برگ سبز معتبر است یا سند مالکیت؟

به گزارش کنفرانس هکا، برگ سبز خودرو که روی آن عبارت سند مالکیت وسیله نقلیه ثبت شده است، سندی قانونی است که از سوی نیروی انتظامی صادر شده و براساس آن، پلاک جدید و کارت خودرو صادر می گردد.

برگ سبز معتبر است یا سند مالکیت؟

برگ سبز برای اثبات مالکیت خودرو کافی است یا خیر، این پرسشی است که موجب ابهام افراد در معاملات خودرو شده است. به همین منظور در خبرنگاران برای آشنایی در مورد این که برگ سبز خودرو دارای اعتبار بیشتری است یا سند مالکیت شرح داده شده است.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز که روی آن عبارت سند مالکیت وسیله نقلیه ثبت شده است، سندی قانونی است که از سوی نیروی انتظامی صادر شده و بر اساس آن، پلاک جدید و کارت خودرو صادر می شود. به دلیل آن که رنگ این برگه سبز روشن است، در بین مردم به برگ سبز شهرت یافته است.

از جمله اطلاعات مندرج در برگ سبز خودرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مشخصات مالک؛ نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، کد پستی، آدرس

مشخصات خریدار؛ نام و نام خانوادگی یا نام شرکت، تاریخ فراوری یا تاریخ تاسیس، نام پدر یا به نمایندگی، شماره شناسنامه یا شماره ثبت، شماره ملی، کد پستی، نشانی محل سکونت یا نشانی محل فعالیت، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه

مشخصات وسیله نقلیه؛ نوع، سیستم، تیپ، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد محور، تعداد چرخ، شماره موتور، حجم سیلندر، شماره شاسی، شماره وسیله نقلیه (VIN)

سند خودرو چیست؟

هنگامی که یک خودرو صفر کیلومتر به وسیله شرکت های خودروسازی یا واردنمایندگان وسایل نقلیه خریداری می شود، سندی که معمولاً برگ کمپانی نام دارد به خریدار ارائه می شود. این برگه حکم سند مالکیت خودرو را دارد، اما در صورت خرید خودرو دست دوم؛ ضروری است پس از تعویض پلاک و صدور برگ سبز با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، نسبت به تعویض سند خودرو اقدام شود.

تفاوت برگ سبز خودرو و سند مالکیت

در برگ سبز اطللاعات کاملی از مالک خودرو و مشخصات وسیله نقلیه قید شده، اما این برگ سند قانونی خودرو محسوب نمی شود و فقط سند مالکیت پلاکی است که روی خودرو نصب شده است. مثلاً ممکن است هر فرد مالک چندین پلاک باشد اما خودرویی به نام وی ثبت نشده است. اما طبق قانون سند رسمی خودرو، سند مالکیت وسیله نقلیه محسوب می شود. در واقع موضوع سند مالکیت خودرو، فراتر از خرید و فروش خودروهای شخصی است. به طور مثال مالکیت وسایل نقلیه عمومی، مانند کامیون و اتوبوس … مثل یک ملک، به صورت اشتراکی بوده و می توان با خرید یک یا چند دانگ از یک اتوبوس یا کامیون، در مالکیت آن شریک شد. همین امر اهمیت ثبت سند رسمی از سوی مالکان را دو چندان می نماید.

برگ سبز یا سند رسمی؛ کدام معتبرتر است؟!

برای پاسخ باید به دو قانون در این خصوص اشاره شود.

ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و آیین نامه اجرایی:

بر اساس این ماده کلیه جابجایی خودرو به موجب سند رسمی انجام می شود و دارندگان وسایل نقلیه مکلف اند قبل از مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی به یکی از شعب هدایت و رانندگی مراجعه نموده و ضمن پرداخت دیون معوق خودرو، فک پلاک، تعویض پلاک نموده و برگ سبز خودرو خود را از راهور دریافت نمایند.

ماده 1287 قانون مدنی:

کلیه اسنادی که در اداره ثبت و یا دفاتر اسناد رسمی و یا نزد مأمورین رسمی در حد صلاحیت آن ها و بر طبق مقررات قانون تنظیم شده باشد، رسمی است.

با توجه و استناد به همین قوانین و مقررات موجب شد کلیه جابجایی خودرو با دو سند معتبر یعنی برگ سبز خودرو از راهور و سند مالکیت خودرو از دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام شود. بنابراین برای جلوگیری از مسائل احتمالی پس از خرید خودرو علاوه بر برگه سبز برای تهیه سند مالکیت آن نیز اقدام شود و در واقع خریدار برای وسیله نقلیه خود هر دو سند را تهیه کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با فک پلاک خودرو مطلب فک پلاک خودرو ؛ چه شرایطی دارد؟ را مطالعه کنید.

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: پیام دلتا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8947

به "برگ سبز معتبر است یا سند مالکیت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگ سبز معتبر است یا سند مالکیت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید