکه قادر به نگهداری حدود 1600 استحمام کننده بوده است، دارای یک کتابخانه عمومی و مدرسه کشتی نیز بوده است. این حمام تا قرن ششم مورد اسفاده قرار گرفته و پس از آن توسط استروگوتس (Ostrogoths) و در طول جنگ گوتیک غارت شده و تاسیسات هیدرولیک آن از بین رفته است.

آبراه والنس | Valens Aqueduct

آبراه والنس در سال 368 میلادی و در زمان سلطنت امپراتور روم شرقی ساخته شده است. این قسمت فقط یک نقطه از سیستم آبرسانی باستانی و مجموعه کانال های این منطقه بود که مجموع طول آن به 250 کیلومتر می رسیده است. آبراه والنس که از بناهای تاریخی روم باستان بوده است توسط چند سلطان عثمانی بازسازی شده و همچنین بزرگترین سیستم آبرسانی در قسطنطنیه در زمان قرون وسطی بوده است.

تئاتر رومی آمان | Roman Theatre of Amman

تئاتر رومی امان در دوران سلطنت مارکوس اورلیوس در قرن دوم میلادی ساخته شده است. این آمفی تئاتر درون دامنه کوه و رو به شمال تراشیده شده تا بتواند تماشاگران را از نور آفتاب دور نگه دارد. این بناهای تاریخی روم باستان در سه سطح ساخته شده بودند. حاکمان در نزدیکترین قسمت، ارتشی ها و نظامیان در قسمت وسط و عموم مردم در بالاترین بخش قرار می گرفتند. اگرچه که فاصله تا صحنه اجرای نمایش زیاد بود اما به دلیلی ساختار پلکانی آن صدا به خوبی شنیده می شده است.

طاق سپتیمیوس سوروس | Arch of Septimius Severus

لوسیوس سپتیموس سوروس (Lucius Septimius Severus) امپراتور روم بود که در لپتیس مگنا (Leptis Magna) متولد شده است. او از سال 193 تا 211 میلادی و زمان مرگش حکمرانی کرد. ساکنان لپتیس احتمالا بلافاصله پس از اینکه یکی از شهروندانشان به امپراتوری رسید ساخت و ساز را شروع نموده اند. صحنه های تصویر شده بر روی این طاق پیروزی امپراتور را در کنار پسرانش کاراکالا و گتا (Geta) نمایش می دهد. کاراکالا به صورت یک مرد جوان قد بلند ترسیم شده و این زمان تکمیل طاق پیروزی را در حدود سال های 200 میلادی نشان می دهد.

طاق تیتوس | Arch of Titus

طاق تیتوس در روم قرار داشته و توسط امپراتور آن موقع دومیتیان ساخته شده است. او بلافاصله پس از مرگ برادر بزرگترش تیتوس به افتخار پیروزی های او در اورشلیم در سال 70 میلادی، این طاق پیروزی را بنا نهاد. طاق تیتوس یکی از بناهای تاریخی روم باستان بوده که مدلی کلی و مبنایی برای تمامی طاق های پیروزی ساخته شده در دنیا بود که از قرن 16 میلادی ساخته شده است.

آمفی تئاتر ساید | Theatre of Side

در 25 سال پیش از میلاد، ساید به عنوان بخشی از استان گالاتا روم قرار گرفته و به وسیله تجارت در روغن زیتون و برده داری توانست رونق بسیاری پیدا کند. بناهای تاریخی روم باستان در منطقه ساید شامل عبادتگاه، دروازه شهر و تئاتر باستانی آن بوده که می توانسته بین 15 تا 20 هزار نفر را درون خود جای دهد.

طاق تیمگاد | Timgad Arch

تیمگاد یک شهر استعمار شده توسط رومیان در شمال آفریقا بوده است که توسط امپراتور تراجان در حدود سال های 100 میلادی ساخته شده است. در انتهای غربی شهر یک طاق 12 متری قرار گرفته که به طاق پیروزی تراجان مشهور می باشد. این بناهای تاریخی روم باستان در سال 1900 میلادی مورد بازسازی قرار گرفتند. مواد اصلی که در ساخت این طاق مورد استفاده قرار گرفته بود ماسه سنگ بوده است.

دوگا کاپیتول | Dougga Capitol

شهر دوگا را گاهی اوقات به عنوان شهر کوچک باقی مانده از رومیان در شمال آفریقا نیز می نامند. در میان معروفترین بناهای تاریخی روم باستان در این منطقه آرامگاه بزرگ پونیک لیبی (Punic-Libyan) و تئاتر و همچنین کاپیتول بسیار تعیین می باشند. کاپیتول یک عبادتگاه رومی باقی مانده از قرن دوم میلادی بوده که بیشتر متعلق به 3 خدای رومی به نام های ژوپیتر (Jupiter)، جونو (Juno) و میتروا (Minerva) منی باشد.

تئاتر سابراتا | Theatre of Sabratha

سابراتا حدود 500 سال پیش از میلاد به عنوان یکی از مراکز تجاری فنیقی ها مورد استفاده قرار می گرفته است. با توجه به قوانین رومی از این شهر به عنوان یک بندر ساحلی برای دریافت محصولات آفریقایی استفاده شده و موجب شد تا بسیار رونق پیدا کند. تئاتر سابراتا در قرن دوم میلادی ساخته شده است. ساختارهای این بناهای تاریخی روم باستان به دلیل بازسازی گسترده ای که توسط باستان شناسان در دهه 1930 صورت گرفت به خوبی باقی مانده است. این آمفی تئاتر 25 ورودی داشته و می توانسته حدود 5 هزار تماشاگر را درون خود جای دهد.

هرم سستیوس | Pyramid of Cestius

هرم سستیوس که در شهر رم قرار گرفته است از حدود 18 سال پیش از میلاد تا 12 سال پیش از میلاد ساخته شده و به عنوان یک آرامگاه برای گایوس سستیوس اپولو (Gaius Cestius Epulo) مورد استفاده قرار گرفته است. این بناهای تاریخی روم باستان با سنگ و آجر ساخته شده و روی آن با سنگ مرمر سفید پوشانده شده است. فرض بر این است که این بنای تاریخی بر اساس هرم های نوبیا (Nubia) و در زمان حمله روم در قرن بیست و سوم پیش از میلاد مدلسازی شده است. البته که این هرم پلکانی نبوده و نوک آن تیزتر می باشد.

امپراتوری روم به دلیل گستردگی و پراکندگی آن در سراسر اروپا و همچنین به دلیل شهرت در معماری های آن در جای جای مختلف این سرزمین بناهای تاریخی روم باستان را باقی گذاشته اند. با دقت در این مکان های تاریخی خواهید دید که این ساختارها از ترکیه تا انگلستان گسترده شده اند.

منبع: www.touropia.com

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: الی گشت
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 4655

به "بناهای تاریخی شگفت انگیز باقی مانده از روم باستان ، بخش اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بناهای تاریخی شگفت انگیز باقی مانده از روم باستان ، بخش اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید